Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

ICC gedragscode voor interactieve marketing

25 juli 1996 - 22:00AchtergrondCloud & Infrastructuur
correspondent
correspondent

PARIJS – De Internationale Kamers van Koophandel (ICC) hebben basisprincipes en richtlijnen opgesteld voor interactieve marketing-communicatie. Hiermee proberen ze reclame, promotie en andere vormen van marketing via Internet, online-diensten en elektronische netwerken aan een gedragscode te onderwerpen. Zowel consumenten als marktpartijen hebben er uiteindelijk de meeste baat bij dat een elektronische omgeving ontstaat waarin de afnemers van produkten en diensten het volste vertrouwen hebben.

De nieuwe richtlijnen van de ICC hebben ten doel het vertrouwen van de brede massa in de marketing via de nieuwe interactieve systemen te vergroten. Bovendien kan zo een optimale vrijheid voor adverteerders worden gewaarborgd. Voorkomen dient te worden dat overheden een reden krijgen om in te grijpen en allerlei knellende regels uit te vaardigen.
Te allen tijde moeten de reclamemakers zich houden aan de wetten van het land van waaruit de reclameboodschap oorspronkelijk komt. Bij reclame- of marketingboodschappen moet ook rekening worden gehouden met een zekere maatschappelijke verantwoordelijkheid. De ICC roept ook op de normen te hanteren die horen bij het behoorlijk zaken doen. De marketingboodschappen mogen het publieke vertrouwen in marketing, reclame, adverteerders, reclamebureaus of de media ook niet schaden.

Identiteit bekendmaken

Volgens de eerste richtlijn moeten ondernemingen die via Internet zaken proberen te doen, altijd hun identiteit bekendmaken. Het moet glashelder zijn met wie men te doen heeft. Gebruikers van interactieve diensten die verstoken wensen te blijven van ongevraagde commerciële boodschappen, moeten met rust gelaten worden. Als voor bepaalde elektronische diensten extra moet worden betaald, dan dient dat van te voren duidelijk kenbaar te worden gemaakt. Bij elektronisch zakendoen moet de klant ook een bevestiging ontvangen van de bijzonderheden rond de aankoop. De klant moet bovendien de tijd krijgen deze boodschap tot zich door te laten dringen.
Openbare (nieuws-)groepen en forums moeten vrij van commercie blijven, tenzij het karakter van die plaatsen dat toelaat of de systeembeheerder daarvoor toestemming heeft gegeven. De ICC vraagt de marketing-mensen verder de privacy van de consument te respecteren en rekening te houden met het feit dat zeer uiteenlopende bevolkingsgroepen reclame-boodschappen onder ogen kunnen krijgen. Wat in het ene land toelaatbaar is, kan elders als aanstootgevend worden gezien. Ten slotte wordt de richtlijn meegegeven dat marketing-organisaties zich geen toegang verschaffen tot gegevens die zich bevinden op de computer van de gebruiker, zonder uitdrukkelijke toestemming. Corr.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Teamvalue

    Partnerartikel
    Cloud & Infrastructuur

    20% besparen op je Azure-kosten en een...

    Azure biedt organisaties schaalbaarheid, flexibiliteit en toegang tot een breed scala aan diensten. Toch zien veel organisaties hun kosten ongemerkt...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Software & Development

    Value8 wil totale controle over Ctac

    soevereine cloud
    Cloud & Infrastructuur

    Hoe soeverein moet de NDS zijn?

    Security & Awareness

    Twee dagen volle bak met prominente ot-rol

    Cloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    Luchtfoto van het datacenter-complex van Microsoft in Middenmeer.
    Data & AI

    Microsoft breidt datacenter in Wieringermeer fors uit

    Data & AI

    Amsterdams-Russische Nebius ‘hofleverancier’ van Microsoft

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs