Bedrijven aan de dsl

Focus KPN op consumenten geeft concurrenten meer kansen

Een breedband-verbinding via een opgewaardeerde telefoonlijn blijft het komende halfjaar vooral een op consumenten gericht product als het aan KPN ligt. Het bedrijf kondigde vorige week aan een goedkope, lichte variant van adsl (asynchronous digital subscriber line) op de markt te brengen. Concurrenten zetten juist in op het bedrijfsleven.

  
Onderzoeksbureau Heliview voorspelt dat komend jaar met name dsl-verbindingen aanzienlijke groei laten zien. Andere telecomverbindingen blijven steken op hetzelfde niveau of kampen met een afnemende vraag. Heliview stelt dat momenteel 12 procent van de 155.762 bedrijven in Nederland met meer dan vijf werknemers over een dsl-verbinding beschikt. Over een jaar is dat percentage opgeklommen naar 21 procent. Heliview schrijft de groei toe aan de toenemende behoefte aan bandbreedte. Breedband via de kabel zal nauwelijks verder groeien en op 12 procent blijven steken. Dit wijt het onderzoeksbureau aan het gebrek aan slagkracht van deze sector.
Met goedkopere adsl hoopt KPN verloren terrein op de kabelsector terug te verdienen. Breedbandinternet via de kabel is goedkoper en dat trekt tot nu toe de meeste consumenten over de streep. Cijfers van Ecta, een belangenorganisatie van startende Europese telecombedrijven, geven aan dat de kabel in Nederland meer dan de helft van de breedbandaansluitingen voor zijn rekening neemt. Naast het goedkopere adsl breidt KPN ook het aantal wijkcentrales uit tot vijfhonderd, waardoor het ruim 80 procent van alle telefoonlijnen van dsl kan voorzien.
In specifieke dsl-verbindingen voor het bedrijfsleven steekt KPN momenteel minder energie. Het is in juni begonnen met een 'voorzichtige introductie' van Epacity, zoals de woordvoerster het typeert. Epacity is KPN's naam voor het op bedrijven gerichte aanbod van hoogwaardige dsl-verbindingen. In eerste instantie krijgen een beperkt aantal bedrijven toegang tot dit nieuwe aanbod. De Rabobank, die zijn netwerk ermee van meer capaciteit voorziet, is één van de eersten. Aan de rest van de vraag zegt KPN nu nog niet te kunnen voldoen. "Begin volgend jaar is dat anders", verzekert de woordvoerster.
 
Dominant
Ecta (http://www.ectaportal.com), een belangenorganisatie van startende Europese telecombedrijven, waarschuwt dat gevestigde spelers ook op het gebied van dsl een erg dominante positie innemen. In Frankrijk en Engeland zijn er afgezien van de voormalige staatstelefoniebedrijven geen ondernemingen met een eigen dsl-product. Geduchte concurrentie komt in Nederland en Engeland van de kabel. In Duitsland en Frankrijk stelt de kabel juist weer niets voor.
In Nederland valt het alternatieve aanbieders van dsl niet mee een voet tussen de deur te krijgen. Door de moeilijke tijden gecombineerd met de hoge investeringen in dsl-infrastructuur is een levensvatbaar zakelijk model voor dsl moeilijk op te zetten én nog moeilijker uit te voeren. Twee aanbieders zijn dit jaar overgenomen. Babyxl is ingelijfd door Tiscali. Hetzelfde is kort geleden gebeurd met het op de mkb-sector gerichte telecombedrijf Novaxess.
Twee andere dsl-aanbieders kampen nog met financiële problemen. Inovara, een dochter van het Britse telecombedrijf Atlantic Telecom, moest zijn dsl-uitrol in Nederland matigen omdat het moederbedrijf in acute financiële problemen raakte. Dit geldt ook voor het in surceance van betaling verkerende telecombedrijf Versatel, dat het rustig aan doet met zijn uitrol van dsl.
Belangrijke uitzondering op de financiële problemen van nieuwkomers is Bbned. Moeder Telecom Italia, dat achter dit bedrijf zit, is één van de weinige Europese telco's dat niet tot over zijn oren in de schulden zit. Er is nog steeds geld voor verbetering van het netwerk. Voor eind dit jaar breidt Bbned het aantal wijkcentrales uit tot vierhonderd. Het is daarmee de enige partij die op gelijke voet staat met KPN.
 

