In december 2017 heeft Xomnia een jaar na het bedenken van het idee de eerste zelfvarende boot op de Amsterdamse grachten ingezet. Wat het project speciaal maakt is dat met een klein team, weinig budget een geweldig project is neergezet, dat een mooie toekomst tegemoet gaat. Een grote uitdaging was om met minimale middelen, een goed en veilig werkend systeem te bouwen. Hiervoor is gebruik gemaakt van experimenteel onderzoek van Nvidia, wat is toegepast op een nieuw domein (scheepvaart). Risico wat hierbij komt kijken is natuurlijk dat deze techniek zich nog niet bewezen had. Verder is een autonoom varende sloep op de Amsterdamse grachten een vanzelfsprekend risico. Dit is afgevangen door een rode knop, waarmee de schipper op elk moment de besturing weer kon overnemen.
Het project biedt wat kansen, niet alleen in de recreatievaart, maar ook in de binnenvaart. Op dit moment is Xomnia samen met het bedrijf Shipping Factory bezig om het binnenvaartschip de MS Factofour semiautonoom te maken. Het blijft dus niet alleen bij een innovatieproject, maar het project wordt ook echt geïmplementeerd. Daarnaast was het voor Paul van Hagen, de bedenker van de ai-oplossing, een mooie stap om expert te worden op het gebied van autonome mobiliteitsoplossingen. De holistische oplossing die Van Hagen heeft neergezet is anders dan de meer traditionele modulaire aanpak, waarbij alle mogelijke scenario’s expliciet uitgedacht worden.
Computable.nl over Computable
'Proactieve' softwarerobot verdient onze aandacht
Klanten SolarWinds laks met maatregelen
Laatste week voor de Computable Kerstpuzzel
2020: Coronapandemie kreeg geen vat op overnames
Computable Kerstpuzzel 2020 ‘Van A tot Z’
Grapperhaus draait om verzwakken encryptie heen
Computable-onderzoek: Thuiswerken is blijvertje
Afas voelt hete adem in nek van nieuwkomers
Deellijstjes financieel onderzoek onder ict-bedrijven
Computable-onderzoek: Eenzaam aan de top voor Bol.com