Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Skype for Business leren doe je zo

27 oktober 2017 - 11:544 minuten leestijdAdvertorialWerkplek & Beheer
Redactie Computable
Redactie Computable

Volgens StartReady realiseert Skype for Business een half uur tijdwinst per medewerker per dag, op voorwaarde dat de tool goed wordt gebruikt èn verouderd communicatiegedrag wordt afgeleerd. De interactieve training Finding Victor helpt daarbij. CEO Lucas Wensing: “Zo’n quest komt binnen. Van een klassikale training vergeten mensen 80 procent binnen 24 uur.”

Wie heeft Victor gezien? Huh? Nou, Victor is de directeur van een paraplufabriek in de serious game Finding Victor van StartReady. Het verhaal gaat als volgt. In de fabriek werkt een slim robotje dat het weer kan voorspellen en beïnvloeden. Het robotje ziet zichzelf als een zelfbewust wezen en beschouwt zich als de zoon van diens schepper (Victor dus). Maar wacht even. Plotseling is Victor verdwenen. Wie weet waar hij is?  

CEO Lucas Wensing van StartReady: “Wij hebben Finding Victor ontwikkeld om mensen te helpen bij de adoptie van Skype for Business. Veel bedrijven worstelen daarmee. Met Finding Victor nemen we hun medewerkers mee in een zoektocht naar de ontvoerde Victor. Het robotje geeft opdrachten. Als spelers Victor vinden, weet hun baas één ding zeker: ze hebben alle facetten van Skype for Business onder de knie, inclusief nieuwe features van Microsoft.”

Dit is het nieuwe, interactieve leren. Op je eigen werkplek en wanneer het jou uitkomt ontdek je de kneepjes van het vak. Wensing: “Zo’n quest komt echt binnen. Deep learning noemen we dat. Van een klassikale training vergeten mensen 80 procent binnen 24 uur.”

Tijdwinst

Skype for Business-specialist StartReady is een oer-Hollands bedrijf met vestigingen in Uithoorn en Groningen. StartReady bevindt zich op de scheidslijn tussen telecom en IT. Voor zo’n 200 klanten wordt de implementatie van Microsoft Unified Communications verzorgd, inclusief software om Skype for Business sneller, voorspelbaarder en meer gestandaardiseerd te implementeren.

Wensing: “Ons klantenportfolio bestaat uit mid- en grootzakelijke organisaties. Als ze bij ons komen, zijn ze vaak al op de hoogte van de voordelen van Skype for Business. Maar het implementeren van zo’n omgeving, en de transitie van de oude naar nieuwe communicatiestijl is ingewikkeld. Skype for Business heeft alles in zich om voor organisaties efficiency te realiseren. Het kan zomaar een half uur tijdwinst opleveren per medewerker per dag. Maar daarvoor is gedragsverandering nodig. Onze serious game bevordert het gebruik van de tool.”

Verouderd gedrag

Over welk verouderd communicatiegedrag praten we hier? Wensing geeft een herkenbaar voorbeeld, een vergadering die is gepland om 09:00 uur op kantoor: “Niet doen! Omzeil de files en begin om 08:30 uur thuis met een kwalitatief hoogwaardige videocall.” Winst is ook te pakken in bedrijven met meerdere vestigingen. U kent het verhaal. Als gekken rijden de medewerkers iedere dag weer van A naar B (en terug). Dat vreet tijd en kost een vermogen aan brandstof.

Zo zijn tal van oude gedragspatronen eigenlijk hopeloos achterhaald. Wat te denken van samen telefonisch een papieren document doornemen (met een pen die niet schrijft en de telefoon tussen oor en schouder geplakt). Nee dus. Voortaan werken we realtime in hetzelfde document. Een collega bellen op het verkeerde moment? Hoeft ook niet meer. Wensing: “Begin met een chat. Als iemand beschikbaar is, maak dan een upgrade naar een volwaardig voicegesprek. Zo wordt vergaderen en werken op afstand kinderspel.”

Oude telefooncentrale

Wensing vertelt dat StartReady de meest ervaren Europese speler is, in aantal klanten en hoeveelheid gebruikers. Daardoor kent het bedrijf bijna alle praktijksituaties en veelgemaakte fouten.

Een fout die vaak wordt gemaakt is Skype for Business in de cloud aanzetten als onderdeel van Office 365 en denken dat je dan een goede omgeving hebt geïplementeerd. “Dat klopt niet”, zegt Wensing stelling. “Niet het ‘aanzetten’ van de technologie maar het goed managen van de transitie is de crux. Wat we vaak zien is dat de technologie aan staat maar nauwelijks wordt gebruikt omdat de functionaliteit niet goed wordt begrepen. Terwijl de investeringen zijn gedaan. Eeuwig zonde toch?” 

Op de juiste manier gebruikt levert Skype for Business tijdwinst op en maakt Microsoft Unified Communications de oude telefooncentrale overbodig. Steeds meer organisaties ontdekken dat. Wensing: “We hebben inmiddels 150.000 gebruikers van Skype for Business als telefonievervanger. Vaste toestellen zijn geïntegreerd in onze software. In Nederland zijn we de belangrijkste partner van Microsoft. Bovendien zijn wij de partij die Skype for Business levert zodra KPN het heeft verkocht. En met Finding Victor erbij hebben we een uniek productportfolio.”

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    Manager
    AchtergrondWerkplek & Beheer

    Skype en vervagen van de achtergrond

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs