Het ‘alleenrecht’ van Research in Motion (RIM) met zijn Blackberry op het raadplegen van mail en agenda onderweg krijgt een flinke knauw nu het Amerikaanse Visto zijn push-mailtechnologie heeft weten te slijten aan Vodafone.
Palm doet Blackberry Research in Motion (RIM) en Palm bundelen hun krachten op het gebied van draadloze producten. Palm installeert de Blackberry-software vanaf volgend jaar op de Treo 650. Na anderhalf jaar onderhandelen hebben de twee bedrijven een overeenkomst getekend. De software wordt later ook op andere toekomstige producten van Palm geïnstalleerd. De overeenkomst betekent dat klanten toegang krijgen tot hun mail en desktopkalender door de software en infrastructuur van RIM te gebruiken. |
Onlangs heeft RIM zijn cijfers over het tweede kwartaal bekend gemaakt. Blackberry heeft meer zakelijke abonnees gekregen, en de winst en omzet zijn gestegen. Toch ging het marktaandeel met 5 procent onderuit. De oorzaak is een toenemende concurrentie, overigens alleen van Amerikaanse bedrijven. Europa heeft dit aspect laten liggen.
Visto heeft een platform ontwikkeld waarmee het mogelijk is met een ‘gewone’ mobiele telefoon mail te raadplegen, terwijl dat bij RIM alleen mogelijk is met een Blackberry. “We zitten nu op zestig verschillende mobieltjes die geschikt zijn, terwijl we zes maanden geleden nog maar op 32 zaten. Het gaat heel erg snel”, zegt Steve Maynard, de Europese directeur marketing van Visto.
Groeimarkt
Er zijn wereldwijd drie miljoen Blackberry-abonnees. Dat is slechts 1 procent van het totaal aantal bezitters van een mobiele telefoon, zo meldt Informa Telecoms & Media. Volgens Gartner Research hebben alle ‘smartphones’ in 2008 een mobiele mailfunctie en maakt dit de zakelijke gebruiker 10 procent productiever.
Het Amerikaanse Strategy Analytics schat de wereldmarkt voor mobiele mail in 2007 op twaalf miljard dollar. Dat is duidelijk een groeimarkt die andere partijen niet willen overlaten aan RIM.
Visto is overigens geen onbekende in Nederland. Het levert zijn technologie al langer aan KPN, die haar benut als browserservice voor i-Mode. Of KPN de push-mailtechnologie van Visto ook gaat gebruiken voor zijn overige diensten voor mobiele telecommunicatie laat Maynard in het midden. “Daar kan ik niks over zeggen. Wel kan ik kwijt dat we door heel Europa tal van proefnemingen bij telecomaanbieders uitvoeren. Er zullen binnenkort dus meer aankondigingen komen, vergelijkbaar met die van onze samenwerking met Vodafone.”