Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Tele 2 schudt consumenten-imago af

22 oktober 1998 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Michiel Couzy
Michiel Couzy

Telecomaanbieder Tele 2 gaat zich in Nederland intensiever richten op de zakelijke markt. De onderneming wil het consumenten-imago afschudden. Dit jonge bedrijf zette zaterdag een belangrijke stap met de aankondiging nu ook Internet aan te bieden. Bovendien zijn de telefoontarieven opnieuw gedaald.

Tele 2, dat in Nederland een jaar actief is, heeft zich in de reclame-uitingen flink afgezet tegen KPN. Directrice Terry Aurik van Tele 2 Nederland moet erkennen dat deze toon niet aansloeg bij de zakelijke klanten. "Daar hebben we van geleerd. We hebben gemerkt dat de mensen ons beschouwen als een bedrijf voor consumenten. Op dit moment maken we inefficiënt gebruik van ons netwerk. ’s Avonds is er veel verkeer, overdag een stuk minder. Daarom willen we meer zakelijke klanten."

Capaciteit

Deze week zette het van oorsprong Zweedse bedrijf een belangrijke stap op de zakelijke markt door nu ook Internet aan te bieden. "We beginnen op kleine schaal. We willen dit jaar ongeveer vijftienduizend klanten bereiken. Tele 2 heeft namelijk niet voldoende capaciteit gekocht. Volgend jaar is dit wel het geval en kunnen we uitbreiden", aldus Aurik. De directrice geeft aan dat Tele 2 de Internet-dienstverlening ook gebruikt om de tarieven te drukken. Als een van de klanten van Tele 2 telefoneert, maakt deze gebruik van het netwerk van KPN. Tele 2 betaalt hiervoor een vergoeding. Met het gebruik van Internet is het precies andersom. KPN moet Tele 2 betalen, omdat laatstgenoemde voor de afhandeling van dit verkeer de eigen centrale gebruikt. "Dus kunnen wij de prijzen drukken", zegt Aurik.
Het telecombedrijf biedt in Zweden als spraak via Internet aan. Aurik verwacht hiermee volgend jaar in Nederland te starten. "De kwaliteit van deze gesprekken is nog slecht. Over drie jaar zal spraak over Internet de traditionele telefoongesprekken wel overtreffen."

Tarieven

Tele 2 heeft zaterdag tevens zijn prijzen verlaagd. De telecomaanbieder werkt door deze verlagingen met een kleine winstmarge. Het bedrag dat de onderneming voor een verwerkt gesprek ontvangt, kan nog vrijwel geheel worden doorgesluisd naar KPN. Aurik verwacht dat de interconnectietarieven, de bedragen die Tele 2 moet betalen aan KPN voor het gebruik van het netwerk, nog verder omlaag gaan. "Anders kunnen wij niet concurreren als de beltarieven blijven dalen." De onderneming heeft op dit moment een geschil met KPN voorgelegd aan de Opta. In het voorjaar bepaalde de toezichthouder dat de interconnectietarieven van KPN omlaag moeten. Tele 2 wil dat dit met terugwerkende kracht gebeurt, zodat de onderneming een flink bedrag van KPN tegemoet kan zien.

Midden- en kleinbedrijf

Aurik moet erkennen dat Tele 2 geen geschikte aanbieder is voor de grote ondernemingen. Ook bedrijven die al hun spraak en data-verkeer bij één partij willen onderbrengen, kunnen niet bij de telecomleverancier terecht. Aurik mikt dan ook op het midden- en kleinbedrijf. "Er zijn namelijk genoeg zakenmensen die graag flink wat geld willen besparen. En die kunnen wél bij ons terecht." Tele 2 heeft momenteel rond de vijftienduizend bedrijven als klant. Aurik verwacht volgend jaar een klantenbestand met veertigduizend bedrijven te presenteren.
Hoewel veel analisten denken dat telecomaanbieders met een eigen netwerk de meeste kans maakt de concurrentiestrijd te overleven, maakt Aurik zich geen zorgen over de toekomst. "Ach ja, het is maar wat je onder een netwerk verstaat. Wij kunnen altijd lijnen kopen of huren. Ik denk niet dat het er veel toe doet." De directrice vindt dat de zaken in Nederland voorspoedig gaan. "We hopen binnen drie jaar winstgevend te zijn. Dat is sneller dan we hadden verwacht. We gingen uit van vijf jaar."
 

Meer over

NetwerkenTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Eigen datacenter, colocatie of cloud?

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Vier doden bij brand Egyptisch datacenter

    Start
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Vergunning voor datacenter EvoSwitch, piepjonge Perry haalt 1,6 miljoen op (en meer)

    Filter
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Ddos-aanvallen (en waarom L3-filtering niet optioneel is)

    Handen, samenwerken, fusie
    ActueelOverheid

    Meer regie en samenwerking bij digitalisering overheid

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs