Cor Stutterheim, ceo van CMG, is niet van plan de succesvolle mobiele telefonietak van zijn bedrijf af te splitsen. Juist het samengaan van de kennis binnen het ’traditionele’ CMG en de afdeling Wireless Data Solutions (WDS) is volgens hem de sleutel tot het succes.
Stutterheim geeft wel toe dat er argumenten zijn die voor een tweedeling van de onderneming pleiten. De markt voor mobiele telefonie heeft een andere dynamiek dan die voor ict-dienstverlening, waarmee CMG groot is geworden. Er zijn ook andere kasstromen mee gemoeid. Dat weegt echter niet op tegen de mogelijke synergie tussen de verschillende poten van het bedrijf.
De CMG-directeur zei dit tijdens het European Technology Forum in Amsterdam. Onder het motto ‘An evening with Laurens van der Tang en Cor Stutterheim’ togen velen naar hotel The Grand. Van der Tang moest evenwel wegens persoonlijke omstandigheden verstek laten gaan. Zijn plaats werd ingenomen door Loek van der Boog, adviseur voor durfkapitalist General Atlantic Partners. Van der Boog heeft zijn ict-sporen verdiend in zijn twaalf jaar bij Oracle. In 1993 werd hij benoemd tot Head of Oracle Europe, Middle East & Africa. In 1996 vertrok hij, omdat hij het niet eens was met de verregaande centralisatie van de bedrijfsvoering.
Wereldleider
Beiden betoogden dat de ict-industrie door een diep dal is gegaan, maar dat er tekenen van herstel zijn. Stutterheim gaf aan wel vaker crises te hebben meegemaakt. "Maar nog nooit zo scherp en zo diep. Veel projecten zijn afgeblazen. Positief is dat we door deze ontwikkelingen als bedrijf scherper geworden zijn en weer bij de klant op schoot zitten. We ervaren nog wel steeds een langzame besluitvorming over ict-projecten, maar de projecten op zich zijn serieuzer geworden wat betreft e-handel. Sommige zijn zelfs winstgevend."
Stutterheim benadrukt de wereldfaam van zijn bedrijf met oplossingen voor mobiele telefonie. De meeste sms-jes lopen via CMG-technologie. Ondanks tegenvallende resultaten van WDS zijn volgens de topman belangrijke mijlpalen bereikt, zoals de lancering van het nieuwe Multimedia Messaging Service Centre, (Mmsc) de overname van Cisco’s uOne voice-over-ip producten en het bijbehorende ontwikkelteam, een verdubbeling van de klantenbasis in Azië en de verkoop van nog eens zeven Mmsc’s in China, en een joint venture met TDC. Dit laatst leverde een leuk contract op: integratie van Microsofts Hotmail en MSN-services met ‘mobile messaging’. "We zijn wereldleider op het gebied van mobiele communicatiediensten", claimt Stutterheim. En CMG zal er alles aan doen dit uit te bouwen. Als het om diensten in mobiele communicatie gaat, spreekt Stutterheim overigens steeds over het m-channel.
Investeringen
Een gevolg van de ict-crisis is dat CMG miljoenen euro’s in de zak kan houden, doordat dure personeelsadvertentiecampagnes niet meer nodig zijn. "Wij krijgen nu per jaar twintigduizend spontane sollicitaties. De helft daarvan komt via internet binnen. Dat bespaart ons veel geld", aldus Stutterheim. In het CMG-jaarverslag staat: "We hebben over het algemeen de werving van personeel teruggebracht tot het werven van essentieel personeel – met name diegenen met vaardigheden die we direct kunnen inzetten bij de klant."
Loek van der Boog betoogde dat er op het moment veel kapitaal aan de zijlijn staat om in ict te worden geïnvesteerd. "Het is gelukkig niet meer zo dat men blind geld steekt in elk project. Er moet nu een degelijk ondernemingsplan op tafel komen, en er moet zijn nagedacht over wat er gaat gebeuren als de uitvoering van de plannen onverhoopt anders loopt dan gedacht."
Hij gaf aan dat de innovatie toch nog steeds in de Verenigde Staten plaatsvindt. "Dat is een historisch feit, maar Europa loopt in. We zijn ondernemender geworden en er vloeit meer durfkapitaal naar Europa. Vooral op het gebied van de ‘m-channel’ heeft Europa een voorsprong. We moeten die zien te behouden. Vergeet echter niet dat 82 procent van alle software uit de VS komt. Het zal nooit fifty fifty worden."
Van der Boog onderstreepte dat sprake is van een onvolwassen industrie met slecht werkende applicaties die, als het auto’s betrof, nooit geaccepteerd zouden worden. "Toen Oracle versie 3 uitkwam, riepen we allemaal dat het een geweldig product was, met één nadeel: het werkte niet. Het gekke is: het wordt nog steeds verkocht."