Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Bedrijven worstelen met hun data

06 oktober 2005 - 22:00AchtergrondData & AI
Henk Boot
Henk Boot

Ook binnen het Nederlandse bedrijfsleven laat informatiemanagement te wensen over. Dit blijkt uit onderzoek van TPG Post-dochter Cendris. Vorige week bleek al dat de overheid niet goed omspringt met data.

Het niet goed onderhouden van klantengegevens heeft negatieve gevolgen voor het imago en de werking van de organisatie. Ruim driekwart van de ondervraagde managers in het Nederlandse bedrijfsleven erkent dat laksheid met data de marketingperformance van hun organisatie aantast. Meer dan de helft geeft aan dat dit het financiële presteren negatief beïnvloedt. Eénderde denkt dat dit de financiën misschien beïnvloedt, bijna 7 procent zegt van niet en slechts 5 procent wist het niet.
Toch blijven concrete acties voor informatiemanagement en kwaliteitsbewaking uit, concludeert dataspecialist Cendris na onderzoek onder zesduizend Nederlandse bedrijven. Dit Nationaal Onderzoek Datakwaliteit brengt de voornaamste valkuilen aan het licht. De grootste problemen zijn ongewenste dubbele records in databases en het gebruik van twee databases naast elkaar. In beide gevallen is er dus sprake van overlappende en soms tegenstrijdige informatie. De ondervraagde managers geven verder vervuilde data, achterhaalde informatie en algemene ict-problemen als oorzaken van de worsteling met data.

Geen centraal punt

Een bijkomend probleem is de kloof met de algemene bedrijfsleiding; iets meer dan vijftig procent van de geënquêteerde directieleden erkent dat hun organisatie problemen heeft met de eigen data. Bij de ondervraagden op andere, lagere niveaus in de bedrijven ligt dit op maar liefst tachtig procent.
Ron Janssen van Cendris verklaart dit uit de discrepanties in zowel de organisatiestructuur als de gebruikte ict-middelen. “Vaak bestaat er geen centraal punt voor het beheer van klantendata en wordt er gewerkt met oude, instabiele systemen.” Uit het onderzoek blijkt dat de diverse afdelingen die betrokken zijn bij klantcontactgegevens ook allemaal apart die informatie invoeren, wijzigen, beheren en gebruiken. Veel organisaties hebben hiervoor wel richtlijnen, maar die betreffen voornamelijk invoer en wijziging. Met name het beheer en de opvang bij uitval van mensen blijkt niet goed geregeld.
Janssen vult aan dat de trend van selfcare, waarbij klanten hun gegevens zelf direct invoeren, zorgt voor verdere vervuiling. Hij acht deze groei van de dataproblematiek een zorgwekkende ontwikkeling. “Gezien de ontwikkelingen in marketing en crm worden data en datakwaliteit zó belangrijk, dat dit essentieel kan zijn voor organisaties.” De conclusie van het Cendris-onderzoek is echter dat Nederlandse ondernemingen onvoldoende gebruikmaken van de data die ze hebben en vergaren.


Meer over

ECMInformatiemanagement

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Fokken met data

    OpinieSecurity & Awareness

    Inzicht in kwetsbaarheden aanvalsoppervlak gaat voor budget

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Eigen datacenter, colocatie of cloud?

    ciso
    ActueelSecurity & Awareness

    Nova Advisor Agent: gamechanger voor ciso of ai-hype?

    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrouwen, veiligheid en efficiëntie

    ActueelSecurity & Awareness

    Belang digitale soevereiniteit in Europese cybersecurity neemt toe

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs