JD Edwards ziet ruimte in erp-markt

'Nog veel grote bedrijven zonder standaardsoftware'

Dit artikel delen:

Software-leverancier JD Edwards ziet in tegenstelling tot zijn concurrenten nog voldoende ruimte in de bovenkant van de erp-markt. "Er zijn nog veel grote ondernemingen zonder standaard erp-pakket. Dat geldt vooral voor de sectoren industrie, distributie en dienstverlening", aldus Onno Draaisma, directeur van JD Edwards in de Benelux.

Deze constatering geldt volgens Travis White, directielid van JD Edwards Europa, niet alleen voor Nederland maar voor de markt in het algemeen. "In de financiële wereld gebruiken organisaties bijvoorbeeld vaak al standaardsoftware. Maar die wordt nu langzaamaan vervangen door samengestelde software, opgebouwd uit standaardcomponenten", voegt hij daaraan toe.

Vervangingsmarkt

Alle grote erp-bedrijven, waaronder SAP, Oracle en Baan, richten zich steeds meer op middelgrote bedrijven. Zij beweren dat de bovenkant van de markt, waarop zij traditioneel actief zijn, min of meer verzadigd is. White bestrijdt die opvatting: "De levenscyclus van softwareproducten bedroeg in het begin van jaren negentig nog twaalf jaar; dat is nu teruggelopen tot vijf à zes jaar." Daarmee ontstaat dus een aantrekkelijke vervangingsmarkt.
JD Edwards kwam in mei van dit jaar groot in het nieuws toen het een aantal belangrijke overeenkomsten aanging. Zo nam het Numetrix over en kreeg daarmee de beschikking over software voor supply chain management. Verder ging het bedrijf samenwerkingsverbanden aan met Siebel (customer relationship management) en Ariba (elektronische handel). JD Edwards ontdeed zich met deze deals van zijn stoffige imago en wordt momenteel beschouwd als één van de belangrijkste en complete erp-bedrijven. Met uitzondering van Numetrix is de Nederlandse aanwezigheid van deze partijen beperkt. "Siebel heeft vooralsnog in de Benelux een bescheiden organisatie, maar wel goede contacten", meent Draaisma.

'Linux is hype'

Over Linux en andere trendy-ontwikkelingen in de softwaremarkt is White duidelijk: hij typeert het als hype maar doet er wel aan mee. "Natuurlijk hebben wij ook een Linux-versie van onze software. Alleen hebben we het nog niet aangekondigd omdat nog geen enkele van onze vijfduizend klanten erom gevraagd heeft. Ik vind Linux leuk, maar volgens mij is het een marketing-hype." Ook met de komst van internetportalen is volgens White niets nieuws onder de zon. "Wij waren bezig met het ontwikkelen van een managementconsole, gecombineerd met een toepassing voor elektronische handel. Portalen zijn hype, dus gaan wij het ook maar als portaal op de markt brengen." Hoewel JD Edwards zijn portaal nog niet aangekondigd heeft gaat het hierbij, vergelijkbaar met de ontwikkelingen bij Peoplesoft en SAP, om twee dingen: een interface met de applicatie en een virtuele markt op internet.

Vaste voet

JD Edwards timmert niet alleen internationaal aan de weg; ook in Nederland krijgt het bedrijf steeds vastere voet aan de grond. "Een aantal klanten neemt binnenkort onze software in productie. Ook heeft uitzendorganisatie Randstad voor onze software gekozen", aldus Draaisma. Hij noemt Randstad als voorbeeld om aan te tonen dat JD Edwards inderdaad van de middenmarkt naar de bovenkant van de markt opschuift.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 1999-07-30T00:00:00.000Z Roy op het Veld
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.