E-mail wordt door frequente gebruikers gezien als gemakkelijk, snel en redelijk vrijblijvend. Ook het tamelijk anonieme karakter spreekt velen aan.
Daarnaast wordt het als groot voordeel gezien dat berichten zijn te lezen op het moment dat het uitkomt. Dit blijkt uit een onderzoek dat de SNT Groep (call centers) heeft laten verrichten door Market Response. Het aantal Nederlanders van vijftien jaar en ouder dat thuis regelmatig van e-mail gebruik maakt, ligt inmiddels boven de twee miljoen.
Vorig jaar zijn er ongeveer 600.000 nieuwe e-mailers bijgekomen. Gemiddeld zijn zij wekelijks zo’n vijf keer achter de PC te vinden om e-mailberichten uit te wisselen. In totaal besteedt de e-mailende Nederlander ruim twee uur per week aan deze activiteit.
Onder de mensen die regelmatig een e-mailtje sturen, is ook het gebruik van de mobiele telefoon en fax zeer populair. De resultaten van het onderzoek werden gepresenteerd tijdens de introductie van SNT E-center. Deze nieuwe activiteit van SNT houdt zich bezig met de afhandeling van elektronische post voor bedrijven en instellingen. CORR.