XO terug naar kerncompetentie

Angst voor desinvestering maakt bedrijven argwanend

Kleinere bedrijven willen graag af van hun kopzorgen over datacommunicatielijnen. Deze observatie heeft XO Communications ertoe gebracht datacommunicatieverbindingen als dienst te leveren. Bij aanpassingen van de configuratie zorgt het telecombedrijf voor nieuwe apparatuur.

Telecombedrijven hebben de moeilijke markt voor een deel aan zichzelf te danken. Dit constateert Erik van Laar, directeur van de Nederlandse vestiging van XO Communications. De overstap van analoge naar digitale communicatieverbindingen is nog maar net achter de rug of telecombedrijven kloppen al weer aan om nieuwe apparatuur te verkopen, bijvoorbeeld om de capaciteit van verbindingen te verhogen. "Dat gaat er slecht in bij het mkb; dat zoekt meer waardevaste oplossingen", zegt Van Laar. Zijn bedrijf richt zich op deze sector met oplossingen voor datacommunicatieverbindingen. Vpn-technologie (virtual private network) brengen beveiligde en betrouwbare verbindingen ook binnen het bereik van het mkb.
Het leveren van verbindingen is niet de enige activiteit van het van oorsprong Amerikaanse telecombedrijf XO Communications. Daarnaast levert het hosting- en isp-diensten. Het telecombedrijf had net als veel andere Amerikaanse bedrijven grootse plannen in Europa. Het wilde grootschalig eigen glasvezel uitrollen. Daarnaast moesten bijbehorende hostingcentra uit de grond gestampt worden. Al snel werd duidelijk dat die grootse opzet niet verstandig was. Het bedrijf is in Engeland en Nederland gestart. "Het is moeilijk om vijf ballen tegelijkertijd in de lucht te houden", voegt Van Laar toe.

Kleinschalig

Het is uiteindelijk bij deze bescheiden start in Nederland en Engeland gebleven. Eind 2001 gaf het moederbedrijf XO Communications aan zijn activiteiten in Europa te willen staken. Laurence Blackell, voormalig eigenaar van het door XO Communications opgekochte GX Networks, en Peter Dubens staken met ondersteuning van UBS Warburg geld in de Nederlandse en Britse vestigingen. Sindsdien opereert de Europese tak zelfstandig. In Engeland werken driehonderd mensen, in Nederland vijftig.
Het bedrijf heeft nooit de kans gekregen om in eigen infrastructuur te investeren. Dat is achteraf gezien gelukkig. Terwijl links en rechts telecombedrijven vastlopen omdat ze geen geld meer kunnen vrijmaken voor nieuwe diensten heeft XO Communications genoeg adem om klanten te winnen voor zijn toegangsdiensten. "We hebben geen eigen kabels. Voor het laatste stuk tussen de klant en het door ons gehuurde netwerk sluiten wij een contract af." Ook hostingfaciliteiten heeft het niet zelf in bezit. "Wij huren een afsluitbare computerruimte in het datacentrum van Interxion in Amsterdam. Hier brengen we onze eigen klanten onder."
 
Sytse van der Schaaf

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-05-24T00:00:00.000Z Sytse van der Schaaf
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.