Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Spanning over Partnerworld 2005 loopt op

27 januari 2005 - 23:003 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Rik Sanders
Rik Sanders

Eind maart presenteert IBM de definitieve indeling van Partnerworld 2005. Het model heeft een eenvoudiger opzet gekregen. De kleine partners vrezen echter dat het behalen van de hoogste status – premier partner – alleen nog voor grote partijen is weggelegd.

Wereldwijd telt IBM duizenden ‘business partners’; alleen al in Nederland zijn er zo’n driehonderdvijftig. Het huidige partnermodel kent een indeling in wederverkopers, adviseurs, systeemintegrators en softwareontwikkelaars (die een apart ‘Partnerworld’-programma hebben). Lidmaatschappen lopen van ‘member’ naar ‘advanced’ tot ‘premier’ partner. Hoe meer een partij investeert in IBM-producten, -technologie en -expertise, hoe hoger de status. Kwalificatie vindt plaats wanneer een bepaald minimum aantal punten is behaald. Die zijn te verdienen via aspecten als omzet, kennis en klanttevredenheid. In ruil hiervoor verstrekt IBM marketing- en verkoopondersteuning, biedt het bedrijf technische hulp en organiseert het opleidingen.
Van oudsher is het partnermodel sterk productgericht. IBM heeft in de afgelopen jaren steeds meer de nadruk gelegd op diensten, op de ’toegevoegde waarde’. Medio vorig jaar kondigde het it-concern een vernieuwd model aan, dat vanaf 1 januari 2005 is geïmplementeerd. Alleen de exacte indeling van de business partners zal pas vanaf 1 april 2005 duidelijk worden.
“We willen met Partnerworld 2005 voortaan één route bewandelen. Alles wordt in elkaar geschoven tot één servicegeoriënteerd programma”, zegt Yung Ong, director partner & alliances IBM in Nederland. Details wil Ong nog niet vrijgeven; wellicht op de Nederlandse partnerdag begin februari.

‘First Tier’-status los van Partnerworld

Hij tekent hierbij aan dat de toekenning van een ‘First Tier’-status, waarbij it-bedrijven productlijnen rechtstreeks bij IBM kunnen inkopen en wederverkopen, los staat van Partnerworld 2005. “De First Tier-status is historisch zo gegroeid, maar hoort niet bij het partnermodel. Het is meer een inkoopafspraak dan dat het daadwerkelijk iets zegt over kwaliteit. Terwijl Partnerworld een terugkerend kwaliteitsprogramma is.”
De kleinere partners maken zich zorgen over de nieuwe aanpak. Zij vrezen dat IBM hun grote partners zal bevoordelen: wie een breed IBM-portfolio kan uitdragen en veel (IBM-)omzet draait, scoort veel punten en krijgt de hoogste onderscheiding. “Als premier partner krijg je een brede toegang tot marketingprogramma’s en opleidingen”, zegt Tijn van Dommelen, voorzitter van de IBM Partner Raad. “Kleinere partijen van vijftig tot honderd medewerkers verwachten dat het voor hen steeds moeilijker wordt om die status te behalen. Het mes snijdt ook aan twee kanten: een premier partner mag voor 50.000 dollar gratis trainingen volgen bij IBM. Die zijn noodzakelijk om de certificeringen te halen die weer vereist zijn om premier partner te kunnen blijven.”
Een zegsvrouw van IBM Nederland stelt dat het nieuwe Partnerworld als doel heeft het model eenvoudiger te maken en voor partners duidelijker. “Kleine en grote partners zijn ons even lief.” In het nieuwe model zal omzet niet allesbepalend zijn, maar bepaalt ook de factor kwaliteit de statustoewijzing. Kleinere business partners kunnen zich via kennis en klanttevredenheid blijven onderscheiden. Dat Big Blue het nieuwe model gebruikt om het aantal partners te verminderen, wordt met klem ontkend. De verwachting is juist een uitbreiding van dat aantal met oog op het toenemende belang van het midden- en kleinbedrijf, aldus de zegsvrouw. < BR>

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Hulde aan de winnaars van de Computable Awards 2025

    Overheid

    ‘Nederlandse Digitaliseringsstrategie gaat zeker één miljard per jaar kosten’

    Innovatie & Transformatie

    Europa, laat je niet opnieuw gijzelen door technologie

    Overname
    Innovatie & Transformatie

    Kort: ChatGPT maakt zich er te gemakkelijk vanaf, grote overname Vertiv (en meer)

    Data & AI

    Banken zetten in op ai-agenten, maar echte doorbraak blijft uit

    Innovatie & Transformatie

    EZ ondersteunt 11 onderzoeksprojecten met 105 miljoen euro

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs