Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Telefoneren via Internet in snel tempo volwassen

22 augustus 1996 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Ad Mulder
Ad Mulder

EINDHOVEN – De twee problemen die telefoneren via Internet onaantrekkelijk maken, worden nog dit jaar weggenomen. Standaardisatie van de software is nu een feit en het bellen via Internet naar elk willekeurig telefoontoestel wordt mogelijk. Telefoontarieven voor internationale telefoongesprekken zullen als gevolg van deze ontwikkelingen onder druk komen te staan.

Telefoneren via Internet is iets dat nu alleen door een beperkte groep hobbyisten wordt beoefend. Maar dat kan snel veranderen. Chipfabrikant Intel heeft deze week gratis software beschikbaar gesteld die een Internet-telefoniestandaard belooft te worden. Ruim 120 leveranciers willen de standaard ondersteunen, waaronder Microsoft die de software in Windows gaat inbouwen. Daarmee wordt het incompatibiliteitsprobleem dat telefonie via het Internet bemoeilijkt, weggenomen.
De introductie van deze telefoonsoftware van Intel geeft volgens industrie-analisten aan dat de technologie serieus genomen moet worden en dat zakelijke gebruikers en consumenten er veel meer gebruik van zullen maken. Microsoft zal in september een eigen Internet-telefoonprodukt lanceren: Netmeeting. Deze software ondersteunt Intels standaard. Analisten verwachten dat eind dit jaar al miljoenen Internet-telefoontjes worden gepleegd over de intranetten van bedrijven.
Een andere hinderpaal voor de doorbraak van Internet-telefonie is door het kleine Amerikaanse telecombedrijf IDT Corporation weggenomen.

Spontaan bellen

Tot nu toe was het noodzakelijk dat beide partijen, beller en gebelde, tegelijkertijd op het net aanwezig waren. Elk gesprek moet van tevoren gearrangeerd worden. Met de vorige week in bèta-versie vrijgegeven Net2phone-software kan er nu via het Internet naar elk telefoontoestel in de Verenigde Staten gebeld worden. De test-versie die gratis via het Net wordt verspreid, werkt op multimedia-PC’s met Windows als besturingssysteem. Het betreft in eerste instantie nog een half-duplexversie. Dat wil zeggen dat de twee partijen niet tegelijkertijd kunnen praten. In het najaar komt de definitieve versie die full-duplexverkeer zal ondersteunen. Bovendien zal het met die versie mogelijk zijn om via het Internet naar telefoontoestellen over de gehele wereld te bellen.
IDT Corporation geeft tijdens de testperiode iedereen die het Net2phone-pakket ophaalt de gelegenheid om 800-nummers (vergelijkbaar met de gratis 06-nummers in Nederland) in de VS te draaien. In de definitieve versie zal een telefoontje naar de Verenigde Staten nog maar tien dollarcent per minuut kosten, te voldoen via een debet-kaart die door IDT Corporation wordt uitgegeven.

Kosten voor telefonie

De totale kosten voor een gesprek naar de VS zullen dan vanuit Nederland op ongeveer 31 cent per minuut komen te liggen in de piekuren (17 cent voor IDT plus 6,6 cent lokaal PTT Telecom-tarief plus 7,5 cent voor de Internet-provider). PTT Telecom rekent momenteel 1,87 per minuut voor een telefoontje naar de Verenigde Staten. Via Internet telefoneren naar de Verenigde Staten levert dus een besparing van ruim 80 procent op. Deze kostenbesparing is mogelijk omdat Net2phone het spraaksignaal eerst via het pakketgeschakelde Internet stuurt naar het hoofdkwartier van IDT in Hackensack, New Jersey. Pas op het hoofdkwartier wordt het signaal omgezet en geschikt gemaakt voor het Amerikaanse telefoonnet. Van daaruit worden de telefoongesprekken doorgeschakeld naar toestellen over de gehele wereld. IDT hoopt met deze innovatieve dienst klanten van de grote telefoonmaatschappijen af te snoepen. AM

Meer over

NetwerkenTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    Vrouwe Justitia
    ActueelCloud & Infrastructuur

    VMware haalt bakzeil bij Haagse rechter om Rijkswaterstaat

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: PQR lijft E-Storage in, Fox-IT en Xerox it-partners van de Navo-top (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs