Cisco aast op huiskamer

Netwerkreus verwacht torenhoge omzetgroei in consumentenmarkt

Er zijn volop speculaties dat Cisco via zijn Linksys-divisie de huiskamer wil veroveren. Ceo John Chambers drukt afnemers al op het hart dat deze activiteit niet ten koste gaat van de bedrijvenproducten.

De speculaties dat Cisco zijn zinnen heeft gezet op de consumentenmarkt worden steeds concreter. Vorige week liet een directeur doorschemeren dat de Linksys-divisie er in februari een apart onderdeel bij krijgt voor de productie van muziek- en video-installaties met netwerkvoorzieningen. Op de recent gehouden Consumer Electronics Show in Las Vegas onthulde Linksys al de DP-600, een dvd-speler met netwerktechnologie aan boord. In juni vorig jaar kocht Cisco de Deense starter Kiss, die gespecialiseerd is in dvd-opname en afspeelapparatuur met internetaansluitingen. Later volgde de overname van Scientific-Atlanta, een Amerikaanse fabrikant van opzetkastjes voor bij de televisie. Analisten vinden het geen onlogische stap van Cisco. Het concern zou met zijn grondige kennis van internettechnologie traditionele fabrikanten als Philips en Samsung heel goed kunnen aftroeven.

Hoge verwachtingen

Cisco heeft hoge verwachtingen van de consumentenmarkt. De marges op netwerkproducten voor bedrijven staan erg onder druk door verzadiging en toenemende concurrentie van Chinese opponenten. In een interview met de Amerikaanse publicatie NetworkWorld liet Chambers vorige week weten dat de stap van het concern naar consumentenelektronica logisch is. “Er is een grote vraag naar consumentenproducten met netwerkvoorzieningen. Cisco zag in zijn eigen omzet de afzet van consumentenproducten afgelopen kwartaal groeien met ruim 20 procent, terwijl het groeipercentage voor het gehele bedrijf net boven de 10 procent uitkomt.”

De topman verwacht niet dat de nieuwe activiteit ten koste zal gaan van de verbeteringen aan producten voor bedrijven. “Op dit moment gaat bijna de helft van de onderzoeksgelden op aan verbeteringen voor providers. Bedrijvenproducten krijgen ook volop aandacht. Bedrijven verplaatsen op dit moment hun systemen naar datacentra, waardoor het netwerk erg belangrijk wordt. Verder kijkt Cisco nog steeds intensief naar virtualisatie van applicatieservers en naar opslag. Uiteindelijk zal het netwerk het platform zijn dat diensten en applicaties levert voor bedrijven, providers én consumenten.”

Omzetverdeling

Bedrijven: 45 procent

Kleinbedrijf: 25 procent

Telecom en isp’s: 25 procent

Consumenten: 5 procent

Bron: Cisco

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2006-01-27T00:00:00.000Z Sytse van der Schaaf
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.