Ydentic laat medewerkers eigen it beheren

Frustratie leidt tot ontwikkeling self service-portaal

Dit artikel delen:

Toen Ydentic-ceo Jorn Wittendorp zelf nog systeembeheerder was, bouwde hij uit pure frustratie een tooling om zo het beheer van klanten te vereenvoudigen. Zij waren zo enthousiast dat ze ook zelf behoefte hadden aan een dergelijk selfservice-portaal. Een en ander leidde tot Ydentic, dat met een eigen platform werkt om het beheer van de gebruikers of werkplekken te vereenvoudigen.

‘Voor veel bedrijven is het beheer van gebruikers een uitdaging. De complexiteit van it-omgevingen groeit en de transformatie naar de cloud brengt andere beheeraspecten met zich mee. Zo komt een servicedesk tegenwoordig vaak om in wijzigingen, rechten van gebruikers zijn niet conform afspraak en alles is niet op één plek bereikbaar. Vanuit dat probleem is Ydentic ontstaan’, vertelt Wittendorp. Hij geeft aan dat zijn onderneming het voor bedrijven mogelijk maakt om het dagelijks gebruikersbeheer van meerdere omgevingen vanuit één centraal portaal te beheren. Daarnaast biedt Ydentic een self service-portaal voor eindgebruikers voor het aanvragen van toegang tot onder meer applicaties, mailboxen en Sharpoint-sites.

Frustratie

Frustratie vanwege het ontbreken van tooling voor dagelijkse issues was voor Wittendorp de aanleiding van de oprichting tot Ydentic. ‘Wij dachten: dat moet beter! Denk daarbij onder andere aan het aanmaken van medewerkers, externe medewerkers, leveranciers, het toegang geven tot applicaties en het resetten van wachtwoorden. Kortom: de veelvoorkomende zaken waarvoor gebruikers met de servicedesk bellen.’ Volgens hem is er voor zijn platform een ‘gigantische markt’. ‘Wereldwijd zien wij mogelijkheden bij bedrijven van vijftig tot vijftigduizend werkplekken. Overal speelt hetzelfde. Onze focus ligt vooral bij de cloud service providers en managed service providers  die klanten tussen de 250 en 2500 werkplekken beheren.’ Volgens de ceo zijn Smart Aim, Tools4ever, Microsoft Identity Manager en Omada de belangrijkste concurrenten.

Slimme koppelingen

De oplossing bestaat volgens de ceo al tien jaar. ‘Deze hebben we in 2017 opnieuw gebouwd. We zijn begonnen met een architectuurplaat, modulair, gebouwd op C Sharp en Powershell. We bieden nu een volledig modulair en multi-tenant user management, self service- en integratieplatform voor zowel on-premises als Azure en Office 365-klanten. Dat is in te zetten bij elke cloud solutions provider (csp), managed services provider (msp) of bij eindklanten.’

Het unieke van de oplossing zit volgens Wittendorp in de slimme koppelingen. ‘Onze oplossing is deels kopieerbaar. In de basis maken wij gebruik van standaardtechnologieën. Vervolgens koppelen wij zaken op een slimme manier aan elkaar. De zeldzaamheid van de combinatie zit in onze jarenlange ervaring en expertise op het gebied van userbeheer, multi-tenant platformen en een duidelijke visie op gebruiksgemak.’ Volgens hem geeft het platform de controle over it volledig terug aan de gebruikers, zonder dat daarvoor technische kennis nodig is.

Financiering

Oprichter Wittendorp is samen met een investeerder (venture capital) eigenaar van Ydentic. Hij ziet de toekomst rooskleurig tegemoet. ‘We hebben bij de start van de onderneming een forecast gemaakt en daarop de financiering gebaseerd. De huidige resultaten overtreffen de forecast en het aanwenden van onze financiële ruimte is onder prognose. Begin 2019 willen we onze software ontwikkelen en groei volledig financieren vanuit de cashflow.’

Tot nu toe kan hij maar één teleurstelling noemen. ‘Bij het aansluiten van de eerste grote Azure klant met meer dan 2500 gebruikers was Ydentic onwerkbaar traag. Dat had niet mogen gebeuren, waarna we een aantal serieuze platformwijzigingen hebben doorgevoerd. We zijn nu op elk vlak schaalbaar en
kunnen nu omgevingen beheren van meer dan 5vijftigduizend gebruikers. Deze wijziging was overigens alleen mogelijk omdat wij ons platform modulair en flexibel hebben gebouwd.’

Ydentic BV

Oprichter: Jorn Wittendorp
Oprichtingsjaar: 2017
Aantal medewerkers: 7
Gevestigd in: Zwolle
Branche: ISV

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Computable NEXT: voor en over tech-startups

Computable NEXT biedt een overzicht van Nederlandse tech-startups en geeft een inkijkje in de bedrijfsontwikkelingen die kenmerkend zijn voor deze jonge ondernemingen.


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2018-05-02T11:26:00.000Z Christel Dieleman


Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.