Nederland loopt achter met e-commerce

Dit artikel delen:

In 2004 verkocht 14 procent van de Nederlandse bedrijven hun producten of diensten via internet. Ons land was daarmee beduidend minder actief op het gebied van e-commerce dan andere Noord-Europese landen.

Het wekt weinig verbazing, maar uit cijfers van het CBS over 2004 blijkt dat Nederlandse bedrijven die een breedbandverbinding hebben zich meer bezighouden met e-commerce dan bedrijven zonder breedbandinternet. Zestien procent van de bedrijven met breedband haalde in 2004 namelijk minimaal één procent van hun totale omzet uit internetverkopen, terwijl bedrijven zonder breedband zich slechts in negen procent van de gevallen met e-commerce bezighielden.

Volgens cijfers van Eurostat was het percentage bedrijven dat in 2004 in Nederland hun producten of diensten online aanbood (14 procent) niet hoog in vergelijking met andere EU-landen. Alleen bedrijven in Italië (3%), Spanje (3%), Griekenland (7%), Luxemburg (10%) en Oostenrijk (10%) richtten zich minder op e-commerce. Noord-Europese landen als Zweden, het Verenigd Koninkrijk en Denemarken deden het beduidend beter met respectievelijk 23, 25 en 32% van de bedrijven die online actief waren. Volgens directeur Arie van Bellen van ECP.NL, het platform voor eNederland, zijn deze cijfers inmiddels echter achterhaald: “Misschien dat Nederlandse bedrijven hun website in 2004 vaak alleen nog als uithangbord gebruikten, maar ik schat dat op dit moment zeker de helft van hen op hun site online transacties aanbiedt.” Dat Nederland volgens de Eurostat-cijfers op Europees niveau achterliep, wordt volgens hem veroorzaakt door de dichtbevolktheid van Nederland en onze grote hoeveelheid vakantiedagen: “Nederlanders hoeven niet uren te rijden voor ze een winkel treffen, en ze hebben gemiddeld één maand vakantie per jaar. Wij hebben dus minder noodzaak om online te winkelen, en gaan graag gezellig naar de Bijenkorf.”


x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2006-02-25T00:00:00.000Z Jolein de Rooij
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.