Opta onderzoekt kabelmarkt

Aanbieders moeten inzicht in kostenstructuur geven

De kabelbedrijven krijgen er flink van langs in het jaarverslag van telecomtoezichthouder Opta. De waakhond gaat de prijsverhogingen van de kabelaars onderzoeken en neemt koppelverkoop en hoge overstapdrempels onder de loep.

Trends
Volgens de Opta convergeren de markten voor televisie en telefonie via internet, is er bundeling van aanbod, is de veiligheid een heikel punt (spam, malware) en dalen het telefonieverkeervolume (min 20 procent) en het aantal aansluitingen (min 3 procent) via het vaste net. Daarnaast signaleert Opta verdedigingsmechanismen als koppelverkoop en het opwerpen van hoge overstapdrempels. Koppelverkoop kan leiden tot een bewuste poging partijen uit de markt te drukken met hoge kortingsaanbiedingen. Dat zou nieuwe partijen die nu de markt betreden, zoals mediabedrijven (omroepen, entertainmentbedrijven), kunnen tegenhouden.
Opta gaat de komende tijd de markt van kabeltelevisie nauwlettend in de gaten houden. Dit staat in het Jaarverslag 2004 dat vorige week openbaar werd. Het verslag signaleert de marktveranderingen in de post- en telecommarkt van het afgelopen jaar. Door de opkomst van voip (voice over internet protocol) en brancheverbreding komen kabel- en telecombedrijven in elkaars vaarwater. De kabelbedrijven hebben volgens Opta geen landelijk monopolie, maar in de 'verzorgingsgebieden' zijn de kaarten wel degelijk verdeeld. Van echte concurrentie kan daar vooralsnog nauwelijks sprake zijn.

Geprikkeld

De kabelaanbieders hebben bij monde van Vecai-woordvoerder Rob van Esch geprikkeld op deze stelling gereageerd. De vijf grote aanbieders, UPC, Casema, Essent, Multikabel en Delta, die samen ruim 92 procent van de Nederlandse kabelaansluitingen verzorgen, betogen dat de concurrentie op hun gebied juist groeit. Zij voeren aan dat telecombedrijven en isp's als KPN, Wanadoo en Versatel ook komen met een gecombineerd dienstenpakket waarin televisie, internet en telefonie via hetzelfde draadje worden aangeboden. De concurrentie tussen kabel- en de telecombedrijven op breedbandinternetgebied is stevig. Het aantal dsl-aansluitingen groeit per kwartaal veel sneller (22 procent) dan het aantal kabelbreedbandaansluitingen; dat moet het doen met 8 procent. Bedrijven en consumenten richten nu hun aandacht meer op diensten dan op capaciteit. Dat komt ook doordat capaciteit geen punt meer is. In twee jaar tijd is de snelheid verviervoudigd bij een gelijk gebleven prijs.
Opta-voorzitter Jens Arnbak is niet onder indruk van de kritiek van de kabelbedrijven. Hij betoogt dat de toezichthouder er niet op uit is wie dan ook om zeep te helpen. Als de kabelbedrijven de hoogte van hun tarieven met goede argumenten aannemelijk kunnen maken, zal dat als afdoende geaccepteerd worden. Alleen mogen investeringen niet als dekmantel dienen voor verdediging van een monopolie of marktdominantie. Arnbak wil inzicht in de onderliggende kosten van het standaardpakket van kabelaars. Eventuele prijs- en toegangsregels die uit de analyse zullen volgen gaan eerst naar Brussel. Dit najaar komt de toezichthouder met een regeling.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-05-27T00:00:00.000Z Kees van der Vlies
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.