Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Nieuwe wereld toont zich op Telecom Time 2013

 

Expert

Gerard Bergsma
Commercieel directeur, Infopact. Expert van voor het topic .

De laatste editie van Telecom Time, die plaatsvond op 20 en 21 november in de Jaarbeurs in Utrecht, stond in het teken van ‘Meet, learn, network and do business’. De grootste telecombeurs van Nederland legde de lat daarmee hoog voor alle providers, leveranciers, netwerkspecialisten en eindklanten die de beurs bezochten. Alle trends rond telecom en it kwamen voorbij en er bleek een duidelijk verschil tussen de oude en nieuwe wereld.

Met ruim 2750 vierkante meter netto vloeroppervlak, meer dan 3500 beursbezoekers en ruim honderd exposanten beloofde Telecom Time twee inspirerende dagen te worden. Een groot scala aan thema’s kwam aan bod via verschillende presentaties, inloopsessies en workshops. Opvallend was de focus op Microsoft Lync. Er waren twee plaza’s te bezoeken: Telecom Plaza en Lync Plaza. Op Lync Plaza stonden verschillende leveranciers, integratie-experts en mobiele spelers die op de een of andere manier een link hadden met Lync. Om in de online communicatiesfeer te blijven, had de organisatie bovendien gezorgd voor een netwerk-app, waarmee bezoekers makkelijk contact konden leggen om vervolgens offline verder te netwerken.

Nieuwe en oude wereld

Lopend over deze gigantische beurs viel me iets op. Het leek wel of Telecom Plaza en Lync Plaza de oude en nieuwe wereld representeerden. Op Telecom Plaza stond nog een flink aantal telecomproviders met aparte oplossingen voor vaste en mobiele telefonie, terwijl op Lync Plaza de integratie van vaste en mobiele telefonie al als een commodity beschouwd werd door de exposanten en deelnemers. Daar werd duidelijk dat organisaties uit allerlei hoeken zich focussen op efficiënte en betrouwbare communicatie via het internet. Het is duidelijk dat ook de grote providers zich uiteindelijk moeten focussen op de integratie tussen vast en mobiel, maar dat de meeste die stap tot nu toe nog niet gezet hebben.

Samensmelting IT en telecom

Een belangrijke rode draad die door de diverse sessies liep, was de samensmelting van it en telecom. Kunnen we telecom nog los zien van it? Het antwoord blijkt een eenduidig ‘nee’. De boodschap was dat partijen die zich nog apart op telecom blijven richten, en it daar niet in meenemen, op niet al te lange termijn out of business zullen raken. Ook voor it-afdelingen betekent deze samensmelting een nieuwe mindset. It is van oudsher de bereikbaarheid van internet gewend, terwijl ‘voice’ om een hogere verbindingskwaliteit vraagt. It zal daarom de kennis over zogenaamde wide area netwerken moeten vergroten. Voice vraagt om realtime betrouwbaarheid en bereikbaarheid en daar zijn hoogwaardige netwerken voor nodig.

Connectivity als startpunt

Eén geïntegreerde communicatieoplossing is dus de toekomst, zo bleek ook tijdens een aantal workshops. De meeste organisaties volgen daarbij een aantal standaard stappen: oriëntatie, realisatie en operatie. Opvallend is dat connectivity typisch een onderwerp is waar pas tijdens de operatiefase over gesproken wordt, terwijl dit al in de oriëntatiefase een rol zou moeten spelen. Een vraag als ‘hoe bereikbaar is mijn organisatie als ik geen toegang heb tot het internet?’, is er één die je aan het begin van het proces moet stellen en niet pas aan het einde. De bereikbaarheid van organisaties is al lang niet meer alleen een zaak van de grote enterprises, ook het mkb wordt steeds meer afgerekend op bereikbaarheid en moet dit goed geregeld hebben. Vandaar dat ook veel eindklanten te vinden waren in de nieuwe wereld op Lync Plaza.

Van concept naar product

De belangrijkste conclusie van Telecom Time 2013? Wat mij betreft het feit dat Hosted Lync uit de conceptfase moet komen. Er werd door organisaties van allerlei soorten en maten gesproken over Lync, maar ik kon nog maar weinig concrete marktproposities ontdekken. Het vertalen van een Lync-concept naar een daadwerkelijke product-markt-combinatie wordt daarom een van de grootste uitdagingen voor it en telecom in 2014!

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4941508). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Nou Gerard dan heb je toch echt je ogen niet goed open gehad tijdens je rondje over Lync Plaza. Het beste voorbeeld van een concrete marktpropositie was te vinden bij de stand van KPN waar Hosted Lync als onderdeel van KPN ÉÉN te vinden was voor zowel MKB als Groot Zakelijke markt. Dit is een fantastische propositie waar verschillende diensten(LAN/WAN, Sharepoint, VastMobiel,Lync, etc) kunnen worden afgenomen in een hosted model en zeer eenvoudig. Daarbij biedt KPN als enige in Nederland een end-to-end oplossing, incl jouw besproken connectivity.Ik snap dat je als directeur van traditionele IP telefonie je zorgen maakt maar om dan te vertellen dat (Hosted)Lync nog niet volwassen is lijkt me geen eerlijke conclusie.

Bedankt voor je reactie Sjef! Ik beweer ook zeker niet dat Hosted Lync nog niet volwassen is, integendeel. Maar het viel me wel op dat veel organisaties nog in de conceptfase zitten wbt Lync en er veel meer uit te halen valt dan nu het geval is. Jouw opmerking over KPN is inderdaad een mooi voorbeeld van hoe Lync al concreet wordt ingezet, ik bepleit vooral dat dit de focus moet worden voor veel meer organisaties in 2014.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×