Imago ict zakt in

Negatief sentiment beïnvloedt zowel bedrijven als branche

Langzaam lijkt de ict een branche te worden als alle andere. De hypes zijn voorbij, en de in de ogen van de gebruikers traditioneelste spelers domineren de markt. Het negatieve sentiment rond de automatiseringsbranche zorgt er momenteel wel voor dat de slinger doorslaat naar de minkant. Dit blijkt uit het periodieke imago-onderzoek dat Blauw Research gisteren in Rotterdam presenteerde.

De enquête
Het imago-onderzoek van Blauw Research is onderdeel van een permanente Image & performance monitor. Het leeuwendeel van de onderzochte ondernemingen betaalt voor opname in het onderzoek. Alleen de grote spelers worden als ijkpunt standaard opgenomen. Het onderzoek is gedaan in de vorm van een telefonische enquête onder 1200 ict-managers.
 
Een teken aan de wand voor de totale branche is dat de bekendheid van alle organisaties over de hele linie terugloopt. Volgens Rob Luif, business unit manager bij Blauw, heeft dit alles te maken met het uitstellen van koopbeslissingen op automatiseringsgebied. Gebruikers zijn daardoor minder met leveranciers bezig. Opvallend in het onderzoek naar naamsbekendheid is dat dit jaar voor het eerst Compaq hoger scoort dan IBM.
Het oordeel over de ict-markt als geheel is afwachtend, en volgens Luif zelfs negatief afwachtend. "Het moet niet te lang duren voor er wat gebeurt." Het deel van de ict-managers dat positief denkt over de branche neemt ten opzichte van vorig jaar af van 43 tot 29 procent, terwijl het deel dat aangeeft negatief te staan tegenover de branche toeneemt van 16 tot 22 procent.

Hypes voorbij

Het opvallendste resultaat uit het onderzoek is dat de hypes voorbij zijn. De bedrijven die goed scoren zitten overwegend in het traditionele segment dat zich bezighoudt met het in stand houden van de infrastructuur. Cisco en Novell scoren dit jaar het hoogst in waardering. Ook HP, Sun en Dell doen het goed. Opvallend is dat betrouwbaarheid en kwaliteit voor de respondenten meer tellen dan marktleiderschap, dat is voor niemand doorslaggevend in het oordeel.
Bedrijven die het moeten hebben van vernieuwing zitten in moeilijkheden, terwijl de voorkeurspositie van bedrijven die gelieerd waren aan hypes verdampt. De hoogst scorende crm-leverancier, SAP, krijgt bijvoorbeeld niet meer dan 2 procent van de stemmen. Siebel komt niet eens op de lijst voor. Bij asp-leveranciers is het verhaal hetzelfde, met 2 procent voor nummer één, IBM. Voor de hele markt zitten spontane waardering en imago dicht bij elkaar, wat duidt op een volwassen markt zonder uitschieters.
 
Marco van der Hoeven

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-09-20T00:00:00.000Z Marco van der Hoeven
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.