Managed hosting door True

Smart Industry is transformatie vol uitdaging

 

Computable Expert

Jeroen van der Lugt
EMEA Sales Manager, eurodata AG. Expert van Computable voor de topics Management, ICT-branche en Smart Logistics.

Facebook is het grootste content platform ter wereld, maar maakt geen content. Uber is het grootste taxibedrijf ter wereld, maar heeft geen taxi’s. Airbnb is de grootste hotelketen ter wereld, maar heeft geen kamers. Alibaba is de grootste retailer ter wereld, maar heeft geen voorraad. Het zijn bekende voorbeelden van bedrijven die volledige bedrijfstakken op hun kop zetten. Ze veranderen de spelregels in hun eigen industrie.

En er is nog een golf van veranderingen op komst. Elke dag verbindt het internet of everything (IoE) meer en meer apparaten, gebruiksvoorwerpen, gebouwen, mensen of zelfs organen. Consumenten kijken al niet meer vreemd op wanneer thermostaat, rookmelder, verlichting, deurbel, wekker, koffiezetapparaat en auto met elkaar verbonden zijn en via elk device te besturen en te monitoren zijn. In de maakindustrie biedt het internet of everything ook legio mogelijkheden. Intelligente sensoren die met elkaar in verbinden staan toveren een ‘domme fabriek’ om tot een volledig geautomatiseerde faciliteit die zelfstandig produceert, leert, verbetert en zich aanpast.

Industry 4.0 en Smart Industry

Een verandering zo groot dat het vergeleken wordt met de komst van de stoommachine, de elektriciteit en de computer. In Duitsland spreekt men dan ook van Industry 4.0 om de verandering aan te duiden. In de Benelux is Smart Industry een meer gangbare term. In deze revolutie word data van bedrijven, klanten en apparaten met elkaar verbonden waardoor de juiste informatie, op het juiste moment, in de juiste context, bij de juiste ontvanger komt, altijd en overal ter wereld, zonder menselijke interventie.

Deze Smart Industry verandering biedt de markt in de Benelux veel perspectief. Door slim op deze ontwikkeling in te spelen kunnen we productieprocessen weer terughalen naar Europese bodem. Zo kan de Europese industrie een sterkere rol spelen in de wereldwijde markt, naast Azië en de Verenigde Staten.

Uitdagingen

Om als organisatie mee te kunnen gaan met deze vierde industriële revolutie en ook in de toekomst nog een relevante speler op de markt te blijven, bestaan er twee grote uitdagingen, namelijk:

  1. Producten moeten smart gemaakt worden: Slimme producten moeten in staat zijn om te communiceren, met elkaar en met anderen.
  2. Alles moet verbonden worden: alle bedrijfsapplicaties, alle medewerkers, alle processen en alle klantcontacten.

Het overkomen van deze twee uitdagingen is essentieel om een sterk digitaal fundament te leggen waarop nieuwe business modellen ontwikkeld kunnen worden.

5 stappenplan

De tweede uitdaging is een vaak nog grotere uitdaging dan de eerste. De applicaties moeten onderling verbonden zijn en ook externe partners moeten vaak geïntegreerd worden in de bedrijfsprocessen. Data integratie wordt vaak gezien als de belangrijkste barrière voor de implementatie van nieuwe business modellen. Om data integratie te realiseren, wenden bedrijven zich tot geïntegreerde platforms die niet alleen data kunnen omzetten naar één gezamenlijk format, maar die het gehele proces waarop het business model is gebaseerd, kunnen toewijzen en visualiseren. Oftewel smart services-platforms.

Een smart services-platform is de basis van business modellen in de digitale economie. Met een dergelijk platform kan een bedrijf processen voorbereiden, automatiseren en slimmer uitvoeren. Het platform faciliteert slimmere data en proces integratie, intelligente geïntegreerde elektronische workflows en procesverbetering en -versnelling. Maar hoe kom je van een smart services-platform naar een nieuw innovatief business model? Dit stappenplan helpt bedrijven toegroeien naar een nieuw digitaal geoptimaliseerd bedrijfsmodel.

Stap 1: Wat wil de klant?
De eerste stap naar een nieuw business model is het analyseren van het huidige business model. Zoek uit of het bestaande business model verbeterd kan worden door het toevoegen van nieuwe databronnen of applicaties. Wat vindt uw klant hiervan? Waar is uw klant naar op zoek? Wil hij een hogere kwaliteit, een snellere levering of is er behoefte aan maatwerk? Het onderzoeken van de wensen van de klant is cruciaal.

Stap 2: Wat is het potentieel?
Hierna volgt het analyseren van de potentie van het nieuwe business model. Alleen als er genoeg potentieel is voor het nieuwe business model is het de moeite waard over te gaan tot implementatie. Het is belangrijk om eerst data te gaan verzamelen over het huidige proces. Door deze vervolgens te analyseren kan je mogelijkheden vinden om het bestaande proces te verbeteren.

Stap 3: Integreren
Bij het ontwikkelen van een nieuw business model is het essentieel dat de data op de juiste manier verzonden en ontvangen wordt. De derde stap is daarom het integreren van alle verschillende databronnen, applicaties, processen en diensten zodat er een homogene database ontstaat.

Stap 4: Maak de verbinding tussen fysiek en digitaal
De vierde stap is de integratie van alle relevante data met een vooraf gedefinieerd workflowproces. De organisatie schakelt over naar de integratie. Hierdoor komen de fysieke en digitale werelden echt bij elkaar.

Stap 5: Klaar voor de start
De implementatie van het smart-services platform is afgerond en het nieuwe digitaal geoptimaliseerde bedrijfsmodel is klaar voor gebruik.

We staan aan het begin van de vierde industriële revolutie. Het verbinden van alle data, applicaties, medewerkers en klantcontacten is de grootste uitdaging bij het transformeren naar een smart industry business model. Ik hoop dat deze stappen u helpen om de goede voornemens voor 2016 waar te maken.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5739760). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Goed artikel, ook de signalering over de verwarring in nomenclatuur...maar och, what's in a name?

Naar mijn mening zouden er nog 2 stappen voor kunnen zitten. Misschien zijn die vragen al beantwoord bij de eerdere releases 0.0, 0.1, 0.2 en 0.3?

Stap -1: Zitten er nieuwe ethische en/of morele consequenties aan Smart Industry/Manufacturing 4.0? Zo ja: welke, en hoe voldoe je hieraan?
Stap 0: Is er ook een versie 5.0, 6.0 etc. ? Welke rol speelt de factor tijd hierin? Verandert dit de ethische en/of merele consequenties van stap 1?

@auteur
Kan aan mij liggen, maar ik vind het een wat vreemde manier om een stukje te schrijven. Je spreekt in de intro over A (disruptieve bedrijven) en dan ga je met het stuk verder "En er is nog een golf van veranderingen, namelijk B (Industry 4.0)".

Alsof je zegt: die films van Tarantino zijn wel gaaf, maar ik ga ik nu even hebben over "The sound of music". Maken die disruptieve bedrijven gebruik van Industry 4.0? Dacht het niet.

Noem eens een praktijkvoorbeeld van een winstgevend 'Industry 4.0' bedrijf?

En wat voor zin heeft het om de productieprocessen weer terug te halen naar Europese bodem, als er niemand meer in die uiterst slimme fabrieken werkt?



in 5 stappen alles slim met elkaar verbinden en dan leveren wat de klant wil
zegt het artikel.

het huidige 3 stappenmodel vol met potentieel en integratie enzo, is ook succesvol.

stap 1 : maak een leuke app.
stap 2 : zorg dat die alleen installeert als die overal toegang toe heeft . Fotos, contacts, camera, email, opslag. Laat de eindgebruiker hiermee akkoord gaan.
stap 3 : stuur alle gegevens door naar iedereen die ervoor betaalt.

Er is een klein nadeeltje aan het hele fenomeen smart industry. Met een zet op de knop kun je iemand uitsluiten van de smart society en heb je defacto een industriële totalitaire samenleving.

Dank voor alle vragen.

- Stap -1: Zitten er nieuwe ethische en/of morele consequenties aan Smart Industry/Manufacturing 4.0? Zo ja: welke, en hoe voldoe je hieraan?
Smart industry/IoT heeft te maken met het combineren van data uit verschillende interne en externe bronnen. Internet en sensoren verzamelen data van machines, softwareapplicaties en andere digitale bronnen (mobiele telefoons etc.) om uiteindelijk een smart service aan te kunnen bieden. Gegevens komen dus terecht in databases bij grote (externe) bedrijven en het is onduidelijk wat daarmee gebeurt. Het aspect privacy moet natuurlijk voldoen aan bepaalde wet- en regelgeving maar daarnaast zijn er ook morele consequenties; er verdwijnen veel winkels door de digitale revolutie en men communiceert steeds meer digitaal. Maar de digitale revolutie betekent ook dat dove mensen weer kunnen gaan horen en blinden weer gaan zien. We zullen om moeten gaan met de consequenties van de vooruitgang en vanuit de maatschappij zal deze ontwikkeling breed gedragen moeten worden. Wet- en regelgeving wordt vanuit de EU en verschillende instanties regelmatig aangepast en organisaties zullen ervoor moeten zorgen dat er aan die veiligheids- en privacynormen wordt voldaan... en ja, daar ligt een enorme uitdaging.

- Stap 0: Is er ook een versie 5.0, 6.0, etc.? Welke rol speelt de factor tijd hierin? Verandert dit de ethische en/of morele consequenties van stap 1?
Industry 4.0, oftewel de vierde industriële revolutie, kenmerkt zich door de samensmelting van verschillende technologieën waardoor de lijnen vervagen tussen fysieke en digitale domeinen. En de ontwikkeling stopt hier niet; wellicht gaan we naar een toekomst waar mensen allemaal een chip geïmplementeerd krijgen waar alle data en communicatie protocollen mee verbonden zijn. De uitdaging zal zijn om de ontwikkeling van deze technologieën te omarmen, met behoud van het persoonlijke en sociale aspect.

- Noem eens een praktijkvoorbeeld van een winstgevend 'Industry 4.0' bedrijf?
Industrie 4.0 staat nog in de kinderschoenen, maar zal een ontwikkeling zijn waarbij services een steeds prominentere rol gaan spelen in plaats van producten en oplossingen. AirBnB, Facebook, Uber en Spotify zijn bedrijven die gebruik maken van een digitaal platform, maar verder geen producten (auto’s, huizen, content, muziek etc.) bezitten. We gaan een toekomst in waarbij consumenten in de stad bijvoorbeeld geen eigen auto willen bezitten, maar gebruik willen maken van een vervoermiddel dat hen van A naar B brengt. Het gaat dus niet meer om het uiterlijk van de auto, maar om de service dat een vervoermiddel kan bieden. Indien je als autofabrikant je bedrijfsmodel daarop afstemt kan je productiekosten verlagen en haal je meer omzet uit de (smart) service die een auto kan bieden. Daarom is het van belang voor organisaties om te kijken naar hun huidige business modellen. Ook in slimme fabrieken zal er behoefte zijn aan geschoold personeel, alleen zal het kennisniveau anders zijn. In plaats van productiemedewerkers zal je meer consultants en techneuten in dienst hebben.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×