Aarzeling

Concurrenten als Bbned, Versatel en Inovara startten vorig jaar al met de verkoop van sdsl (symmetrische dsl) en krijgen door de aarzeling van KPN alle kans om in dit gat te springen. Door de hoge, te garanderen capaciteit (tot 2 Mbps) en gelijke bandbreedte voor het ophalen en versturen van gegevens lijkt het een goed alternatief voor traditionele dataverbindingen. Ook zijn er bij dit soort verbindingen garanties te leveren voor het niet of in beperkte mate overboeken van de achter de wijkcentrale liggende verbinding met internet.
Van alle concurrenten gooit Bbned momenteel de hoogste ogen om KPN naar de kroon te steken. Dit in dsl-verbindingen gespecialiseerde telecombedrijf verkoopt net als KPN zijn dsl-producten door via andere internet-aanbieders en telecombedrijven. Aangesloten partijen krijgen via een webportaal toegang tot de orderstraat van de infrastructuuraanbieder. De bestelprocedure van de dsl-verbindingen verloopt zoveel mogelijk geautomatiseerd en is via het web te volgen. Hetzelfde geldt voor de beschikbaarheid en de prestaties van de verbinding als deze eenmaal geleverd is.
Bbned verkoopt zijn producten inmiddels via een dertigtal internet-aanbieders en telecombedrijven door. De vaak op een zakelijke doelgroep gespecialiseerde internetaanbieders zullen Bbned een stevige voet aan de grond geven in de belangrijkste groeimarkt voor dsl dit jaar, het mkb. Onderzoeksbureau IDC ziet dsl vooral in dit marktsegment dit jaar doorbreken.
 

  
Opta en Dgtp houden geen cijfers bij over breedbandaansluitingen. Ecta doet dit wel op Europees niveau, maar zegt over onvoldoende Nederlandse informatie te beschikken.

Beperkt

KPN heeft veel minder partijen aangesloten op Epacity. Afgezien van de eigen internetpoot Internet Access Services en de eigen internet-aanbieder Xs4all heeft reisbureaudienstverlener Travelnet toegang tot Epacity. Sinds kort is internet-aanbieder Vianetworks aan dit rijtje toegevoegd. Marcel Kardol, marketing directeur bij de Nederlandse vestiging van deze internetaanbieder, is daar blij mee.
Belangrijk voordeel noemt hij het feit, dat het bedrijf niet meer volledig afhankelijk is van Bbned. Daarnaast zijn de boetebepalingen, waar KPN mee werkt, goed te combineren met de kwaliteitsovereenkomsten die Vianetworks met zijn klanten afsluit. Verder heeft Epacity volgens Kardol meer mogelijkheden voor kleinere bedrijven. In goedkopere dsl-abonnementen zit ook een vast ip-adres bij afname van dsl via Epacity. Bbned levert dit alleen in dure abonnementen.
Maar met deze focus op goedkopere dsl-vormen laat KPN ook steken vallen. Leden uit de KPN-stal kiezen voor Bbned om hun klanten hoogwaardige dsl-verbindingen te kunnen geven. XS4all koopt zijn 'power adsl', waarmee buren van de wijkcentrale over een bandbreedte van 8 Mbps kunnen beschikken, in bij Bbned. Verder is Bbned binnen bij Hccnet, een partij die tot dit jaar binnen het KPN-domein viel. Hccnet voorziet zeven regionale isp's van KPN-dsl van KPN. Sinds kort haalt het duurdere vormen van dsl bij Bbned vandaan.
 
Alleen KPN en Bbned breiden hun dsl-netwerk nog uit: http://www.computable.nl/artikels/archief2/d10ss2ld.htm
 
Sytse van der Schaaf

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-08-30T00:00:00.000Z Sytse van der Schaaf
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.