Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Ydentic laat medewerkers eigen it beheren

02 mei 2018 - 09:344 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Christel Dieleman
Christel Dieleman

Toen Ydentic-ceo Jorn Wittendorp zelf nog systeembeheerder was, bouwde hij uit pure frustratie een tooling om zo het beheer van klanten te vereenvoudigen. Zij waren zo enthousiast dat ze ook zelf behoefte hadden aan een dergelijk selfservice-portaal. Een en ander leidde tot Ydentic, dat met een eigen platform werkt om het beheer van de gebruikers of werkplekken te vereenvoudigen.

‘Voor veel bedrijven is het beheer van gebruikers een uitdaging. De complexiteit van it-omgevingen groeit en de transformatie naar de cloud brengt andere beheeraspecten met zich mee. Zo komt een servicedesk tegenwoordig vaak om in wijzigingen, rechten van gebruikers zijn niet conform afspraak en alles is niet op één plek bereikbaar. Vanuit dat probleem is Ydentic ontstaan’, vertelt Wittendorp. Hij geeft aan dat zijn onderneming het voor bedrijven mogelijk maakt om het dagelijks gebruikersbeheer van meerdere omgevingen vanuit één centraal portaal te beheren. Daarnaast biedt Ydentic een self service-portaal voor eindgebruikers voor het aanvragen van toegang tot onder meer applicaties, mailboxen en Sharpoint-sites.

Frustratie

Frustratie vanwege het ontbreken van tooling voor dagelijkse issues was voor Wittendorp de aanleiding van de oprichting tot Ydentic. ‘Wij dachten: dat moet beter! Denk daarbij onder andere aan het aanmaken van medewerkers, externe medewerkers, leveranciers, het toegang geven tot applicaties en het resetten van wachtwoorden. Kortom: de veelvoorkomende zaken waarvoor gebruikers met de servicedesk bellen.’ Volgens hem is er voor zijn platform een ‘gigantische markt’. ‘Wereldwijd zien wij mogelijkheden bij bedrijven van vijftig tot vijftigduizend werkplekken. Overal speelt hetzelfde. Onze focus ligt vooral bij de cloud service providers en managed service providers  die klanten tussen de 250 en 2500 werkplekken beheren.’ Volgens de ceo zijn Smart Aim, Tools4ever, Microsoft Identity Manager en Omada de belangrijkste concurrenten.

Slimme koppelingen

De oplossing bestaat volgens de ceo al tien jaar. ‘Deze hebben we in 2017 opnieuw gebouwd. We zijn begonnen met een architectuurplaat, modulair, gebouwd op C Sharp en Powershell. We bieden nu een volledig modulair en multi-tenant user management, self service- en integratieplatform voor zowel on-premises als Azure en Office 365-klanten. Dat is in te zetten bij elke cloud solutions provider (csp), managed services provider (msp) of bij eindklanten.’

Het unieke van de oplossing zit volgens Wittendorp in de slimme koppelingen. ‘Onze oplossing is deels kopieerbaar. In de basis maken wij gebruik van standaardtechnologieën. Vervolgens koppelen wij zaken op een slimme manier aan elkaar. De zeldzaamheid van de combinatie zit in onze jarenlange ervaring en expertise op het gebied van userbeheer, multi-tenant platformen en een duidelijke visie op gebruiksgemak.’ Volgens hem geeft het platform de controle over it volledig terug aan de gebruikers, zonder dat daarvoor technische kennis nodig is.

Financiering

Oprichter Wittendorp is samen met een investeerder (venture capital) eigenaar van Ydentic. Hij ziet de toekomst rooskleurig tegemoet. ‘We hebben bij de start van de onderneming een forecast gemaakt en daarop de financiering gebaseerd. De huidige resultaten overtreffen de forecast en het aanwenden van onze financiële ruimte is onder prognose. Begin 2019 willen we onze software ontwikkelen en groei volledig financieren vanuit de cashflow.’

Tot nu toe kan hij maar één teleurstelling noemen. ‘Bij het aansluiten van de eerste grote Azure klant met meer dan 2500 gebruikers was Ydentic onwerkbaar traag. Dat had niet mogen gebeuren, waarna we een aantal serieuze platformwijzigingen hebben doorgevoerd. We zijn nu op elk vlak schaalbaar en
kunnen nu omgevingen beheren van meer dan 5vijftigduizend gebruikers. Deze wijziging was overigens alleen mogelijk omdat wij ons platform modulair en flexibel hebben gebouwd.’

Ydentic BV

Oprichter: Jorn Wittendorp
Oprichtingsjaar: 2017
Aantal medewerkers: 7
Gevestigd in: Zwolle
Branche: ISV

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    Vrouwe Justitia
    ActueelCloud & Infrastructuur

    VMware haalt bakzeil bij Haagse rechter om Rijkswaterstaat

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: PQR lijft E-Storage in, Fox-IT en Xerox it-partners van de Navo-top (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs