Managed hosting door True

Pakketgedachte slaat aan in verzekeringsector

Quinity biedt standaardoplossing voor polis- en schadeadministratie

 

Het standaardpakket rukt op in de verzekeringssector. Daarvan profiteren diverse Nederlandse softwarebedrijven, zoals het Utrechtse Quinity. De leverancier van QIS, het webgebaseerde pakket voor polis- en schadeadministratie, sleept regelmatig aansprekende contracten in de wacht om legacysystemen te vervangen. Ruim tien jaar is Quinity actief. Het bedrijf is altijd winstgevend geweest en er werken inmiddels 115 mensen.

Met de Quinity Insurance Solution (QIS) en de apart af te nemen webformulierentool Quinity Forms Solution (QFS) kunnen verzekeraars hun kernprocessen verbeteren, zoals de polisadministratie en het schadeafhandelingsproces. In het pakket zijn polisaanvragen te behandelen en te administreren en kunnen schades worden gemeld en afgehandeld. Bekende verzekeraars als SNS Reaal, Aegon Schade en Unigarant hebben het pakket geselecteerd om verouderde en starre polis- en schadeadministraties te vervangen.

Legacy

De verzekeringswereld staat bekend om de vele legacysystemen met stokoude kernels en hoge beheerkosten. Maatwerk gold lange tijd als adagium, maar daar is in de afgelopen jaren verandering in gekomen, vertelt Ralf Timmer, mededirecteur van Quinity. 'Vijf jaar geleden waren er nog weinig standaardoplossingen te koop. De pakketgedachte, zoals die bijvoorbeeld al langer in de logistieke wereld bestaat, heeft inmiddels postgevat bij verzekeraars. Zij merken dat zelfbouw omslachtig en duur is geworden en hebben flexibele systemen nodig waarmee ze snel kunnen inspelen op veranderingen in de mark.' Hij wijst op ontwikkelingen als 24/7-dienstverlening, de opkomst van nieuwe distributiekanalen (bijvoorbeeld via branchevreemde organisaties als het Kruidvat en de Hema) en het provisieverbod voor tussenpersonen.

Het kost verzekeraars gemiddeld zo'n zes tot negen maanden om nieuwe producten, zoals een nieuwe auto- of woonhuisverzekering, in hun legacysystemen in te voeren. Timmer: 'Zo'n doorlooptijd is niet competitief. Met QIS kunnen verzekeraars die tijd terugbrengen tot een periode van één tot zes weken. Ze kunnen nieuwe producten zelf configureren in het systeem en bestaande producten of premies aanpassen zonder te programmeren. Zo'n opzet past bij de Nederlandse verzekeringsmarkt. Die loopt wereldwijd gezien voorop bij de ontwikkeling van nieuwe distributiekanalen en het online verkopen van verzekeringsproducten.'

Minder arbeidsplaatsen

Door de invoering van een standaardpakket, die gepaard gaat met een vereenvoudiging van het applicatielandschap, kunnen verzekeringsbedrijven bovendien op hun it-kosten besparen, verwacht Timmer. ‘De marges in de verzekeringsbranche, met name bij schadeproducten, zijn klein. Verzekeraars beconcurreren elkaar op premie en hebben er direct baat bij als de bedrijfskosten omlaag kunnen.'

Hij stelt dat er op arbeidsplaatsen kan worden bezuinigd door de verregaande automatisering van bedrijfsprocessen. Een pakket als QIS maakt het mogelijk om online polissen aan te vragen en direct een offerte te krijgen. Ook kunnen consumenten schades online melden, waarna een volledige automatische transactieafhandeling volgt. 'Dit zogeheten straight through processing kon een jaar of vijf jaar geleden bij de meeste verzekeraars nog niet. Met QIS heb je minder mensen nodig voor telefoon, post en handmatige invoering.'

Historie meenemen

Per klant maakt Quinity aparte afspraken voor het vervangen van oude polis- en schadesystemen en voor het migreren van data naar QIS. Bij sommige klanten gaat het om kleine aantallen polissen maar bij Unigarant ging het om het overzetten van 2,5 miljoen polissen. 'We hebben daarvoor een conversiemethodiek ontwikkeld waarbij data op een gestructureerde manier worden overgezet. Desondanks blijven het complexe trajecten die secuur moeten worden uitgevoerd. Je moet van te voren bijvoorbeeld goed afstemmen hoeveel historie en welke data je meeneemt.'

Bij schadeproducten is dat makkelijker te bepalen dan bij levensverzekeringen, weet Timmer. Daar lopen de conversiekosten hoog op omdat er in contracten vaak bijzondere constructies uit het verleden meespelen die per se mee moeten. Daarom houden veel levensverzekeraars vaak lang vast aan hun legacy en gebruiken ze de nieuwe systemen alleen voor nieuwe contracten. 'Ze draaien dan meerdere systemen naast elkaar.'

Quintet in it

Quinity is opgericht in 2000 door vier ex-consultants van Ernst & Young en een medewerker van TPG (een klant van Ernst & Young). 'Een quintet in it. Daar is de naam Quinity van afgeleid', vertelt Timmer. 'Als consultants stelden we vast dat er veel te veel maatwerkoplossingen in de financiële wereld circuleerden. Terwijl er bijvoorbeeld voor offerteverwerking, polisadministratie en premiebetalingen ook standaardfunctionaliteit ontwikkeld kon worden.'

Daarbij speelde mee dat eind jaren negentig de client/server-technologie nog als maatstaf werd aangehouden en ontwikkeltools als Powerbuilder en Oracle Forms populair waren. Timmer en zijn collega's waren er echter van overtuigd dat deze technologie geen uitkomst bood voor de it-vraagstukken in de verzekeringswereld. 'Het Java-platform begon op te rukken. Wij geloofden dat de toekomst in internettechnologie en standaardoplossingen lag.'

Omdat er bij Ernst & Young toen geen ruimte lag voor dat soort ideeën werkten zij zelf een model uit voor webgebaseerde, bedrijfskritische e-handelsapplicaties en begonnen voor zichzelf. De eerste inkomsten werden binnengehaald via detacheringsactiviteiten, maar nadat Royal Nederland (een voorloper van het huidige Allianz) als eerste klant was binnengehaald, begon het echte werk voor Quinity. 'Wij hebben sinds de start altijd winst geboekt en hebben nooit een beroep gedaan op externe financiers.'

Maatwerk

Binnen projecten levert Quinity ook maatwerk. Voorafgaande aan het implementatietraject voert de softwareleverancier een zogeheten gap-analyse uit: welke eisen stelt de klant aan het nieuwe systeem en in hoeverre komen die overeen met de functionaliteit die QIS biedt? 'Daar komen zaken uit naar voren die we niet als pakket aanbieden', zegt mededirecteur Ralf Timmer. 'Ons uitgangspunt is kant-en-klare software, maar er is altijd finetuning nodig, bijvoorbeeld rond koppelingen met andere systemen. Als verzekeraars nieuwe wensen hebben die generiek zijn, dan voegen we de extra ontwikkelde componenten toe aan de standaardfunctionaliteit van QIS.'

Standaard of maatwerk?

Dit artikel hoort bij een serie over de verzekeringsbranche en ict. Centrale vraagstelling: hoe moeten verzekeraars hun legacy software moderniseren in een tijd die vraagt om flexibele systemen?

Lees ook:

- Quinity: Pakketgedachte slaat aan in verzekeringsector

- Leanapps steekt het kanaal over 

- COR & FJA start actuarieel netwerk in Benelux

Automatiseerder CCS schrapt banen

- SNS Reaal gebruikt app-ontwikkelstraat Service2Media

- Univé kiest QIS voor polis- en schadeadministratie

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4433691). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×