Icon Medialab heeft het zwaar. Het eens zo veelbelovende icoon van de nieuwe golf zelfbewuste internetbedrijven kondigt een nieuwe reorganisatie aan. Ook bij de Nederlandse vestiging zal een aantal mensen wegmoeten.
Mede-oprichter Johan Staël van Holstein riep bij zijn bezoek aan Nederland eind 1999 nog met veel bravoure dat het creatieve Icon Medialab op internet-gebied de strijd met de traditionele it-bedrijven zou winnen. Inmiddels verkondigt hij ergens in Azië het e-handel-evangelie. Wat dat betreft kent het Zweedse Icon Medialab enige overeenkomsten met Newconomy: een in korte tijd sterke groei, zeer zelfbewuste topmanagers en een vrije val die nog steeds voortduurt. Een nieuwe reorganisatie moet hier een eind aan maken. Er zullen 325 medewerkers moeten vertrekken, nadat er in december vorig jaar al honderd uit waren gevlogen. De sanering gaat ook aan Nederland niet voorbij. Hoeveel medewerkers van de in totaal 45 moeten vertrekken kon Jules The, directeur Icon Medialab Nederland, bij het ter perse gaan van dit nummer niet aangeven.
De webconsultant besloot tevens zijn Brandlab-onderdelen in Stockholm, Londen en Berlijn aan de grootste aandeelhouder Futurebrand te verkopen. Zakenbank Credit Suisse First Boston zou garant staan voor een investering van circa 23 miljoen dollar om de opgedroogde kasstroom bij te vullen.
Wisseling van de wacht
Icon Medialab heeft het in vergelijking met collega’s als Razorfish, Marchfirst, Viant en iXL Enterprises lang volgehouden, maar ook dit internetbedrijf weet de internet-misère toch niet te ontlopen. "Een jaar geleden hoefden we alleen maar de telefoon op te nemen en er meldde zich weer een opdrachtgever met een zak geld. Die tijden zijn voorbij", licht The toe. Het bedrijf leed in 2000 uiteindelijk een verlies van 266,4 miljoen dollar, exclusief een overnamelast van ongeveer 166 miljoen dollar. In 1999 kwam het verlies uit op 31 miljoen dollar. De omzet steeg wel: van 42,6 miljoen in 1999 naar 173 miljoen dollar het afgelopen jaar. Omdat de winst uitbleef stapte eind januari chief executive officer Ulf Dahlsten op. Ad interim is momenteel de Nederlandse financiële directeur Rens Buchwaldt.
Ook in Nederland is er een wisseling van de wacht geweest. Directeur Richard van Barneveld vertrok eveneens in januari en is opgevolgd door The (ex-Origin). Van Barneveld richtte samen met Frank van Doorn in 1995 Cyberconsult op, dat eind 1999 door Icon Medialab werd opgeslokt. Hij ontkent dat zijn vertrek te maken heeft met de op handen zijnde reorganisatie. "Daar wist ik niets van. Bij mijn vertrek had ik het idee dat alles redelijk op de rails stond. Ik ben vertrokken omdat ik mij weer wil bezighouden met het opzetten van nieuwe bedrijven." Van Barneveld is verbonden aan Viral Ventures, dat negen investeringen in internet-starters heeft lopen. Hij is positief gestemd over de overlevingskansen van Icon Medialab. "Het gevecht om te overleven is in volle gang. De kracht van Icon ligt in het internationale netwerk dat het in korte tijd heeft weten op te bouwen."
Volgens zijn opvolger Jules The zal Icon Medialab voortaan worden beoordeeld naar de maatstaven van de oude economie. "Groei staat niet meer voorop; het gaat nu om winstgevendheid en het creëren van een stabiele basis." The beweert dat het bedrijf in Nederland weer op weg naar boven is, alleen nu op een ingetoger manier. In tegenstelling tot Staël van Holstein zet hij zich niet af tegen de traditionele systeemintegratoren. "De werkzaamheden sluiten juist op elkaar aan", klinkt het weer als vanouds. "Wij bieden internet-oplossingen aan, waarna bedrijven als Origin, Cap Gemini of CMG de integratie met de andere bedrijfssystemen verzorgen."