Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Persoonlijk contact blijft ondanks e-mail en Internet

17 oktober 1996 - 22:00AchtergrondCloud & Infrastructuur
Yvonne Geiss
Yvonne Geiss

AMSTERDAM – Het gebruik van elektronische communicatiemiddelen als e-mail en videoconferencing zal enorm toenemen, maar het zal persoonlijk contact nooit helemaal vervangen. Dat concludeert Spikes Cavell & Co in een – in opdracht van Intel – uitgevoerd onderzoek naar de manier waarop bedrijven in- en extern communiceren.

Respondenten waren 260 leidinggevenden van Europese bedrijven in de financiële- en industriële sector met een jaaromzet van minstens 90 miljoen gulden. Bovendien zijn er nog een klein aantal diepte-interviews gehouden. Ruim driekwart van de geïnterviewde functionarissen verwacht een sterk toenemend gebruik van e-mail. De helft van de respondenten ziet e-mail als de ‘natuurlijke opvolger van de fax’. Ook het gebruik van de (mobiele) telefoon zal toenemen, vooral voor het lezen van e-mail. Dat denkt rond de 50 procent van de ondervraagden. Persoonlijke ontmoetingen zullen afnemen als iedereen meer en meer gewend raakt aan de mogelijkheden van elektronisch vergaderen, denken de Europese bedrijven. De rol die persoonlijk contact speelt is aan het veranderen. Een aantal jaar geleden was het doel nog voornamelijk het uitwisselen van informatie. Nu daarvoor veel effectievere methoden bestaan, bijvoorbeeld e-mail, wordt persoonlijk contact meer gebruikt voor discussiëren en vooral voor het opbouwen van goede verstandhoudingen met klanten en collega’s. Het merendeel van de Europese bedrijven denkt dat elektronisch vergaderen deze unieke mogelijkheden van contact onder vier ogen niet kan vervangen. Voor het onderhouden van bestaande contacten en het gezamenlijk bekijken van documenten is elektronisch vergaderen wel een uitkomst, met name omdat het scheelt in reistijd en hotel- en vliegkosten. Opvallend was dat de Nederlandse respondenten verreweg het meest zagen in elektronische communicatie ten koste van persoonlijk contact. Het rapport verklaart dit doordat Nederlanders meer dan gemiddeld open staan voor technologische vernieuwingen. Een andere conclusie van het rapport is dat niet één enkel communicatiemiddel tegemoet komt aan alle eisen. Er moet een mengeling zijn van persoonlijk contact, elektronisch vergaderen, telefonie en fax. YG

Meer over

Netwerken

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    AchtergrondSecurity & Awareness

    Twee dagen volle bak met prominente ot-rol

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    Luchtfoto van het datacenter-complex van Microsoft in Middenmeer.
    ActueelData & AI

    Microsoft breidt datacenter in Wieringermeer fors uit

    ActueelData & AI

    Amsterdams-Russische Nebius ‘hofleverancier’ van Microsoft

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs