Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

IT-gebruikers zijn tevreden

18 december 1997 - 23:00AchtergrondGovernance & Privacy
Rik Sanders
Rik Sanders

De markt toont zich redelijk tevreden over de dienstverlening van IT-bedrijven. Uitgedrukt in rapportcijfers scoort het gemiddelde 7,3. Slechts een enkeling (4 procent) durft een onvoldoende te geven. Dit komt naar voren uit een onderzoek dat is uitgevoerd door Heliview in samenwerking met branchevereniging Fenit.

Heliview ondervroeg bijna 1800 zakelijke eindgebruikers over de relatie met hun vaste IT-dienstverlener. Zo’n 40 procent waardeert de samenwerking met het rapportcijfer 8; 31 procent geeft een 7 en 10 procent deelt een 9 of een 10 uit. Van de ondervraagden komt 16 procent niet verder dan een mager zesje of een lager cijfer.

Ergernissen

De reden dat een gebruiker ontevreden is, ligt meestal niet aan de kwaliteit van geleverde producten (hard-/software) en specifieke diensten, maar aan de dienstverlening. Vooral de after sales schiet dan regelmatig tekort. Men vindt de ondersteuning vaak onvoldoende. Storingen worden slecht of langzaam verholpen en afspraken niet nagekomen. Verder klagen gebruikers dan dat dienstverleners niet meedenken en dat responstijden te lang duren. Ook ergeren ze zich aan te lange levertijden, slechte bereikbaarheid en klantonvriendelijkheid. Hoe meer een leverancier dit soort dienstverlenende taken onder de knie heeft, hoe hoger het rapportcijfer, constateert Heliview.

Groen gras

Uit het onderzoek blijkt dat de non-profit sector de hoogste waardering (8,2) uitdeelt aan IT-dienstverleners. Een lager gemiddelde is te bespeuren binnen de zakelijke dienstverlening (6,9) en in de IT-bestedingsklasse ‘500.000 tot één miljoen gulden per jaar’ (6,5). Gemiddeld genomen tonen de respondenten zich het meest tevreden over de correctheid van de medewerkers (7,7). Op plek twee en drie komen de duidelijkheid van offertes (7,6) en de deskundigheid van de medewerkers (7,6).
Van de respondenten geeft 80 procent aan in de toekomst weer met dezelfde IT-leverancier in zee te gaan. Ruim 10 procent kiest een ander. Bijna driekwart zal het automatiseringsbedrijf, indien dat ter sprake komt, aanbevelen bij relaties. Eigenaardig is dat de kwaliteit van de Nederlandse IT-sector lager (7,0) wordt ingeschaald dan de eigen IT-leverancier (7,3). Kennelijk vindt men in dit geval dat het gras bij collega’s niet groener is.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Cloud & Infrastructuur

    Spoelstra Spreekt: Alarm

    Governance & Privacy

    Logius: DigiD is en blijft Nederlands

    soevereine cloud
    Cloud & Infrastructuur

    Kort: Navo in zee met Google, 1 miljard voor TCS (en meer)

    omnibusvoorstel privacy
    Governance & Privacy

    AP: gevolgen Omnibusvoorstel niet goed onderzocht door EC

    Cloud & Infrastructuur

    Tweede Kamer maakt zich druk om verkoop Solvinity

    Cloud & Infrastructuur

    Gaia-X en de federatieve aanpak

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs