Het internet of things (IoT) gaat over veel meer dan zaken zoals fitness-trackers, kunstmatig intelligente tandenborstels en persoonlijke kortingsacties in de supermarkt. Sterker, de bijna alom aanwezige verbondenheid van apparaten – en de kansen die daaruit voortvloeien – zullen het einde inluiden van veel industrieën zoals wij die vandaag kennen.
Hoewel ze vechten om relevant te blijven, zal de nieuwe IoT-gedreven wereld voor veel bedrijven een langzaam en pijnlijk einde betekenen, Andere ondernemingen zullen het IoT juist aangrijpen als een kans om te innoveren, nieuwe diensten te ontwikkelen of bestaande te herdefiniëren. Dat is geen toekomstmuziek meer, het gebeurt vandaag al.
Laten we enkele voorbeelden bekijken van hoe het IoT de reis- en transportwereld verandert in een ontluikende mobility-industrie.
Auto of mobiliteit
In een reclamespot van Ford, getoond tijdens de Superbowl 2017, presenteert het bedrijf zich niet als autobouwer, maar als mobiliteitsbedrijf. Het gaat niet langer over de krachtigste motor of handige tv-schermen in de hoofdsteunen om de kinderen op de achterbank stil te houden. Ford brengt je waar je moet zijn, wanneer je dat wilt, en op de manier die het best bij je past. Het gaat niet meer over kenmerken en functies, maar over het wegnemen van belemmeringen en het voldoen aan mobiliteitsbehoeften.
Dit voorbeeld van Ford gaat vooral over business-to-consumer, maar het verhaal is vrijwel hetzelfde in de business-to-businesswereld. Siemens Mobility zet zichzelf op een vergelijkbare manier neer als Ford. Dit bedrijf presenteert zich als een intelligente infrastructuurprovider die garandeert dat de treinen op tijd rijden, regelt verkeersstromen in steden efficiënt, en zorgt voor een flexibeler metrodienstregeling, die beter voldoet aan de veranderende behoeften van passagiers. Siemens verkoopt niet langer materieel, maar mobiliteit. Hetzelfde verhaal dat Ford vertelt.
Industrie 4.0
Zonder twijfel zien sommige bedrijven het herdefiniëren van bestaande industrieën als een bedreiging. Dit zijn met name de partijen die zich niet snel genoeg aanpassen. Maar vergeet niet dat het overhoop gooien van bestaande verhoudingen in de industrie niets nieuws is. Het begon allemaal met de industriële revolutie, toen massaproductie een einde maakte aan handmatige productie. Vandaag de dag zijn we op weg naar de Industrie 4.0. Verandering is onvermijdelijk, en bovendien constant.
Het is helder dat IoT de manier waarop twintigste-eeuwse bedrijven in de 21-ste eeuw hun klanten bedienen compleet gaat veranderen. ‘Dingen’ die met elkaar kunnen verbinden en informatie uitwisselen, zijn cruciaal voor alle diensten die we tot nu toe hebben besproken. Als al die losse apparaten niet met elkaar en de thuisbasis zouden kunnen communiceren, houdt het op. Maar iets minder bekend is dat die communicatie alleen niet genoeg is voor een effectief internet of things.
Strategie en disruptie
Hoe kan Ford nu zorgen voor een zorgeloze reiservaring, van huis naar kantoor, naar een sociale gelegenheid of tijdens een ontspannen weekend? Dat gaat niet lukken met alleen met een konvooi zelfrijdende auto’s, bussen, fietsen of gyrocopters. Alhoewel gyrocopters natuurlijk wel heel cool zouden zijn.
Ford moet ook veel weten over de klant, zoals diens behoeften, voorkeuren, gewoontes, budget en nog veel meer. Daarnaast moet Ford weten waar de voertuigen zich bevinden, hun mate van beschikbaarheid en staat van onderhoud kennen, alsmede de tijd die resteert tot de volgende onderhoudsbeurt. En dat is slechts de operationele kant.
Vanuit strategisch oogpunt moeten Ford en Siemens ook leren van de feedback die ze krijgen van de apparatuur in het veld. Alleen dan kunnen ze volgend jaar, maar ook de komende tien jaar, concurrerend, relevant en winstgevend blijven. Zij moeten precies begrijpen welke designkenmerken succesvol waren en deze verder verbeteren bij de komende productrelease. Ze moeten weten welke combinatie van diensten het best past bij specifieke marktomstandigheden en voorspellen hoe die er in de toekomst gaan uitzien. En nog belangrijker: ze moeten zich voorbereiden op verdere disrupties in een industrie die nog lang niet volwassen is.
