ABN Amro bezuinigt op netwerk en telecom

Keuze voor hofleverancier moet kosten omlaag brengen

ABN Amro bekijkt de mogelijkheid zijn netwerk- en telecomdiensten op een andere, efficiëntere manier te betrekken. Het onderzoek volgt op de recente beslissing om een groot deel van de automatisering buiten de deur te laten uitvoeren.

Goedkoper
Sympac, de begin dit jaar opgerichte Europese mobiele dienstverlener van KPN, werkt samen met de KPN-dochterbedrijven Base (België), E-Plus (Duitsland) en KPN Mobiel (Nederland). Voor de dienstverlening in andere landen worden subcontracten gesloten met lokale mobiele operators, maar multinationale klanten krijgen slechts één rekening en een uniforme klantenservice. Dit moet meer gebruiksgemak en kostenbesparingen opleveren, naast natuurlijk de kortingen die klanten bedingen vanwege de grootschaligheid van het pakket af te nemen diensten.
Group-cio Lars Gustavsson meldde tijdens de recente persconferentie over de it-uitbesteding dat ook het netwerk- en telecombeheer anders wordt ingericht. Doel ervan is om tegen dezelfde kwaliteit een goedkopere dienstverlening te krijgen. Naar verwachting zal ABN Amro voor één hoofdcontractant kiezen. Een woordvoerder kon nog niet aangeven hoeveel netwerk- en telecombeheerders de bank zelf nog in dienst heeft, en of zij worden uitbesteed naar zo'n hofleverancier.
De uiteindelijke besluitvorming vindt plaats binnen de zogeheten 'Telecommunications & Network Shared Services-programma's ('TNS - Fast Tracks'). Het is onderdeel van het 'Group Shared Services'-bespaarprogramma dat vanaf 2007 een jaarlijkse besparing behoort op te leveren van 600 miljoen euro. De begin deze maand aangekondigde grootschalige it-sourcingscontracten ('it-action track') moeten daarvan per jaar 258 miljoen bijdragen. De rest komt van andere 'sporen', zoals de TNS-Fast Tracks, vastgoedconsolidatie en het bundelen van personeelsadministraties.
ABN Amro heeft al ervaring met het reduceren van het aantal netwerk- en telecomleveranciers. Nadat de bank eind 2002 zijn it-divisie voor Wholesale Clients (grootzakelijke klanten) aan EDS had uitbesteed, volgde in april 2004 een vijfjarig internationaal, exclusief contract met KPN, gericht op het leveren van netwerkdiensten voor 'wholesale clients'. De bank bracht zijn leveranciers daarmee terug van zeven naar één.
KPN was ook de grote winnaar van de aanbesteding voor de wereldwijde mobiele communicatie bij ABN Amro. Begin augustus sloot het telecomconcern met de bank een vijfjarig contract, waarbij het als hoofdaannemer optreedt en ook, waar nodig, contracten afsluit met collegaleveranciers voor netwerk- en telecomdiensten. In Europa zorgt KPN-dochter Sympac voor de levering, het beheer en het onderhoud van de mobiele telefoons en Blackberry's van de ABN Amro-medewerkers. Het contract omvat de mobiele aansluitingen van 22.000 bankmedewerkers in 17 landen, waaronder Nederland, Verenigde Staten, Brazilië, Australië en Hongkong. Door het merendeel van de mobiele activiteiten (voice en data) in één contract onder te brengen verwacht het bankconcern een aanzienlijke besparing te realiseren.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-09-16T00:00:00.000Z Rik Sanders
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.