Managed hosting door True

Sun integreert serversoftware met producten Netscape

Ontslagen bij AOL en Netscape blijven beperkt

Dit artikel delen:

America Online (AOL) en Sun Microsystems blijven de bedrijfssoftware van Netscape verkopen. De serverproducten van deze AOL-dochter gaan tegen het eerste kwartaal van volgend jaar samen met die van Sun en het recent opgekochte Netdynamics.

De nieuwe gezamenlijke softwaredivisie van AOL en Sun, waarin Netscape nu is gehuisvest, heet Sun-Netscape Alliance. Die naam verandert wellicht in Dotcom software company. Deze divisie combineert de mail-, samenwerkings- en webserversoftware van Sun en Netscape, waarbij de directory-software van het laatstgenoemde bedrijf behouden blijft. De broncode van de software en de auteursrechten daarop komen in handen van Sun en AOL.

Ontslagen

De nieuwe divisie komt onder leiding van Sun-directeur Mark Tolliver. Hij heeft nu ongeveer 500 werknemers onder zich, maar dat aantal moet groeien naar 2400 man, waarbij Sun en AOL elk de helft zullen leveren. AOL zet eerst echter 850 werknemers aan de kant, waarvan de helft binnen de kersverse dochter.
De individuele serverproductlijnen van Sun en Netscape worden vooralsnog gewoon voortgezet. Rond het midden van dit jaar komen de eerste nieuwe versies van beide series uit. Begin 2000 verschijnen de geïntegreerde versies van deze serversoftware op de markt. Hierbij beloven de bedrijven platformonafhankelijkheid te behouden. De ondersteunde besturingssystemen zijn Suns eigen Unix-variant Solaris, Linux, Windows NT en HP-UX van Sun-concurrent Hewlett-Packard.

Mantra

Tijdens de officiële onthulling vorige week hamerden alledrie de betrokken bedrijven op het belang van 'e-commerce'. De leveranciers willen bedrijven klaarstomen voor de 'networked economy' door complete oplossingen te bieden voor elektronische handel. Analisten nemen een afwachtende houding aan. "Ze hebben net zoveel kans als IBM en Microsoft om een goede productlijn af te leveren", meent Laura Conigliaro van financieel analistenbureau Goldman Sachs. Analist Scott Smith van marktonderzoeker Current Analysis ziet nog genomen moeten worden. "Ze moeten eerst mensen zien te overtuigen van hun 'holistische' versie, zodat die klanten alles bij hun inkopen."

Voorzichtig

Smith plaatst ook kanttekeningen bij de betrokkenheid en ambitie van de drie leveranciers, die toch voor de voorzichtige benadering van een alliantie hebben gekozen, waardoor er juridisch gezien geen sprake is van een samenwerkingsverband. "Bovendien zou je een gezamenlijk product toch eerder op de markt willen hebben. De komende zes maanden zijn daarom bepalend zijn voor de hele samenwerking." De driezijdige overeenkomst heeft een geldigheidsduur van drie jaar. Het is vooralsnog niet bekend wat er na die termijn zal gebeuren.

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.