Met de toepassing van blockchain-technologie willen Maersk en IBM containervervoer realtime monitoren. Ook moet binnen de keten de digitale communicatie tussen toeleveranciers sterk verbeterd en overzichtelijker worden. Het nieuwe digitale handelsplatform kan de wereldwijde scheepvaartsector miljarden euro’s op jaarbasis schelen, want met het huidige systeem van uitwisselen van digitale bedrijfsdocumenten (EDI) gecombineerd met veel papier, blijven containers soms wekenlang op de kade staan.
Het doel is om een digitaal dashboard te leveren waarin de goederen en scheepsinformatie van alle ketenpartijen, van fabrikanten tot logistiek dienstverleners en betrokken overheidsinstanties, denk aan de douane, overzichtelijk zijn verwerkt via een blockchain-platform. Daarbij wordt gebruik gemaakt van door IBM ontwikkelde cloud open source-technologieën, kunstmatige intelligentie, Internet of Things (IoT). IBM en Maersk begonnen in 2016 met een samenwerking om nieuwe blockchain- en cloudgebaseerde technologieën te bouwen. Sindsdien hebben meerdere partijen het platform getest, waaronder DuPont, Dow Chemical, Tetra Pak, Port Houston, Portcity System Portbase, de douane-administratie van Nederland, de Amerikaanse douane en grensbewaking.
Computable.nl over IBM
Ceo's spreken afschuw uit over Capitool-stormloop
5G en corona domineren het ict-nieuws van 2020
Poging tot oplichting IBM mislukt
Defensie tekent eindelijk contract met IBM
Red Hat neemt afscheid van CentOS
Samsung en IBM kondigen 5G-pact aan
IBM neemt Finse cloudspecialist Nordcloud over
Aanzet beveiliging mobiele netwerken verdient kritiek
IBM komt met nieuwe generatie encryptie
IBM en Fujifilm zetten wereldrecord tape-opslag neer