T-Systems heeft een aparte dochterorganisatie opgericht, Satellic, om het Duitse tolsysteem aan andere landen te slijten. Nederland staat hoog op het verlanglijstje.
T-Systems, dochteronderneming van Deutsche Telekom, is de hoofdarchitect en ict-beheerder van het bedrijf Toll Collect, operator van het elektronisch tolsysteem voor vrachtverkeer in Duitsland. Nu dit satellietgebaseerde systeem, dat door de vele kinderziektes een valse start kende, inmiddels een jaar stabiel heeft gedraaid, vindt de automatiseerder de tijd rijp het systeem te vermarkten. Daarvoor is een aparte dochtermaatschappij opgericht, Satellic Traffic Management, kortweg Satellic, dat het systeem, al dan niet aangepast, aan andere landen tracht te slijten.
Jan Wisse, directeur T-Systems Nederland, vertelt dat Satellic ook in Nederland actief is. “Onze voorkeur is voort te borduren op ons systeem voor Toll Collect. Er spelen echter diverse politieke discussies in Nederland die eerst afgerond moeten worden voordat er een tolsysteem kan worden aanbesteed.” Wisse wijst op de steeds breder gedragen opvatting in Den Haag om de belastingsystematiek voor het wegverkeer gelijk te trekken met andere systemen in Europa. Daarbij verandert ‘belasten voor bezit’ in ‘belasten naar gebruik’.
Daarnaast lopen er discussies over hoe een kilometerheffingssysteem te controleren valt en hoe er met het systeem files kunnen worden aangepakt. “De overheid moet hierover knopen doorhakken: op welke manier voer je op bepaalde trajecten kilometerheffing in en doe je dit landelijk? En welke technologie gebruik je dan: nu al zijn er trajectcontrolesystemen die goedkoper zijn dan een systeem à la Toll Collect, maar naar landelijk gebruik lastiger zijn uit te breiden. Een verschil met het Duitse systeem is dat in Nederland een tolsysteem voor alle voertuigen en wegen zal gelden en niet alleen voor het vrachtvervoer, zoals in Duitsland?”
Kunstje
Het doel van Satellic is om de bewezen verkeersmanagementtechnologie en expertise te industrialiseren, ofwel deze te verkopen aan meerdere klanten. Dan kunnen de implementatiekosten omlaag alsook die van de boordcomputers in de voertuigen. Wisse: “Het liefst runnen wij ook het verrekeningsproces via een centrale billinglocatie. Wij kennen dit kunstje. Maar ook zo’n beslissing ligt bij de overheid: voert zij dit zelf uit of legt ze het transactieproces bij een externe partij?”
T-Systems voerde afgelopen oktober samen met andere marktpartijen als Siemens, Capgemini en LogicaCMG een gesprek met de vaste Tweede Kamercommissie voor Verkeer & Waterstaat (V&W). Eind november volgde een debat in de Kamer. Minister Peijs van V&W liet weten dat zij in 2012 een systeem voor kilometerheffing ingevoerd wil hebben. “Dat klinkt ver weg, maar er moet dus nog een hoop gebeuren”, concludeert Wisse.
Dochter twee
T-Systems heeft nog een ander dochterbedrijf opgezet: Transparant Goods. Deze divisie levert ‘tracking en tracing’-systemen voor groente en fruit. In Duitsland heeft de automatiseerder een proefproject voor supermarktketen Metro uitgevoerd om de herkomst van eieren te traceren. Ook werkt T-Systems samen met de Europese groente- en fruitorganisatie EurepGap. Transparant Goods wordt op termijn ook in Nederland actief.