Mobiele communicatie bestaat nog voor tachtig procent uit gewone telefonie. De datamogelijkheden voor e-mail, internet, foto’s, videodownloads et cetera beginnen nog maar net aan een aarzelende opmars, terwijl de opvolgers al de kop opsteken.
“Gemiddeld zit men per dag zo’n twee uur in de auto, kijkt men drie uur naar tv en zit men één uur voor de computer. En als het om het zo populaire gsm-toestel gaat, blijkt dat er gemiddeld zes minuten per dag gebeld wordt, nog altijd maar de helft van het aantal minuten over het vaste telefoonnetwerk. De mobiele industrie is er dus nog helemaal niet in geslaagd om haar potentieel waar te maken”, vertelde Bob Fuller, de ceo van 3 UK tijdens het jongste 3GSM World Congres in Cannes. Elke tien seconden tekent 3 UK volgens eigen zeggen een nieuwe klant op. Het is samen met zusterbedrijf 3 Italy één van de grootste 3G-operatoren met prijspakketten vanaf 20 euro per maand. Het behoort tot de Hutchison Whampao Groep die wereldwijd bijna 7 miljoen 3G-klanten telt. Het verkocht destijds z’n gsm-activiteiten met de merknaam Orange aan France Telecom. “Je kunt je afvragen waarom we zo’n sterke merknaam verpatst hebben, maar volgens ons is Orange een naam van de twintigste eeuw, slechts bestemd voor gewone spraakcommunicatie”, aldus Fuller.
Slapend rijk?
Orange, de mobiele dochter van France Telecom, waar ook Mobistar toe behoort, is op 9 december in Frankrijk van start gegaan met 3G-diensten. In twee maanden tijd registreerde het één miljoen videodownloads. “Dat zijn vijftien videodownloads per maand per gebruiker. We zijn bijzonder verrast”, aldus ceo Didier Quillot van Orange France. Eén op de drie van die klanten maakt gebruik van videoconferencing, bijna twee op de drie kijkt televisie op zijn mobieltje. En vooral, elke 3G-klant betaalt gemiddeld een rekening van 100 tot 150 euro per maand. “De toepassingen zijn er, ze moeten nu alleen nog geïmplementeerd worden”, meent Ansu Vanjoki, Nokia executive vice-president multimedia. Hij pleit ervoor om videodownloads van bijvoorbeeld films vooral ’s nachts te laten plaatsvinden.
Edge Steeds meer mobiele aanbieders in Europa pakken uit met Edge. Dat stond oorspronkelijk voor Enhanced Data in a GSM Environment, maar werd de afgelopen tijd omschreven als Enhanced Data for Global Evolution (loopt lekkerder). Edge maakt deel uit van de nieuwe Nortel-basisstations en biedt realistische datasnelheden van 120 tot 150 Kbit/s. Edge moet complementair worden aan 3G. Binnen afzienbare tijd moeten er ook Edge/3G-kaarten beschikbaar zijn. Het wordt ook uitkijken hoe de aanbieders de drie verschillende technologieën gprs/Edge en 3G zullen positioneren. |
Vandaag zijn er eindelijk aantrekkelijke 3G-toestellen beschikbaar, maar ook dat heeft heel wat voeten in de aarde gehad. “Wij verwachten dit jaar zo’n 20 ‘Signature’ toestellen die onder de naam Orange verkocht zullen worden”, zegt Orange ceo Sanjiv Ahuja. In Cannes werd een hele rits 3G-toestellen gelanceerd, van zowat alle belangrijke leveranciers: Motorola, Samsung en Sony Ericsson.
Hét thema in Cannes was echter de HSDPA-technologie. HSDPA staat voor High Speed Downlink Packet Access en biedt beduidend hogere snelheden dan 3G. “HSDPA staat voor 1 Mbit/s transmissie. Dat is waar we naartoe willen,” meent Ahuja. Orange is zowel in Frankrijk als in Groot-Brittannië begonnen met dergelijke HSDPA-testen. In tegenstelling tot vorig jaar kwam WiMax dit jaar nauwelijks aan bod in Cannes. De WiMax-technologie, de grote broer van de WiFi hotspots, wordt vooral gepusht door Intel en Alcatel. De Franse leverancier heeft onlangs een oem-akkoord getekend met Alvarion (ex-BreezeCom), maar “dat hanteren we alleen voor de 802.16d-norm voor fixed wireless oplossingen. Dat wordt immers geen massamarkt. Voor de 802.16e-standaard (die in de tweede helft van dit jaar uitgewerkt moet zijn -red.) gaan we wel onze eigen weg”, aldus Marc Rouanne, coo van de mobile communications group van Alcatel. Concurrenten als Nortel denken er anders over: “Er is niets in WiMax dat HSDPA niet kan”, aldus Pascal Debon, president van de carrier & network operations bij Nortel. “HSDPA is een business case om breedband-DSL in het vaste netwerk te vervangen.” Nortel had samen met de pan-Europese operator Orange in Cannes een HSDPA-netwerk opgezet en pakte daar graag mee uit. Tot groot ongenoegen van de Franse huisleverancier Alcatel die “HDSPA als een gewone software-update in zijn basisstations heeft ingebouwd.”
Neverending story
De HSDPA-technologie is zelf slechts een tussenstap naar hogere snelheden. Het is opvallend dat heel wat leveranciers openlijk pleitten voor de integratie van Flash-OFDM. Het acroniem staat voor Fast-Low-latency Access technology with Seamless Handover, op basis van de Orthogonal Frequency Division Multiplexing. Een hele mondvol voor een packetgeschakelde technologie die in theorie tot 40 Mbit/s aankan, maar in realiteit gemiddeld zo’n 750 Kbit/s tot 1,5 Mbit/s downstream en upstream 300 tot 500 Kbit/s zal bieden.
Maximale downloadsnelheden
|
Dat is nog altijd het dubbele tot het driedubbele van de 3G-capaciteit. Eén van de grote voordelen is dat OFDM volledig gebaseerd is op het ip-protocol en ook Quality of Service heeft ingebouwd. De radiorouter, dit tot 125 gebruikers aankan, wordt als een add-on op de 3G-basisstations geplaatst en gelinkt met het packetdatanetwerk. Het grote nadeel is dan weer dat Flash-OFDM geen standaard is, maar ontwikkeld werd door het Amerikaanse bedrijf Flarion uit Bedminster, New Jersey. “We zijn erg geïnteresseerd in het vrijgeven en standaardiseren van de technologie”, aldus Michael Finlayson, senior consulting systems engineer bij Flarion. Pascal Debon was alvast voorstander van de integratie van OFDM in de HSDPA-norm en verwacht dat de technologie tegen 2007 of 2008 een realiteit wordt. “Als industrie moeten we ons concentreren op de evolutie naar OFDM. We moeten de technologie absoluut pushen. Alleen zijn we te graag in het standaardiseringsproces…” Siemens, dat met Flarion een samenwerkingsakkoord getekend heeft, zal OFDM in de eerste plaats inzetten in Oost-Europa waar de 3G-netwerken in de 450 Mhz-frequentie worden gehanteerd. “De technologie biedt het beste kosten/batenplaatje in de 450 Mhz-reeks. Mogelijk zetten we het ook elders in Europa in, maar dan wordt het prijskaartje heel wat minder aantrekkelijk”, meent ceo Lothar
Kleine betalers Steeds meer mobiele aanbieders hebben plannen om zich aan te sluiten bij de zogenaamde Simpay-alliantie. Onder meer Orange en Vodafone zijn al lid van de alliantie, die verder ook het Duitse T-Mobile en het Spaanse Telefonica Moviles onder haar oprichters telt. Met het betalingssysteem, dat vergelijkbaar is met credit-cardorganisaties zoals Visa of MasterCard, kunnen kleine aankopen van minder dan 10 euro worden verricht. Voorlopig is het beperkt tot beltoontjes of muziekdownloads, maar het zou ook voor andere evenementen kunnen worden gehanteerd. Tegen de zomer van dit jaar zouden de eerste operatoren met de dienst van start gaan. Simpay rekent tegen 2007 op een transactiebedrag van in totaal 1 miljard euro. |
Blackberry niet op Edge
Research in Motion (RIM), de uitvinder en producent van de Blackberry-toestellen, is niet van plan om de Blackberry-technologie ook op de Edge-standaard te enten. Het bedrijf blijft zweren bij de gprs-norm. Dat vertelde Dave Castell, vice-president van de retail-businessunit. RIM telde eind november wereldwijd 36.000 bedrijfsklanten, goed voor om en nabij de 2 miljoen gebruikers, waarvan zo’n 300.000 in Europa. Volgens Castell “is de gprs-bandbreedte voldoende voor e-mailtoepassingen.”
Het Nederlandse bedrijfje GPXS, dat onder meer met Mobistar in België samenwerkt voor de lancering van Blackberry-diensten, is 2,5 jaar geleden opgericht en heeft zijn zogenaamde Collobri-platform al aan de man kunnen brengen bij KPN, de Orange- en de Vodafone-groep. Het heeft een aantal eigen Blackberry-features uitgewerkt zoals print-to-fax (het printen van een e-mail op het dichtstbijzijnde faxtoestel), een spellingchecker en een PowerPoint-viewer. Volgens executive vice president Hans Sporrel heeft GPXS al “ruim duizend gebruikers kunnen registreren.”
Sony Alcatel streamman
Na de walkman en de discman is er nu ook de streamman. Het mobieltje is gebaseerd op technologie van Sony, terwijl Alcatel de toepassing implementeerde op zijn packetvideo-technologie. De streamman is een mobiel toestel dat ip-gesteunde radiostations ontvangt volgens de keuze van de gebruiker: jazz, rock, pop etc. De mobiele muziekliefhebber kan een leuk liedje of muziekstuk tegen betaling van 77 tot 1,33 cent downloaden. Alcatel maakt er geen geheim van dat het naast de operator en de contentleverancier, telkens ook een deel van de inkomsten int. Over hoeveel het gaat, kon of wou Alcatel directeur Herbert Mittermayr, verantwoordelijk voor strategic & operational marketing, niet kwijt. Vandaag draait het op de gprs-technologie. Het is trouwens al operationeel in Zweden en Finland bij TeliaSonera dat er wekelijks zo’n duizend klanten voor binnenhaalt.< BR>