Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
codering

KeywordMate bouwt zelflerend zoekalgoritme

02 juni 2016 - 13:104 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Suzanne Martens
Suzanne Martens

Seo-campagnes slagen alleen met de juiste zoekwoorden. Maar hoe bepaal je wat een goed zoekwoord is? Daar geeft de Twentse start-up KeywordMate antwoord op. Het product, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, onderzoekt op basis van een algoritme of het woord in de top tien zoekresultaten van Google terecht komt. Hiermee bepaalt het of de zoekmachineoptimalisatie succesvol wordt. KeywordMate-ceo Maarten Jurjens vertelt over het reilen en zeilen van zijn start-up.

Maarten Jurjens is ruim tien jaar actief in de online marketing, onder meer als search engine optimization (seo)-marketeer en verkoopmanager bij een marketingbureau. In 2012 startte hij zijn eigen onderneming: Duitsewebsite.nl, waarbij leads uit Duitsland worden binnengehaald.

Onnodige investering

Met zijn marketing-ervaring kent Jurjens de marketingproblemen maar al te goed. ‘Veel online marketingbureaus en lokale ondernemers kampen met slecht scorende seo-campagnes. Dat komt vaak doordat ze verkeerde trefwoorden kiezen, waarmee ze geen top 10-positie behalen in zoekmachines. Wanneer bedrijven een verkeerd trefwoord kiezen, is de zoekmachineoptimalisatie een onnodige investering’, legt hij uit.

‘Helaas kost het veel tijd om de juiste zoekwoorden te vinden’, vervolgt hij. ‘Bovendien is het nog onbekend hoe zoekmachines dan een top tien vormen.’ Dit was voor Jurjens reden om onderzoek te doen naar het zoekalgoritme van Google. Dit met het doel om het zoekproces naar de juiste zoekwoorden te automatiseren.

Google’s algoritme nabootsen

Maarten Jurjens, ceo bij Kerwordmate
Kerwordmate-ceo Maarten Jurjens

‘Met mijn onderneming Duitsewebsite.nl ben ik gevestigd op het Business & Science Park van de Universiteit Twente. Ik had het idee om software te bouwen dat het zoekalgoritme van Google nabootst en bijbeent. Dit met het doel om te voorspellen welke zoekwoorden en zoekwoordencombinaties op de eerste pagina van de zoekmachine terecht komt’, vertelt Jurjens.

‘Al snel kwam ik er achter dat ik niet over alle kennis en vaardigheden beschik om deze software te ontwikkelen. Daarom zocht ik contact met de wetenschappers van de Universiteit Twente voor een samenwerking.’ 2,5 jaar geleden ging deze samenwerking van start. Jurjens ontwikkelde in samenwerking met wetenschappers zelflerende software om het trefwoordenonderzoek volledig te automatiseren. Dit is naar eigen zeggen gelukt.

Het algoritme is ingebouwd in de KeywordMate-app. Deze doet kansberekeningen en onderzoekt alle mogelijke combinaties van variabelen. Het onderzoekt daarvoor eerst de top honderd aan zoekresultaten van een trefwoord. Vervolgens analyseert het hoe Google tot een top tien komt. Vervolgens voorspelt het per trefwoord of dit een top tien-positie op korte termijn kan behalen. 

Kinderschoenen

Ondanks dat er al 2,5 jaar aan het product wordt gewerkt, staat de start-up nog in kinderschoenen. De applicatie is namelijk pas sinds eind april live. Jurjens ziet het gebruikersaantal al wel flink stijgen. ‘Inmiddels hebben wij zo’n tweeduizend klanten. Hiervan is het merendeel internationaal.’ Het product ondersteunt namelijk 28 talen voor het zoeken en vinden van de juiste trefwoorden.

De start-up wil dan ook graag internationaal nog verder uitbreiden. De belangrijkste uitdaging hierbij is marketing. ‘Seo is een Engelstalig georiënteerde markt. Toch moeten we onze marketingactiviteiten ook lokaal afstemmen.’

Nieuwe features

Naast de internationalisering denkt Jurjens na over nieuwe functionaliteiten, waaronder een zogenaamde white label-functie. ‘KeywordMate onderscheidt zich van andere seo-tools doordat deze eenvoudig in gebruik is. Ook mensen die technisch minder onderlegd zijn, zoals verkopers, kunnen ons product gebruiken. Voor die verkopers is een white label-functie handig. Zij kunnen dan tijdens een klantgesprek de KeywordMate-resultaten tonen met een eigen logo, in plaats van die van ons.’

De ceo verwacht deze feature op korte termijn uit te rollen. Daarnaast werkt de start-up aan een recalculatie-functie, waarbij de ontwikkeling van de rangposities in Google worden bijgehouden. Dit wordt getoond in een dashboard van alle trefwoorden.

Die ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten wordt uitgevoerd door twee ontwikkelaars. Daarnaast heeft Jurjens nog een marketeer aan boord. Hij wil het team graag uitbreiden met nog een marketeer.

Meer over

SEO

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    2 reacties op “KeywordMate bouwt zelflerend zoekalgoritme”

    1. René Civile schreef:
      8 juni 2016 om 06:17

      Geweldig artikel! Vraag me alleen af wat de tegenzet van Google zal worden want hen kennende kijken ze eerst de kat een beetje uit de boom voor ze een ‘ move’ doen.

      Well Done Guys!

      Login om te reageren
    2. rik ricardo schreef:
      27 februari 2017 om 12:48

      Het scheelt dat er al tig van dergelijke app bestaan. Beetje onnodig dus, beter de tijd elders aan besteden.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs