Even bellen met open source

Bloei Duitse voip-dienstverleners, Nederland afwachtend

Dit artikel delen:

Open source voip-software is begonnen aan een stevige opmars in Duitsland. Het aantal Nederlandse open source voip-dienstverleners is nog op de vingers van een hand te tellen.

In Duitsland veroorzaken kleine bedrijfjes die open source voip-diensten aanbieden een heuse wervelwind. Dat merkt Oliver Wittig, verkoper in dienst van het Duitse Snom, op.
Deze starter begon als fabrikant en leverancier van ip-telefoons, maar biedt sinds een paar maanden een telefooncentrale aan, gebaseerd op Linux. Het apparaat is zo groot als een modern fax-apparaat. Afnemers kunnen of het telefoonsysteem in dit kastje zelf gebruiken, of het integreren met een ander telefoniesysteem. "Voip biedt ontzettend veel mogelijkheden. Starters zijn die nu aan het uitwerken", aldus Wittig.
Van een hausse is in Nederland nog geen sprake. Hier biedt slechts een handvol bedrijven open source voip-diensten aan. Ron Arts, directeur van het in dit type voip-diensten gespecialiseerde Amsterdamse Neonova schat dat er nog drie of vier zelfstandige ict'ers met dergelijke diensten bezig zijn.

Telefooncentrale

Al deze automatiseerders werken met Asterisk. Dat is software waarmee Unix-machines telefooncentrale-achtige functies kunnen aanbieden. De ontwikkeling van de software gaat snel, zegt Arts. "Dat geldt vooral voor Linux. Machines met BSD en Mac OS X hebben veel problemen met de drivers." Asterisk-servers vormen een brug naar de traditionele telefoonsystemen, bieden voip-diensten aan, zorgen voor het afhandelen van voice mail en maken telefonische vergaderingen mogelijk. Arts: "De software is bijvoorbeeld scriptable met PHP, Perl, C, Agi, Mysql en Pgsql."
Arts begon een paar jaar terug met experimenten met open source voip-servers. Dat was uit frustratie over de gebrekkige bestaande bedrijfstelefooncentrales, zegt hij. De ict'er had zelf behoefte aan onder meer een goed inzicht in het tijdstip en de duur van inkomende en uitgaande gesprekken. Ook zocht hij naar mogelijkheden om klanten per telefoon extra diensten aan te bieden. "De fabriekseigen systemen daarvoor kosten klauwen met geld", aldus Arts.
Een van de mogelijkheden die Arts voor bedrijven ziet is het routen van telefoongesprekken via het goedkoopste netwerk. "Een van de medewerkers wil een klant bellen in Spanje. De Asterisk-server zendt het gesprek via tcp/ip naar het kantoor in Spanje, en vandaar over de lokale telefoonlijn."

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-04-08T00:00:00.000Z Sytse van der Schaaf
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.