Managed hosting door True

Stelling

‘Nichespelers zijn de winnaars’

zon strand vrouw ligstoel tropen tropisch vakantie reizen

Bedrijven die een heel specifieke markt bedienen, doen het opvallend goed in de Computable 100. Is het slim om je specifiek te richten op software voor ziekenhuizen, de scheepvaart- of vastgoedsector? En wat zijn de valkuilen voor nichespelers? Computable-experts reageerden op de stelling 'Nichespelers zijn winnaars'.

‘Grote reisbureaus hebben het moeilijk, omdat de klanten zelf hun reis samenstellen. Alleen gespecialiseerde reisorganisaties voor specifieke reiswensen of moeilijke bestemmingen hebben overlevingskansen. Wat in de reisbranche geldt, geldt ook in de ict.’ Volgens senior consultant Reinout Kaasschieter van Capgemini hebben nichespelers het voordeel dat ze gemakkelijk op internet te vinden zijn. Klanten kunnen zo steeds gemakkelijker de regie in handen nemen.

Veel kennis en technologie is bij klanten zelf aanwezig om zelf de mix van producten en diensten samen te stellen en te gebruiken. ‘Is die kennis niet aanwezig, dan is er vast wel een andere specialist hiervoor te vinden. Alleen grote spelers die duidelijk kunnen maken wat hun synergie- en schaalvoordelen zijn, zullen overleven.’

Keurslijf

Met een niche wordt doorgaans een kleine sector bedoeld waarin producten of diensten worden geproduceerd en afgezet. Waarom zijn nichespelers belangrijk? Managing partner Richard van Lent van Mite Systems merkt op dat uit alle onderzoeken naar dit onderwerp blijkt dat de innovatiekracht vooral bij kleine ondernemingen hoog is. ‘Grote ondernemingen blijken consequent moeite te hebben om een goed evenwicht te vinden tussen het financiële keurslijf, met voorspelbaarheid en creativiteit , of risico.’ Ook Van Lent ziet dat grote ondernemingen steeds vaker consequent gebruikmaken van nichespelers. ‘Zowel afnemers als leveranciers zullen in toenemende mate moeten onderkennen dat zij hun bedrijfsdoelstellingen niet zonder deze nichespelers volledig kunnen vervullen.’

Er is meer nodig

Niet iedere nichespeler heeft vanaf het begin voor zijn specifieke product of markt gekozen. Een aantal experts geeft aan dat bedrijven vaak uit nood een beperkt deel van de markt opzoeken om toch innovatief en competitief te kunnen zijn.

Hoe dan ook, er is volgens consultant Peter Ambagtsheer van Mentaspex meer nodig om een winnaar te zijn dan dat je alleen een niche bedient. ‘Wie direct contact heeft met de klantenkring, heeft wel de grootste kans om marktwaarde naar zich toe te trekken. Sta je verder van het eindcontact met de klant af, dan wordt de kans op customer intimacy kleiner en word je inwisselbaar. De kans dat voor jou een ander wordt gekozen, neemt daarmee toe. Achter in de keten is de concurrentie het hevigst en wat dat betreft, zal degene die dicht op de klant zit en dus de niche voor zich heeft, in financieel opzicht de winnaar zijn.’ Die positie krijg je volgens Ambagtsheer overigens niet zomaar cadeau.

Nichespelers zijn kwetsbaar

Nichespelers zijn volgens eigenaar Kees Wiegers van Kwic Healthcare de innovatoren van de BV Nederland. Het zijn kleine of middelgrote ondernemingen die innovaties vaak als OEM leveren aan grotere bedrijven.

‘Vaak zijn ze wel kwetsbaar, omdat ze niet altijd patenten vastleggen. Gevolg is dat grote spelers met meer financiële armslag met het idee aan de haal gaan. Een andere mogelijkheid is dat dit soort bedrijven worden opgekocht door grote spelers.’

Ook gebeurt het dat ondernemingen die als nichespeler zijn begonnen andere leveranciers van nicheproducten overnemen om zelf weer een unieke propositie in de markt te krijgen. Giganten als Oracle en SAP begonnen immers ook ooit in een niche. Consultant Huub Hillege van Info-Shunt noemt als concreet voorbeeld EMC in de markt voor storage en information management. ‘Ooit begon het zijn 'RAID-kabinet' als niche in de markt te zetten. In vele jaren is een groot scala aan nicheproducten en -bedrijven overgenomen. Denk aan VMware en de datawarehouse-/BI-toepassing Greenplum. Uit een unieke combinatie kunnen weer unieke producten worden ontwikkeld.’

Toch de grote jongens?

Zijn de bedrijven die zich rond verschillende nichespelers organiseren dan uiteindelijk het best af? ‘Op de langere termijn verwacht ik dat de integrators de winnaars zijn,’ zegt manager pricing office Frank Vogelezang van Ordina. ‘De mission critical-systemen moeten wel onderdeel worden van het totale it-landschap van een organisatie. Daar hebben veel nichespelers zelf moeite mee. Daarom zoeken ze samenwerking met integrators die gespecialiseerd zijn in het koppelen van de specifieke mission critical-pakketten aan de rest van de bedrijfsvoering. Voor een integrator maakt het weinig verschil of de primaire bedrijfsprocessen ondersteund worden door een pakket van een kleine nichespeler of een module vanuit een groter geheel. De integratie met de rest van de bedrijfsvoering blijft nodig.’ Dat neemt niet weg dat de meeste experts nichespelers zien als de eersten die oplossingen bieden die bijzonder goed aansluiten op de specifieke behoeften en wensen van een klant of business. Hun succes kan de innovatiekracht van ict-bedrijven van iedere mogelijke omvang vergroten.

Computable 100-lijst

Cover c100 2013

Dit artikel verschijnt in de Computable 100-gids 2013. Bekijk hier de volledige lijst. Deze tabel is naar eigen inzicht te sorteren op totaalscore, financiële kracht of het imago als zakenpartnerinnovator of werkgever (klik voor de toelichting). Of kies uit de inhoudsopgave van de gids. Lees hier de achtergronden van het imago-onderzoek.

Dit artikel delen:

Computable 100
ICT Niet-ICT Financieel
1 Microsoft Bol.com ASML
2 Google ING Afas Software
3 Apple Philips Aareon
4 ASML ABN Amro CA
5 Amazon Belastingdienst NXP Semiconductors
6 IBM TU Delft Ultimo Software
7 Cisco Rabobank Amsterdam Internet Exchange
8 Capgemini KLM VodafoneZiggo Group
9 Accenture Ahold Delhaize Raet
10 HPE Schiphol Prodrive
Meer Meer Meer
De Nederlandse Bank

Alles wat een IT’er begeert

Een goed salaris. Veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. Een interne academie. Een groot opleidingsbudget. Jobrotation. ‘Cutting edge’-technologieën. Een internationale setting. Kortom, alles wat een ambitieuze IT’er begeert. De Nederlandsche Bank heeft het gewoon in huis. Ismael Ahmidout, sectiehoofd security operations, en Iris Balemans, business data modeler, geven ons een kijkje in de keuken.


Hot ITem

Schaarste arbeidsmarkt een hot item

De schaarste op de arbeidsmarkt voor het datawerkveld is enorm en begint steeds merkbaarder te worden. Organisaties hebben torenhoge ambities op datagebied die ze niet kunnen waarmaken. Dat remt hen in hun ontwikkeling en maatschappelijke bijdrage. Om de markt te helpen opent de Hot ITem Academy haar deuren nu ook voor derden. Commercieel directeur Rob Honing legt uit.


DICTU (Dienst ICT Uitvoering)

Onder de motorkap van de digitale overheid

“De Rijksoverheid werkt steeds digitaler,” vertelt algemeen directeur Gerdine Keijzer- Baldé, “intern, maar ook richting burgers en bedrijven. Onder de motorkap zorgt DICTU ervoor dat de aangesloten ministeries en overheidsdiensten hun werk op een goede manier digitaal kunnen uitvoeren.”


Koninklijke BAM

Digitalisering full power bij Nederlands grootste bouwer

Dat digitalisering in de dienstensector de efficiency verhoogt, is bekend. Maar menigeen is amper op de hoogte van de verwachte variatie aan uitdagingen in de wereld van bouw en infrastructuur. Digitalisering leidt tot tastbare producten én innovatieve dienstverlening en objecten. “BAM loopt voorop, experimenteert volop en brengt het onmogelijke in praktijk.”


Huawei Technologies

"Hogere intelligentie

Huawei is een toonaangevende wereldwijde leverancier van infrastructuur voor informatieen communicatietechnologie (ICT) en slimme apparaten. De innovatie van Huawei focust op de behoeften van de consument. “Wij creëren waarde voor onze klanten.”


Centralpoint

Goed werkgeverschap helpt klanten verder

De tripartiet integratie heeft een succesvol Centralpoint opgeleverd. Scholten Awater, Centralpoint.nl en Infotheek vormen samen de grootste IT-reseller van de Benelux. Centralpoint, met IT in het DNA, kiest voor een cultuur waarin professionals excelleren.


Gemeente Rotterdam

De stad als leerschool

De directie Innovatie, Informatievoorziening, Facilitair en Onderzoek (IIFO) van de gemeente Rotterdam heeft tot doel om samen met andere diensten proactief primaire processen te
ondersteunen. Om dat te realiseren zijn ze in Rotterdam op zoek naar frisse en betrokken IT’ers.


OGD ict-diensten

Outsourcing op menselijke maat

In dertig jaar groeide OGD van studentenwerkgever uit tot professionele ICT-leverancier. De vrije, open bedrijfscultuur met passie voor innovatie, de persoonlijke aandacht voor klanten en het bedenken van oplossingen vanuit de eindgebruiker zijn gebleven. Lees meer over werken bij OGD.


Amsterdam UMC

Werk met betekenis

Voor iedere ICT-professional is de gezondheidszorg écht een sector om in de gaten te houden. De ontwikkelingen gaan razendsnel, zijn inhoudelijk interessant en worden snel in de praktijk ingebed.  De komende jaren staan we aan de lat om 2300 applicaties, 21.000 werkplekken, drie externe en vijf interne datacenters samen te voegen tot één geïntegreerde ICT-infrastructuur. Een mooie uitdaging voor onze ICT-professionals!”  Ontdek meer over werken bij het AMC.


Belastingdienst

‘Het gáát echt ergens over’

De belangrijke maatschappelijke functie van de Belastingdienst maakt de organisatie volgens Willy Rovers voor IT’ers interessant: “Het gáát echt ergens over. We zijn de grootste gegevensverwerker van Nederland, verzorgen 6 miljoen toeslagen per maand, verwerken 10 miljoen aangiften van burgers en 1 miljoen aangiften van bedrijven. En dat nog los van het feit dat 70% van de Europese goederenstroom via de Nederlandse Douane verloopt. Al met al halen we 1 miljard euro per werkdag op. IT’ers die bij ons werken, zien dat ze echt nodig zijn. Een effectieve Belastingdienst staat of valt met een betrouwbare ICT-omgeving.”


Schuberg Philis

Softwareontwikkeling op hoger plan brengen

Schuberg Philis valt op dat veel bedrijven moeite hebben om voldoende snel nieuwe features en producten in de markt te zetten. Nu steeds meer bedrijven IT-bedrijven worden, hebben ze expertise en ervaring nodig bij hun ‘software engineering’-proces.  Door ontwikkelingen in de cloud en op softwaregebied raken infrastructuur en software onderhand steeds meer met elkaar verweven. Zodoende is ook Schuberg Philis geëvolueerd tot missiekritische softwareontwikkelaar.


Aareon

Specialist in vastgoedmarkt

Als onderdeel van de beursgenoteerde Aareal Bank staat bij Aareon NL een financieel gezonde bedrijfsvoering voorop. Aareon is al bijna 50 jaar actief in een niche markt: de vastgoedsector. “Vanuit 6 businessunits bieden we IT-oplossingen en -diensten aan voor sociale en commerciële vastgoedbedrijven”, zegt commercieel directeur Hero de Klaver.


Jeroen Bosch Ziekenhuis

Patiënt heeft de regie

Voor ons staat wat voor mensen belangrijk is in hun dagelijks leven centraal. We richten ons daarbij op gezondheid in plaats van ziekte en werken intensief samen met onze (zorg)partners in het netwerk”, zeggen Piet Egelmeer en Guido Zonneveld, managers MICT, JBZ. “Mensen krijgen, waar zij dit willen en kunnen, regie in eigen gezondheid.


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2013-11-08T08:00:00.000Z Martijn Vet
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.