Managed hosting door True

DVD-consortium met verkoop licenties weer op één lijn

 

BRUSSEL - De tien grote elektronica-fabrikanten die het meest betrokken zijn geweest bij de technische ontwikkeling van de digitale video disc (DVD), hebben een akkoord bereikt over de verdeling van de licentie-rechten. Besloten is bij de verkoop van licenties een blok te vormen. Daarmee is de breuk binnen het DVD-consortium hersteld.

Vorige maand stapten Philips en Sony uit de groep van tien fabrikanten die licenties op deze geavanceerde techniek bezitten. Beide concerns waren ontevreden over de trage voortgang van het overleg over de verdeling van de rechten. Ze besloten op eigen houtje door te gaan met de verkoop van licenties. Belangstellende fabrikanten moesten voor de rest van de licenties maar apart onderhandelen. De actie van Philips en Sony heeft de andere leden van het DVD-consortium wakker geschud. De treuzelaars zijn nu over de streep getrokken.
Een aanwijzing voor de belangrijke positie die Philips technisch gesproken inneemt, is dat Philips de verkoop van rechten gaat coördineren. Nieuwe fabrikanten die DVD-spelers willen uitbrengen, kunnen voor de licenties nu terecht bij Philips. Het Eindhovense elektronica-concern gaat de licenties namens de andere rechthebbenden te gelde maken. Toshiba en Matsushita hebben zich als de belangrijkste representanten van een groep merendeels Japanse fabrikanten daarbij neergelegd.

Vooruitgang

Jan Oosterveld toonde zich tijdens het eerste DVD-forum in Europa in zijn nopjes met de bereikte doorbraak. Ook de problemen rond de bescherming van auteursrechten, regionale codering van DVD-videofilms en compatibiliteit zijn dichtbij een oplossing. In amper een maand tijds is aardige vooruitgang geboekt. Een akkoord met de Amerikaanse filmindustrie die technische belemmeringen wil inbouwen tegen illegaal kopiëren, is in zicht gekomen. Oosterveld wees op het botsen van belangen, die dit soort onderhandelingen moeizaam maken. De software-industrie voelt bijvoorbeeld weinig voor het inbouwen van allerlei zekerheden, zoals die welke Hollywood wil. Dat maakt de software omvangrijker en ingewikkelder.
Verschil tussen de produktie van films en computersoftware is de verkoopduur. Een film wordt maar één keer gemaakt. Daarna kan deze jarenlang inkomsten leveren. Nieuwe softwarepakketten verschijnen elke drie tot zes maanden. Met name in de Verenigde Staten is een levendig debat gaande over de oplossingen. Verschillende voorstellen zijn geopperd. Het DVD-consortium heeft ook een voorstel gedaan, dat is gebaseerd op het versleutelen van de inhoud met cryptografie-technieken. Corr.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1320475). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×