Datagedreven beslissingen
Om al deze beloftes waar te maken, is meer nodig dan alleen het internet of things. Daarvoor is ook het analytics of things nodig. Data en analytics zijn fundamenteel voor alle doelstellingen van een moderne mobiliteitsprovider. Denk aan kennis over waar klanten zich mogelijk bevinden, wie ze zijn en welke diensten ze waarschijnlijk binnenkort gaan gebruiken. Mobiliteitsproviders moeten kunnen voorspellen wat de resterende economische levensduur is van een remsysteem, zodat ze een reparatie kunnen plannen op een tijdstip dat alle betrokkenen schikt. Dienstverleners moeten in staat zijn al hun gegevens te analyseren met een snelheid en tegen een kostprijs die past bij een breed spectrum van toepassingen. Een daarvan is het realtime nemen van datagedreven operationele beslissingen.
Maar dat is niet alles. Op andere momenten kan het nodig zijn grote gegevensreeksen op te slaan en vervolgens te analyseren over lange tijdsperioden om daarmee strategische indicatoren te identificeren die mogelijk tot beleidsveranderingen leiden.
Een andere toepassing is het efficiënt uitwisselen van gegevens en inzichten tussen partijen. Bijvoorbeeld om een connected supply chain te beïnvloeden, gebaseerd op nieuwe analyses van de betrouwbaarheid van apparatuur. Of om de overheid van analyses te voorzien op allerlei gebieden, van verkeersopstoppingen in steden tot nationale veiligheid.
Het is duidelijk dat data-analyse in belangrijke mate het toekomstige succes bepaalt van bedrijven zoals Ford en Siemens. Het gaat niet alleen om nieuwe gadgets of marketing. Het gaat zelfs niet over het fundamenteel herdefiniëren van bedrijfsmodellen. En het gaat zeker niet alleen over het internet of things. In de 21ste eeuw is verandering data-gedreven. Wie dit idee niet omarmt, redt het niet.
Ik mis in dit verhaal de mobiliteit per fiets.
Relevan…. er toe doen …. het meest misbruikte woord van dit moment. Iedereen en alles doet er toe want het maakt ergens deel van uit. In essentie is alles en iedereen relevant.
Commercieel relevant is weer iets heel anders. Commercieel relevant is je bedienen van woorden en manieren om vooral jezelf van dienst te zijn, inclusief natuurlijk de beredenering waarom je dat bent. Uiteindelijk, sec, is er maar één simpele reden, sale sale sale. Niets meer dan dat.
Nog niet zo lang geleden heb ik twee ‘poweroutages’ meegemaakt. Laten we zeggen, stroomonderbrekingen. Gelukkig had ik nog internet via mijn android, maar verder? Niets, noppes, nada. Enkelen schoten in de stress. Want tja, ze konden nu niet zien of hun huis in de brand kon staan en konden dan natuurlijk 112 niet bellen want ook IoT deed het niet. Geen ‘slimme’ rook/CO2 melders om mee te connecten en verdomme, wat lag er nou nog allemaal in de koeling? Als het nog een paar uur duurt dan ….
Ik opende de koelkast, ging toostjes maken, mijn partner nam de drankjes voor haar rekening en een derde pakte de kaarsen. Enkele minuten later zaten wij met de djengatoren op tafel en al gauw was elk IoT apparaat helemaal vergeten. Geloof me, wie heeft IoT broodnodig als de stroom weg valt?
Mocht u denken in doomscenario’s, het eerste wat weg zal vallen zal de stroom zijn. Dat is meestal het eerste bij grootschalige escalaties, burgeroorlogen en grootschalige militair treffen. En mocht u daar niet zo in geloven, dan moet u even om u heen kijken. Maar degene die dit het eerst zal bagatelliseren zijn politici en ….. verkopers …. dat is dan weer wel relevant.
Als Ford al uw behoeften, voorkeuren, gewoontes, budget en nog veel meer weet wie zegt dan dat ze het alleen bij mobiliteit laten? IoT is de ‘backdoor’ van de samenleving?