Microsoft zet in op diensten

'Maar wij willen geen IBM Global Services worden'

Microsoft ziet diensten als de ladder om op te klimmen in de it-voedselketen. Vorige week woensdag kondigde de softwareproducent aan zijn groepen voor productondersteuning en consultancy samen te voegen in één dienstendivisie. "Die diensten draaien dan wel om onze eigen software", zegt Michel van der Bel, adjunct-directeur van Microsoft Nederland.

Van der Bel is sinds vorige week officieel de verkoop- en marketing-directeur voor Nederland - en daardoor de nieuwe leider van Microsoft Nederland, direct onder Benelux-directeur John Mangelaars. Deze benoeming vormt de afronding van de eind april vorig jaar ingezette splitsing van Microsoft Benelux in twee zelfstandige landenvestigingen. Van der Bel was voorheen hoofd van de Enterprise- en Partner-groep.
De nieuwe directeur benadrukt dat de nieuwe dienstentak, Worldwide Services genaamd, zich niet zal bezighouden met software van andere partijen. "Wij willen geen IBM Global Services worden. Onze diensten zijn alleen gericht op Microsoft-software. Wij gaan geen diensten verrichten om daar veel winst mee te behalen; het blijft ten dienste staan van onze softwareverkoop. We doen het natuurlijk wel om wat geld mee te verdienen, maar gewoon net iets meer dan quitte spelen."

Uitbreiden

 
De nieuwe tak staat onder leiding van vice-president Rob McDowell en omvat in totaal ongeveer eenderde van Microsofts personeel. Onder productondersteuning vallen wereldwijd nu negenduizend werknemers, en onder consultancy vierduizend. "In Nederland zijn dat in totaal zo'n honderd mensen, waarvan tweederde afkomstig is van productondersteuning en eenderde van consultancy."
Het personeelsbestand van de groep moet het komende boekjaar (van juli 2001 tot juli 2002) met ongeveer 40 procent toenemen. "Hier zitten we iets onder het wereldwijde gemiddelde, dus mag de dienstengroep in Nederland 40 tot 50 procent groeien", schat Van der Bel. Microsoft wil vooralsnog niet een dienstverlener overnemen om zo de groei te bewerkstelligen, maar Van der Bel erkent wel dat dit voorzichtig overwogen wordt.
De softwareleverancier ambieert met deze jongste reorganisatie een grotere aantrekkingskracht op grote ondernemingen. Het voornaamste doel is het opzetten en ondersteunen van nieuwe toepassingen op basis van Microsofts nieuwste technologie. Dit betreft met name de software die onder de .Net-strategie valt, waarbij applicaties als diensten over netwerken worden aangeboden.
Vice-president McDowell: "Met de nieuwe .Net-servers stijgen we naar een hoger vlak voor elektronische handel op wereldniveau en dus is het tijd dat we ook het niveau van consultancy en ondersteuning bieden dat is vereist in dat marktsegment." De dienstendivisie concentreert het aanbod dan ook op bedrijfsoplossingen en niet op individuele producten.
Hierbij vertrouwt Microsoft nog altijd op dienstenverlenende partner-bedrijven, maar fungeert het zelf als aanspreekpunt. Van der Bel: "Wij willen de hoofdaannemer zijn voor de echt grote ondernemingen. Dit wil zeker niet zeggen dat we nu bestaande klanten gaan bestoken om die 'over te krijgen'. We zetten alleen in op nieuwe projecten, met de nieuwste technologie."

Kronkelend pad

Het bedrijf wil als gezicht naar de klant toe optreden, maar daarbij zijn partners ook weer niet passeren. Eerder zijn it-leveranciers als Novell, Sun Microsystems en Compaq al begonnen hun producten te ondersteunen met eigen diensten voor de grootste klanten. Hierbij bewandelen zij een smal en kronkelend pad om hun consultancy-partners niet voor het hoofd te stoten.
Van der Bel ontkent dat Microsoft het voorbeeld van zijn concurrenten volgt. "De groei van onze technische consultancy, gekoppeld aan de toenemende complexiteit van onze producten heeft geleid tot deze logische stap."
De Nederlandse topman voorziet geen conflicten met partners. "Die zullen we juist aanmoedigen om mee te groeien." Net als onder meer Novell verwacht Microsoft dat zijn partners zich in meer of mindere mate specialiseren. Dat geschiedt zeker niet onder druk, verzekert Van der Bel. "Wij praten met onze partners over de richting waarin zij zich willen begeven."
Bovendien is specialisatie al aan de orde, vooral bij kleinere dienstverleners, aldus de topman. In gevallen waar Microsoft als hoofdaannemer optreedt, geschiedt de keuze voor partners dan ook op basis van een complex geheel aan factoren. "Daarbij spelen ook de voorkeur en de bestaande relaties van klanten een rol. Vaak zijn consultancy-bedrijven al bij een klant, en dat moeten wij respecteren."
 
 
Lapmiddelen besmet
Enkele sites met lapmiddelen voor beveilingsfouten in Microsoft-software blijken besmet met het relatief oude, bekende Funlove-virus. Dit maakte de softwareleverancier vorige week bekend. Het betreft hier zogeheten Hotfixes - voor acute, zware beveiligingsproblemen - op Premier- en Gold-ondersteuningssites, waarvan het beheer in handen is van een niet-genoemde Amerikaanse partner van het bedrijf. Microsoft heeft vorige week de toegang tot de besmette lapmiddelen voor enkele dagen geblokkeerd. Het is niet bekend om hoeveel bestanden het gaat. Het bedrijf schat zelf dat de infectieperiode 19 en 20 april besloeg.
Hoofdonderzoeker Eric Chien van antivirusleverancier Symantec bevestigt de infectie bij de Windows-leverancier. Hij speculeert dat er een bestandsverwisseling heeft plaatsgevonden bij Microsofts uitgebreide scanprocedures - gebruikelijk vóór het beschikbaar stellen van bestanden. Het bedrijf zelf meldt dat de strikte procedures niet nauwgezet zijn gevolgd in het geval van deze ene besmette download-server. Microsoft neemt contact op met de paar klanten die geïnfecteerd zijn. Geruchten doen de ronde dat dit wel zesentwintig bedrijven betreft.
Funlove dook in november 1999 op, onder meer bij pc-fabrikant Dell, die gedwongen was zijn Ierse fabriek voor vier dagen stil te leggen. Dit leidde tot een productieverlies van twee dagen. Computerproducent Hewlett-Packard was in december vorig jaar onbedoeld distributeur van Funlove middels besmette printerdrivers op zijn website. Dit kwam pas in januari dit jaar aan het licht.

 
Geen SP voor NT
Microsofts besturingssysteem Windows NT 4.0 krijgt geen zevende pakket met lapmiddelen en uitbreidingen (Service Pack, ofwel SP). De leverancier besloot eerder deze maand af te zien van wat het laatste SP moest zijn. De reden voor deze wijziging is volgens Microsoft de reacties van klanten. Het aantal recentelijk verschenen lapmiddelen (hotfixes) is aanzienlijk gedaald, aldus de softwareproducent. Daarnaast zijn enkele uitbreidingen voor NT 4 reeds los uitgebracht. Dit omvat de client-software voor beheertechnologie Active Directory en zware encryptiemogelijkheden voor niet-Amerikaanse NT-uitvoeringen. Het vorige complete pakket lapmiddelen en uitbreidingen, SP 6a, kwam in november 1999 uit. Reparaties van fouten en beveiligingsproblemen komen nog wel uit, maar worden dus niet meer gebundeld in één pakket.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2001-05-04T00:00:00.000Z Jasper Bakker
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.