Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

De laagste bieder wint

30 oktober 1997 - 23:003 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Edo Roos Lindgreen
Edo Roos Lindgreen

In de IT-industrie heb je twee soorten bedrijven: bedrijven die groeien en bedrijven die groeien. Bedrijven in de eerste categorie groeien doordat ze meer opdrachten krijgen of meer computers verkopen en dus meer mensen kunnen aannemen. Sommige mensen noemen dat autonome groei. Veel IT-bedrijven groeien autonoom hard. Soms groeien ze autonoom uit hun verband.

Bedrijven in de tweede categorie groeien door het opslokken van andere bedrijven. Slokoppen groeien meestal harder dan autonomen. Maar omdat ze kant-en-klare, voorgekauwde maaltijden opslokken groeien ze niet zo snel uit hun verband. Geen wonder dat opslokken tegenwoordig zo populair is. Je groeit sneller en het kost je minder moeite.
De laatste weken worden er wel erg veel IT-bedrijven opgeslokt. De slokoppen en de opgeslokten willen graag mondiale spelers worden. Dat is hun goed recht. De planeet is van iedereen.
Soms vraag je je af waar ze het geld vandaan halen. Opslokken is niet goedkoop. Gelukkig zijn er een heleboel manieren om op te slokken en opgeslokt te worden. Overnames, fusies, aandelenfusies, samenwerkingsverbanden. Alles is mogelijk. Veel slokoppen hebben een zogenaamde oorlogskas. Een grote zak met geld waar ze gemakkelijk hun maaltje van kunnen betalen. Andere slokoppen hebben geen oorlogskas. Toch hebben ze honger. In dat geval slokken ze eerst een klein bedrijfje op. Soms betalen ze met hun laatste restje zakgeld, meestal geven ze aandelen weg in ruil voor de aandelen van het opgeslokte bedrijf. Beleggers vinden opslokken prachtig. Na de maaltijd zijn de aandelen van de slokop gestegen. Met dat extra geld, dat eigenlijk helemaal geen geld is, kan de volgende opslok weer betaald worden. Waarna de koers weer een beetje stijgt. Enzovoort.
Een voorbeeld is Worldcom. Worldcom is de op drie na grootste telecomboer in Amerika. De baas heet Bernard Ebbers. Bernard is een echte slokop. Hij heeft de afgelopen drie jaar elke maand wel een paar andere bedrijven opgeslokt. Na elke maaltijd is de koers een beetje gestegen. Nu wil Worldcom MCI opslokken. MCI is het op één na grootste telecombedrijf van Amerika. Bernard heeft een bod van 30 miljard dollar uitgebracht: het hoogste opslokbod in de Amerikaanse geschiedenis. Jammer voor BT, het grootste telecombedrijf van Engeland. BT was net van plan om MCI voor veel minder geld op te slokken. Maar ja, in Amerika is het zo dat de hoogste bieder wint.
Een ander voorbeeld is Getronics. Getronics maakte vroeger stoplichten en is nu het grootste IT-bedrijf in Nederland. De baas heet Ton Risseeuw. Ton is niet zo’n grote slokop als Bernard, maar autonoom groeien gaat hem toch niet hard genoeg. Ton is al jaren van plan om Roccade te kopen. Roccade is het nieuwe oude IT-bedrijf van de overheid. De overheid vindt opslokken al jaren een goed idee. Maar zomaar opgeslokt worden zou niet netjes zijn. Het zou ook niet mogen. In Europa moet iedereen een eerlijke kans krijgen. IBM mocht daarom ook meedoen. Getronics bracht een bod uit. IBM bracht een hoger bod uit. Getronics won. Jammer voor IBM, het grootste IT-bedrijf ter wereld. Getronics slokt Roccade op. IBM slokt niets op. Behalve spek en bonen en gebakken peren.
U ziet dat de spelregels bij ons anders zijn dan aan de andere kant van de oceaan. Bij ons is het zo dat de laagste bieder wint. Het is even wennen, maar als u het onder de knie heeft kunt u er veel plezier van beleven. Koopt u een huis: bied duizend gulden en het huis is van u. Koopt u een tweedehands auto: bied vijfentwintig gulden en u kunt hem zo meenemen. Doet u boodschappen: weiger te betalen. Wie weet krijgt u de hele supermarkt wel cadeau.

Meer over

NetwerkenTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    Vrouwe Justitia
    ActueelCloud & Infrastructuur

    VMware haalt bakzeil bij Haagse rechter om Rijkswaterstaat

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: PQR lijft E-Storage in, Fox-IT en Xerox it-partners van de Navo-top (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs