Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
knop op toetsenbord met rolstoelsymbool

De weg naar toegankelijke producten

24 augustus 2023 - 12:004 minuten leestijdOpinieInnovatie & TransformatieAccentureAppleMicrosoft
Frank Rennings
Frank Rennings

De samensmelting van fysieke producten en digitale diensten heeft ons leven op veel manieren vereenvoudigd. Toch worden deze twee werelden nog vaak afzonderlijk behandeld. Dit leidt tot toegankelijkheidsproblemen voor meer dan een miljard mensen met beperkingen wereldwijd, juist op het kruispunt waar het fysieke en digitale elkaar ontmoeten. Neem de tv-afstandsbediening. Dit alledaags voorwerp vormt een voortdurende uitdaging voor slechtzienden door de kleine lettertjes en het gebrek aan contrast op een beperkte ruimte.

Er zijn weinig toegankelijkheidsnormen voor veelvoorkomende fysieke apparaten, zoals thermostaten, printers of televisies. Wanneer deze producten worden verbonden met een digitaal ecosysteem van andere producten en diensten, neemt de complexiteit toe. Het is opvallend dat dit niet wordt aangepakt in bestaande toegankelijkheidsrichtlijnen, zoals de Amerikaanse Disability Act en de Web Content Accessibility Guidelines.

Hoe kunnen we producten, diensten en systemen ontwikkelen die niet alleen voldoen aan regelgeving en digitaal verbonden zijn, maar ook fysiek, cognitief en emotioneel aansluiten bij de behoeften van mensen met een beperking? Om bedrijven te helpen inclusievere en toegankelijkere oplossingen te ontwikkelen, hieronder vijf ontwerpprincipes en technische toegankelijkheidsrichtlijnen.

Vijf principes

  • Co-creëer met je gemeenschap en toegankelijkheidsexperts.

Betrek mensen met een beperking in het productontwikkelingsproces en vraag hen om hun expertise te delen op alle facetten van het product. Microsoft heeft onlangs een Accessible Tech Lab opgericht, een inclusieve creatieve broedplaats waar Microsoft en mensen met een beperking gezamenlijk brainstormen en productontwerpen evalueren. Zo bieden ze inspiratie en stimuleren ze de bevordering van inclusie.

Daarnaast heeft Microsoft de innovatieve Surface Adaptive Kit ontwikkeld, een hulpmiddel om de toegankelijkheid en het gebruiksgemak van hun Surface-apparaten te verbeteren voor mensen met blindheid, slechtziendheid of beperkte mobiliteit. Het doel van de Surface Adaptive Kit is om een meer inclusieve en gepersonaliseerde gebruikerservaring te bieden, zodat iedereen optimaal kan profiteren van de technologie.

Ontwerpen met oog voor mensen met een beperking leidt vaak tot innovatieve producten die het gebruiksgemak voor iedereen vergroten. Neem Oxo, dat oorspronkelijk hun aardappelschilmesje ontwierp voor mensen met artritis. Het Oxo-ontwerpteam zocht naar oplossingen voor de anatomische beperkingen van artritis en creëerde een product dat uiteindelijk de voorkeur genoot bij een breder publiek. Het maken van prototypes en samenwerken met mensen met beperkingen was essentieel om waardevolle feedback om te zetten in effectieve oplossingen.

  • Voeg communicatiereductie toe

Een andere richtlijn is het ontwerpen van interacties die op meerdere manieren communiceren en contact leggen met gebruikers door verschillende zintuigen te gebruiken. Neem horloges; ze zijn niet langer alleen bedoeld om de tijd af te lezen. De Apple Watch stelt gebruikers in staat om hun gezondheid te monitoren, telefoontjes te plegen en berichten te versturen via het apparaat. Wanneer er een bericht binnenkomt of een fitnessdoel is bereikt, stuurt het horloge zowel visuele als sensorische waarschuwingen naar de gebruiker. Hierdoor ontstaat een horloge dat voor iedereen toegankelijk is.

  • Creëer een duidelijke interactietaal

Creëer een consistente, eenvoudige interactietaal, of het nu gaat om geluid, kleur, vorm, grootte of textuur. Dit is essentieel voor alle verbonden producten en diensten. Een geluid dat het voltooien van een taak aangeeft, moet verschillen van een geluid dat aangeeft dat een taak moet worden afgerond.

  • Begrijp de klantreis

Het volgen van de ervaring van gebruikers voor, tijdens en na het gebruik van een product is belangrijk om knelpunten te ontdekken en gerichte ontwerpoplossingen te bieden. Het is van belang dat we informatie krijgen direct van de huidige- en toekomstige gebruikers in het proces. Neem alles wat er gebeurt voordat je een auto koopt: je doet onderzoek, bekijkt de auto, praat met iemand over de auto en maakt een proefrit. Dit proces helpt om empathie op te bouwen en kansen voor oplossingen te ontdekken.

  • Zoek evenwicht tussen functie en esthetiek

Ten slotte vereist toegankelijk ontwerp een balans tussen functionaliteit en esthetische aantrekkelijkheid. Zo heeft Xbox bijgedragen aan het vervagen van de scheidslijn tussen ondersteunende en reguliere technologie voor hun 46 miljoen spelers met een beperking. Het bedrijf besteedt net zoveel aandacht aan het uiterlijk van hun gespecialiseerde ondersteunende technologie als aan hun reguliere technologie.

Geen luxe

Inclusiviteit in digitale en hybride producten en diensten is geen luxe, het is een noodzaak. Wereldwijd worden meer dan een miljard mensen geconfronteerd met toegankelijkheidsuitdagingen, en het is onze taak om het verschil te maken. Door het volgen van de vijf richtlijnen voor toegankelijke producten kunnen bedrijven producten en diensten ontwikkelen die het leven van mensen met een beperking positief beïnvloeden. En wie weet, wellicht komt de volgende baanbrekende innovatie voort uit een ontwerp dat gericht is op toegankelijkheid en het leven van iedereen gemakkelijker maakt.

(Auteur Frank Rennings is managing director Industry X Accenture Nederland.)

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs