Siebel te laat met integratie

Crm-specialist betaalt dividend uit om aandeelhouders tevreden te houden

Dit artikel delen:

Siebel keert twee cent per aandeel dividend uit aan zijn aandeelhouders, wat neerkomt op een kostenpost van 13,5 miljoen dollar dit kwartaal. Dit is de vierde keer dat Siebel dit jaar prominent in het nieuws komt en de geruchten over een eventuele overname van het bedrijf beginnen steeds sterker te worden.

Nieuwe Siebel-ceo: George Shaheen
"De rol van de nieuwe ceo Shaheen is het uitvoeren van de initiatieven die Mike Lawrie is gestart. Deze langetermijn-initiatieven zijn mijns inziens erg positief. Ik hoop dat de ervaring van Shaheen en het feit dat hij een Siebel-veteraan is bijdragen aan een snelle start, want zoals we al hebben kunnen zien met Lawrie kan ieder slecht kwartaalresultaat je positie onder druk zetten", aldus IDC-analist Bo Lykkegaard.
Het begon allemaal toen eind maart bleek dat de kwartaalcijfers sterk tegenvielen. Siebel rapporteerde een nettoverlies van vier miljoen dollar vergeleken met een winst van 31 miljoen over dezelfde periode een jaar eerder. De omzet kwam uit op 298,9 miljoen dollar, tegenover 329,3 miljoen in dat kwartaal vorig jaar. De maand erop moest ceo Mike Lawrie dit bekopen. Hij werd door de raad van bestuur vervangen na minder dan een jaar in functie te zijn geweest. Eind mei volgde het bericht over het 'employee retention program', een plan dat Siebel in heeft gesteld om zijn werknemers gerust te stellen in het licht van de overnamegeruchten. Vindt er toch een overname plaats, dan krijgen werknemers die worden ontslagen of worden gedegradeerd extra uitbetaald. Nu komt de uitbetaling van dividenden daar bovenop. Dat leidt al snel tot de conclusie dat er iets broeit bij de crm-specialist.

Deuk in pakje boter

Daar is IDC-analist Bo Lykkegaard het niet helemaal mee eens: "Ik denk dat deze zaken losstaan van elkaar. Het uitbetalen van dividenden is een oplossing voor de zak geld waar Siebel op zit. Daar is David Bradshaw, analist bij Ovum, het op zijn beurt niet mee eens: "Zelfs als Siebel deze uitbetaling ieder kwartaal herhaalt, slaat dat nog geen deuk in het pakje boter van twee miljard dollar dat Siebel waard is. De dissidenten zien een bedrijf dat niet in staat is om vooruit te komen in een gestaag groeiende markt terwijl rivaliserende bedrijven het erg aardig doen. Zij concluderen dat Siebel iets anders moet doen om zijn waarde te laten gelden. Ook zien ze graag dat Siebel zichzelf aan Oracle verkoopt, maar er is maar een heel klein tijdsbestek waarin dit voor Oracle waardevol zou zijn."

Boot gemist

Waar het volgens Lykkegaard en zijn collega Simone de Bruin misgaat, is de late acceptatie van service oriented architectures (soa's). De Bruin: "Een paar jaar geleden had Siebel een onderscheidend product waarmee het voorop liep in de markt. Concurrenten hebben het bedrijf nu aan alle kanten ingehaald. Siebel start nu pas met soa's, terwijl SAP en Oracle daar allang mee bezig zijn. Ze hadden een aantal jaren geleden al met vernieuwende producten moeten komen om hun voorsprong op de markt te behouden, maar ze hebben de boot gemist." De vraag is dus of Siebel het redt als zelfstandige leverancier. Hoewel hij niet op geruchten wil ingaan, denkt Lykkegaard wel dat Siebel, als het zelfstandig wil blijven, veel moet investeren in integratie. "Wanneer je tegen SAP en Oracle concurreert, moet je goed zijn in integratie. Siebel heeft pas laat soa's geadopteerd, zeker omdat integratie cruciaal is voor een crm-leverancier. Oracle en SAP hebben een sterke positie omdat zij bredere productsuites hebben die al geïntegreerd zijn. Siebel heeft het op dat vlak moeilijk. Het bedrijf moet zich realiseren dat ze een op zichzelf staand product hebben in een steeds verder integrerende markt. Siebel moet zijn soa-kaart goed uitspelen: dat wordt de komende tijd cruciaal."

Grootste crm-marktaandeel

Wim van Besten, woordvoerder van Siebel Nederland, kan op de overnamegeruchten en dividend-uitbetaling geen commentaar geven. Met de mening van de analisten dat Siebel de boot heeft gemist, is hij het niet eens. "In de crm-wereld hebben we nog steeds het grootste marktaandeel. Daarnaast hebben we een grote klantenbasis en krijgen we er nog steeds klanten bij. Als een bedrijf niet meekomt met de markt en niet innovatief is, merkt het dat aan weglopende klanten en aan het uitblijven van nieuwe klanten. Bij ons is dat duidelijk niet het geval. Daarbij komt dat de zaken die in de pers worden uitgelicht, volledig losstaan van onze producten."

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-06-17T00:00:00.000Z Kim Loohuis
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.