Managed hosting door True

SAS Institute overweegt beursgang

Softwareleverancier SAS Institute overweegt een gang naar de beurs. Het primaire doel is zijn naamsbekendheid op te vijzelen. Beide oprichters, algemeen directeur Jim Goodnight en senior vice president John Hall, bezitten respectievelijk twee- en eenderde van het aandelenkapitaal. "We hebben het geld niet nodig, maar als publiek verhandelbaar bedrijf krijgen we misschien meer aandacht in de pers", verklaarde Goodnight.

In 1998 behaalde SAS Institute een omzet van 871 miljoen dollar, een groei van 16 procent vergeleken met 1997. SAS is het grootste niet-beursgenoteerde softwarebedrijf ter wereld. Als beursgenoteerde softwarebedrijven als SAP en Oracle worden meegerekend, neemt SAS de tiende plaats in. Het bedrijf is eigenlijk alleen bekend bij zijn klanten. Analisten noemen dat een nadeel, vooral nu concurrenten zich steeds breder profileren en het marktsegment van SAS betreden. Het bedrijf heeft door de jaren heen de toepasselijke naam 'stille gigant' meegekregen.

Imagoprobleem

Het management van SAS Institute erkent al jaren dat het met een imagoprobleem kampt. Naast de beursgang, die binnen nu en 'een aantal jaren' plaats moet vinden, heeft SAS nog meer pijlen op zijn boog. Afgelopen februari werd een wereldwijde marketing-divisie in het leven geroepen die de marketingboodschap en het beeld van de onderneming duidelijker naar voren moet brengen. "We blijven ons concentreren op de wensen en eisen van onze klanten, maar we gaan ook scherper en consistenter aan marketing werken", aldus Goodnight.
In tegenstelling tot marketing, heeft SAS Institute wel altijd veel aandacht geschonken aan productontwikkeling. Waar de gemiddelde R&D-investering van de software-industrie blijft steken in 19 procent van de omzet, trekt SAS daar 31 procent voor uit.

Aankooppatronen

SAS Institute levert analysesoftware en gegevenspakhuizen die door het gros van grootste bedrijven ter wereld wordt gebruikt. Deze zetten de software bijvoorbeeld in voor analyses van het gedrag van klanten en proberen aan de hand van aankooppatronen meer producten of diensten op de markt af te zetten. Ook universiteiten en overheidsinstellingen gebruiken op grote schaal de software van SAS Institute.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.