Interpay in beklaagdenbank

Toezichthouder moet misstanden betalingsverkeer rechttrekken

Interpay, de organisatie die het pinbetalingsverkeer in Nederland uitvoert, stelt ook de eisen vast waar fabrikanten en installateurs van pinautomaten aan moeten voldoen. Bij de euroconversie en andere aanpassingen heeft dit geleid tot veel te hoge prijzen. Over de kosten, die Interpay voor het pinverkeer vraagt, loopt op dit moment een kort geding.

MKB Nederland heeft in april 2001 een klacht ingediend bij de Nederlandse Mededingingsautoriteiten over de kosten van certificering voor de euroconversie. Volgens Els Prins, werkzaam bij MKB Nederland, is het voor nieuwkomers een uitermate kostbare zaak om de juiste certificering in handen te krijgen. CCV en Alphyra, een onderdeel van Getronics, hebben deze papieren. Banksys, de Belgische evenknie van Interpay, die ook losstaande pinautomaten levert, dacht augustus 2001 over certificering te beschikken, maar dit heeft uiteindelijk veel langer geduurd.
Volgens Prins is het onduidelijk waarom de overstap naar de euro zo duur moest zijn. Zij schat dat de kostprijs voor het opwaarderen van de software en de pinapparaten een factor tien lager ligt dan de prijs die door Interpay goedgekeurde bedrijven voor de handelingen vragen. "Bedrijven hangen aan hun leverancier, daardoor is de markt niet vrij", aldus Prins. Voor het repareren van een televisie of auto hebben consumenten volop keuzemogelijkheden. Hetzelfde zou moeten gelden voor het betalingsverkeer, dat volgens Prins "steeds meer verglijdt van de Nederlandse Bank naar de commerciële banken die achter Interpay zitten."

Toezichthouder

Prins vergelijkt de financiële sector met de energiesector, waar wel toezichthouders in het leven geroepen zijn. Er is op dit moment geen inzicht in de financiële structuur van Interpay. Het is hoe dan ook tijd voor duidelijkheid. Alleen een toezichthouder met een wettig dwangmiddel heeft de bevoegdheid om in de cijfers te duiken. Volgens Prins ontbreekt het daar op dit moment aan.
Interpay noemt de klacht van MKB-Nederland bij het Nma een 'oud verhaal'. De vragenlijst die het bedrijf naar aanleiding van de klacht is toegestuurd door de Nma, is halverwege vorig jaar alweer retour gezonden. Het ligt bij de Nma om dit onderzoek af te ronden. Volgens de woordvoerder van de Nma is de klacht op dit moment in behandeling net als twee ontheffingsverzoeken die door de bankwereld zijn aangevraagd. Het gaat om een ontheffing voor afspraken over onderlinge verrekening van incassomachtigingen en voor het gastgebruik van geldautomaten. De klacht van MKB Nederland verwacht Nma over één tot twee maanden af te ronden.

Kort geding

Superunie, een inkoopcombinatie van regionale supermarktketens, heeft kort geleden in een kort geding geëist dezelfde prijs te mogen betalen voor verwerkte pinbetalingen, die ook Albert Heijn bij Interpay betaalt. Het zou gaan om een bedrag van 1,86 miljoen euro. Ook deze claim heeft zijn oorsprong volgens Interpay 'in het verre verleden'. Bij de start van Interpay in 1992 zijn er met een partij als Albert Heijn prijsafspraken gemaakt over pinbetalingen. Op dat moment was nog niet duidelijk dat pinnen een succesnummer zou worden. Superunie heeft dit voordeel niet genoten. Een Utrechtse rechter doet op 14 februari uitspraak.
Minister Gerrit Zalm heeft in maart 2001 Nout Wellink, de voorzitter van de Nederlandse Bank, gevraagd onderzoek te doen naar de tarieven en de infrastructuur van het betalingsverkeer. Naar verwachting wordt dit rapport in maart aan de minister aangeboden.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-02-01T00:00:00.000Z Sytse van der Schaaf
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.