Moet Facebook op zoek naar een nieuw verdienmodel?

Futuroloog Steve Brown over ‘gratis’ diensten in ruil voor privé-data

social media

Consumenten zijn minder vaak bereid hun privé-data af te staan in ruil voor ‘gratis’ diensten. Loopt daardoor het verdienmodel van techreuzen als Google en Facebook op zijn einde? Die vraag stelt system development engineer Huub van Doormaal aan futuroloog Steve Brown, schrijver van het boek 'The Innovation Ultimatum'.

In een serie van drie artikelen beantwoordt futuroloog Steve Brown vragen van Computable-lezers. Uit de vragen die na een oproep zijn binnengekomen, heeft de redactie een selectie gemaakt. In dit tweede artikel gaan we in op de vragen van system development engineer Huub van Doormaal.

  • Bedrijven zoals Google en Facebook bieden allerlei ‘gratis’ functionaliteiten en diensten aan. Gebruikers ‘betalen’ met hun gegevens en privacy. Zal je dit verdienmodel blijven bestaan?
  • Verwacht u dat gebruikers die geen alternatief aangeboden krijgen die bedrijven de rug toekeren?
  • Kunt u voorspellen wat er in de komende vijf jaar aan dit onderwerp (‘gratis’ diensten in ruil voor privé-gegevens) zal veranderen?

Antwoorden Brown

'Zoals u in uw eerste vraag stelt, is niets ooit gratis. We betalen voor deze diensten met onze persoonlijke informatie, die deze bedrijven honderden dollars per jaar, per persoon kan opleveren. Totdat de economie verandert, of consumenten alternatieven eisen, zal er waarschijnlijk niets veranderen.’

Brown vervolgt: ‘Zoals water bergafwaarts stroomt, zo vindt ook geld zijn weg. Als een bedrijf twintig tot veertig dollar per maand kan verdienen aan het verzamelen en verkopen van uw gegevens en de inzichten die ze daaruit halen, dan verwachten ze dat ze ten minste dat bedrag zullen krijgen voor een vergelijkbare service die is gebouwd rond privacy. Als consumenten die service alleen waarderen tussen tien en vijftien dollar per maand (hoeveel zou je betalen voor Facebook?), dan is voor bedrijven de som snel gemaakt en verandert er niets.’

Facebook

Brown stelt dat in de begindagen van Facebook gebruikers vaak is gevraagd of ze in de toekomst voor die dienst zouden willen betalen. Het antwoord was toen een duidelijke 'nee'. Brown: ‘Dus in veel opzichten is dit een probleem dat we zelf hebben gemaakt. De enige manier om deze bedrijfsmodellen te omzeilen is wetgeving die bedrijven dwingt het zogenoemde surveillance-kapitalisme (‘gratis’ diensten in ruil voor privégegevens - red.) te staken, de persoonlijke privacy te respecteren en nieuwe bedrijfsmodellen aan te nemen.’

GDPR

Volgens Brown zijn wetgevingsinspanningen zoals GDPR in Europa en CCPA in Californië ‘een goed begin’ maar zullen ze niets veranderen. ‘Een Amerikaanse versie van GDPR die in de komende twee jaar wordt verwacht, kan verder gaan dan GDPR, maar zal de situatie waarschijnlijk ook niet wezenlijk veranderen.’

Er zijn volgens Brown wel technologische benaderingen die kunnen helpen. ‘Tim Berners-Lee, de uitvinder van het world wide web, heeft een nieuwe webarchitectuur voorgesteld die is gebouwd rond personal online data stores, oftewel ‘pods', die persoonlijke gegevens veilig opslaan en eigenaren weer controle over die data geeft.’

Blockchain?

Steve Brown.

Volgens Brown kan ook blockchain-technologie hier een belangrijke rol spelen. ‘Bijvoorbeeld in het beveiligen van persoonlijke gegevens en het bieden van een mechanisme voor bedrijven om alleen beperkte toegang te hebben tot de gegevens die ze nodig hebben. Bijvoorbeeld om personalisatie-mogelijkheden te leveren, terwijl ze nooit het eigendom krijgen.’

Hij vervolgt: ‘Blockchain-technologie kan bijvoorbeeld nuttig zijn als landen worstelen om Covid-19-contactopsporingsmechanismen te creëren die zijn ontworpen voor het algemeen welzijn, maar die ook de individuele privacy respecteren.’

Big data of data-minimalisatie?

Dit is het tweede artikel in een serie van drie waarin futuroloog Steve Brown rondom de publicatie van zijn boek 'The Innovation Ultimatum', vragen van Computable-lezers beantwoordt. In het eerste artikel  van deze reeks beantwoordde hij de vragen van beveiligingsspecialist Maria Genova. Zij vroeg zich onder meer af of data-minimalisatie belangrijker wordt dan big data nu consumenten steeds kritischer zijn op privacy en beveiliging van hun gegevens.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Vacatures Datamanagement

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-05-22T09:15:00.000Z Pim van der Beek
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.