AMSTERDAM – Op de beurs Emotion ’96 die van 11 tot en met 20 oktober in Amsterdam wordt gehouden, staat de elektronica thuis en onderweg centraal. Als deelnemers staan ondermeer Compaq, Hewlett-Packard, IBM, PTT Telecom, Olivetti en Philips genoteerd. Op de beurs presenteren zich aanbieders van multimedia, video, audio, computers, telecommunicatie en bijbehorende software.
Organisator RAI noemt de volgende thema’s: breedbeeld-televisie en surround sound, digitale fotografie, Internet-toegang en -sites, mobiele communicatie, elektronische spelletjes en ‘infotainment’. Verder wordt er nieuws verwacht rond digitale televisie en programmering op kabel en satelliet,
Volgens beursorganisator Marco Vlasblom kan iedereen op deze beurs van alles uitproberen. "Emotion is geen grote showroom maar eigenlijk meer een proeftuin, waar alles kan en mag." Er komt ook een Internet Beach Club, waar onder begeleiding van ervaren net-surfers Internet kan worden verkend. Tevens kan de bezoeker zich uitgebreid laten voorlichten over de diverse manieren om thuis Internet op te gaan. Onder de naam Emotion Game Competition worden wedstrijden gehouden in computerspelletjes.
Internet bekend
De voorzitter van de tentoonstellingscommissie, J.A. van Grondelle, is ervan overtuigd dat de consument weet wat de markt biedt als het gaat om moderne elektronica, maar dat er behoefte bestaat aan meer informatie over de mogelijkheden en toepassingen.
Uit een onderzoek van het Instituut voor Beurs- en Tentoonstellings-onderzoek blijkt dat 92 procent van de mannen van 13 jaar en ouder Internet kent. 9 Procent gaf aan over een Internet-aansluiting te beschikken. Een jaar geleden was dat nog 5,4 procent. Ruim 57 procent van de ondervraagden geeft aan te beschikken over een PC. Iets meer dan 29 procent heeft aanschafplannen. Een opvallend groot deel hiervan (bijna tweederde) bestaat uit vervangingsaankoop.
Zo’n 42 procent zegt (nog) niet zo goed op de hoogte te zijn van de mogelijkheden van de PC. Een krappe minderheid (44 procent) verwacht dat binnen vijf jaar in ieder huis een PC staat. Een kwart van de ondervraagden denkt daar totaal anders over. Wel wordt er veel verwacht van de koppeling tussen de televisie en de computer. Ruim 70 procent van de ondervraagden voorspelt dat op zeer korte termijn het beeldscherm van de televisie ook als beeldscherm voor de computer dient. Corr.