Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Roer bij Siebel nog niet om

05 mei 2005 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Stef Gyssels
Stef Gyssels

De komst van Siebels nieuwe ceo George Shaheen moest het begin van een nieuw tijdperk inluiden. Daar viel op de gebruikersconferentie in Barcelona nog maar weinig van te merken. Gelukkig waren er de Nederlanders…

“Het verschil met mijn voorganger zit hem onder meer in de aandacht voor de klant. Als dat niet duidelijk is, hebben we toch wel gefaald”, zei Shaheen desgevraagd. Maar de tagline ‘it’s all about the customer’ en het idee om de klant bij zijn hele crm-traject te begeleiden, vanaf het bedrijfsproces tot en met de ondersteuning, leek nauwelijks meer dan een echo van Lawries laatste bedenkingen over hoe het bedrijf nu verder moet.
Ook de nieuwe versie 7.8 van Siebels vlaggenschip, toch “het resultaat van achttien maanden onderzoek en ontwikkeling” was niet meteen in staat om laaiend enthousiasme bij de conferentiegangers los te weken. Naast enkele belangrijke functionele vernieuwingen – zoals orderbeheer en ingebedde analytische functies voor real-time inzicht in een klant – vielen vooral sectorspecifieke toevoegingen te noteren.

Rabobank en IBC

De beste reclame voor Siebel werd verzorgd door de vele klanten die hun ervaringen met het publiek kwamen delen. Met name Rik op den Brouw van de Nederlandse Rabobank bracht met verve een exposé over het gebruik van Siebel als standaard crm-pakket voor dertigduizend werknemers en negen miljoen klanten. “De komst van nieuwe technologieën heeft het aantal bankbezoeken spectaculair doen dalen. Zelfs voor een bank als Rabobank, dat al een eeuw drijft op goede relaties met zijn klanten, is crm dan geen overbodige luxe.”
Het pakket wordt zowel in klassieke als in hosted vorm gebruikt om een geïntegreerd beeld van de klant te bereiken. In totaal maken er gemiddeld 17.000 à 18.000 werknemers tegelijk gebruik van het pakket, dat draait op een database van zeshonderd gigabyte met informatie over tien miljoen personen en één miljoen bedrijven.
Ook een andere interessante referentieklant komt uit Nederland: het consultancybedrijf IBC was één de eerste klanten van Siebel die de gehoste versie van het product, OnDemand, in gebruik nam, vooral om te helpen bij het structureren van de informele netwerken. IBC was best tevreden over de functionaliteit die het product voor zeventig euro per gebruiker per maand aanbiedt. “Maar laat je vooral niet meeslepen door het schijnbaar eenvoudige karakter van deze hosted editie,” waarschuwt Leo Soffers, managing partner van IBC. “Ook in dit crm-project was de software slechts een schijn van de kost en van de tijd van het hele project. Gegevensmigratie, bedrijfsdoelstellingen formuleren én ze laten naleven zijn veel langere en prijzige trajecten.”

Meer over

Oracle-applicaties

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    NIS2: Europese richtlijn maakt cyberse...

    De Europese NIS2-richtlijn zet cybersecurity definitief op de strategische agenda. Organisaties in vitale sectoren krijgen te maken met strengere eisen...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    later digitale hub
    Innovatie & Transformatie

    Kort: Nederland dreigt digitale hub-positie te verliezen, grondrechten in de ai-verordening (en meer)

    agentic ai
    Data & AI

    Fundamentele transformatie in 2026 door agentic ai

    Innovatie & Transformatie

    Neuro-adaptieve ai: volgende tech-revolutie start in Delft en Berlijn

    Data & AI

    Waarom AWS een oude server te pletter liet vallen

    Innovatie & Transformatie

    Atos breidt voetbal-activiteiten uit naar Zuid-Amerika

    test
    Innovatie & Transformatie

    Van interne tests naar succesvol extern gebruik

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs