Stelling

‘Nichespelers zijn de winnaars’

zon strand vrouw ligstoel tropen tropisch vakantie reizen

Bedrijven die een heel specifieke markt bedienen, doen het opvallend goed in de Computable 100. Is het slim om je specifiek te richten op software voor ziekenhuizen, de scheepvaart- of vastgoedsector? En wat zijn de valkuilen voor nichespelers? Computable-experts reageerden op de stelling 'Nichespelers zijn winnaars'.

‘Grote reisbureaus hebben het moeilijk, omdat de klanten zelf hun reis samenstellen. Alleen gespecialiseerde reisorganisaties voor specifieke reiswensen of moeilijke bestemmingen hebben overlevingskansen. Wat in de reisbranche geldt, geldt ook in de ict.’ Volgens senior consultant Reinout Kaasschieter van Capgemini hebben nichespelers het voordeel dat ze gemakkelijk op internet te vinden zijn. Klanten kunnen zo steeds gemakkelijker de regie in handen nemen.

Veel kennis en technologie is bij klanten zelf aanwezig om zelf de mix van producten en diensten samen te stellen en te gebruiken. ‘Is die kennis niet aanwezig, dan is er vast wel een andere specialist hiervoor te vinden. Alleen grote spelers die duidelijk kunnen maken wat hun synergie- en schaalvoordelen zijn, zullen overleven.’

Keurslijf

Met een niche wordt doorgaans een kleine sector bedoeld waarin producten of diensten worden geproduceerd en afgezet. Waarom zijn nichespelers belangrijk? Managing partner Richard van Lent van Mite Systems merkt op dat uit alle onderzoeken naar dit onderwerp blijkt dat de innovatiekracht vooral bij kleine ondernemingen hoog is. ‘Grote ondernemingen blijken consequent moeite te hebben om een goed evenwicht te vinden tussen het financiële keurslijf, met voorspelbaarheid en creativiteit , of risico.’ Ook Van Lent ziet dat grote ondernemingen steeds vaker consequent gebruikmaken van nichespelers. ‘Zowel afnemers als leveranciers zullen in toenemende mate moeten onderkennen dat zij hun bedrijfsdoelstellingen niet zonder deze nichespelers volledig kunnen vervullen.’

Er is meer nodig

Niet iedere nichespeler heeft vanaf het begin voor zijn specifieke product of markt gekozen. Een aantal experts geeft aan dat bedrijven vaak uit nood een beperkt deel van de markt opzoeken om toch innovatief en competitief te kunnen zijn.

Hoe dan ook, er is volgens consultant Peter Ambagtsheer van Mentaspex meer nodig om een winnaar te zijn dan dat je alleen een niche bedient. ‘Wie direct contact heeft met de klantenkring, heeft wel de grootste kans om marktwaarde naar zich toe te trekken. Sta je verder van het eindcontact met de klant af, dan wordt de kans op customer intimacy kleiner en word je inwisselbaar. De kans dat voor jou een ander wordt gekozen, neemt daarmee toe. Achter in de keten is de concurrentie het hevigst en wat dat betreft, zal degene die dicht op de klant zit en dus de niche voor zich heeft, in financieel opzicht de winnaar zijn.’ Die positie krijg je volgens Ambagtsheer overigens niet zomaar cadeau.

Nichespelers zijn kwetsbaar

Nichespelers zijn volgens eigenaar Kees Wiegers van Kwic Healthcare de innovatoren van de BV Nederland. Het zijn kleine of middelgrote ondernemingen die innovaties vaak als OEM leveren aan grotere bedrijven.

‘Vaak zijn ze wel kwetsbaar, omdat ze niet altijd patenten vastleggen. Gevolg is dat grote spelers met meer financiële armslag met het idee aan de haal gaan. Een andere mogelijkheid is dat dit soort bedrijven worden opgekocht door grote spelers.’

Ook gebeurt het dat ondernemingen die als nichespeler zijn begonnen andere leveranciers van nicheproducten overnemen om zelf weer een unieke propositie in de markt te krijgen. Giganten als Oracle en SAP begonnen immers ook ooit in een niche. Consultant Huub Hillege van Info-Shunt noemt als concreet voorbeeld EMC in de markt voor storage en information management. ‘Ooit begon het zijn 'RAID-kabinet' als niche in de markt te zetten. In vele jaren is een groot scala aan nicheproducten en -bedrijven overgenomen. Denk aan VMware en de datawarehouse-/BI-toepassing Greenplum. Uit een unieke combinatie kunnen weer unieke producten worden ontwikkeld.’

Toch de grote jongens?

Zijn de bedrijven die zich rond verschillende nichespelers organiseren dan uiteindelijk het best af? ‘Op de langere termijn verwacht ik dat de integrators de winnaars zijn,’ zegt manager pricing office Frank Vogelezang van Ordina. ‘De mission critical-systemen moeten wel onderdeel worden van het totale it-landschap van een organisatie. Daar hebben veel nichespelers zelf moeite mee. Daarom zoeken ze samenwerking met integrators die gespecialiseerd zijn in het koppelen van de specifieke mission critical-pakketten aan de rest van de bedrijfsvoering. Voor een integrator maakt het weinig verschil of de primaire bedrijfsprocessen ondersteund worden door een pakket van een kleine nichespeler of een module vanuit een groter geheel. De integratie met de rest van de bedrijfsvoering blijft nodig.’ Dat neemt niet weg dat de meeste experts nichespelers zien als de eersten die oplossingen bieden die bijzonder goed aansluiten op de specifieke behoeften en wensen van een klant of business. Hun succes kan de innovatiekracht van ict-bedrijven van iedere mogelijke omvang vergroten.

Computable 100-lijst

Dit artikel verschijnt in de Computable 100-gids 2013. Bekijk hier de volledige lijst. Deze tabel is naar eigen inzicht te sorteren op totaalscore, financiële kracht of het imago als zakenpartnerinnovator of werkgever (klik voor de toelichting). Of kies uit de inhoudsopgave van de gids. Lees hier de achtergronden van het imago-onderzoek.

Dit artikel delen:

Computable 100
ICT Niet-ICT Financieel
1 Microsoft Bol.com Afas Software
2 Apple Philips Mollie
3 Google ABN Amro WeTransfer
4 ASML TU Delft Netrom
5 Amazon Web Services ING Adyen
6 Cisco Ahold Delhaize Odin Groep
7 IBM Belastingdienst Solera
8 Accenture TU/e Infor
9 Capgemini Shell Frontmen
10 Adyen Rabobank Incentro
Meer Meer Meer
Caesar Groep

De mens en de digitale wereld

De menselijke maat, sinds de oprichting hét DNA van de Caesar Groep, krijgt een boost binnen de strategische heroriëntatie. De combinatie van mens en technologie vormt de motor van de digitale transformatie. “We investeren juist verder in deze succesfactor. Onze inspiratiebron is FC Barcelona.”

Lees meer


DICTU

Kies voor de ICT-werkgever met impact

Bij DICTU werk je altijd met de nieuwste ICT-technieken en -tooling. DICTU levert digitale diensten aan de ministeries van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en andere overheidsorganisaties. “Hier vervul je een technische en maatschappelijke rol in een digitaliserende samenleving.”

Lees meer


Gemeente Rotterdam

IT'ers maken in Rotterdam echt verschil

De IT’ers bij de gemeente Rotterdam bouwen zelf applicaties, en snel ook. Dat is iets wat tijdens de coronacrisis goed van pas blijkt te komen. Dankzij de investeringen in digitale innovaties en slim gebruik van data kan de gemeente inspelen op nieuwe vraag.

Lees meer


Jeroen Bosch ZIekenhuis

IT-focus ondersteunt hoger gezondheidswelzijn

De zorgsector blijft achter bij de huidige digitale revolutie. Maar het Jeroen Bosch Ziekenhuis vormt hierop een uitzondering, getuige de hoge notering in de Computable 100. “Het concept Positieve Gezondheid speelt een belangrijke rol. Daarbij bewijzen IT-innovaties zich keer op keer: zorg verbetert door in de nabijheid van de patiënt te leveren”, zegt Piet-Hein Buiting, voorzitter Raad van Bestuur.

Lees meer


Bol.com

Leiderschap binnen Bol.com

Linda Bovaird als Director IT Architecture en Wieneke Keller als IT transformation lead geven met plezier leiding binnen de dynamische cultuur van bol.com. Hoe doen ze dat? “Professionals met een dosis optimisme hulp bieden, zodat zij zich kunnen focussen op hun eigen werkzaamheden.”

Lees meer


CBS

'We werken met vernieuwde technologie'

Wat brengt een zelfstandig IT’er ertoe om bij het CBS te gaan werken? Kort gezegd was projectmanager Dennis Sadi toe aan een volgende stap. Hij is zeer te spreken over de manier waarop het CBS de agile transitie ondersteunt en over het werken aan vernieuwende technologie.

Lees meer


Centralpoint

Get it done

Bij de meeste IT-oplossingen zijn meerdere partijen betrokken. Dit maakt IT al snel complex. Het kan beter, bewijst Centralpoint al sinds 2001. Deze singlepoint- of-care-organisatie regelt echt alles en ondersteunt, als value added IT-partner, ambities.

Lees meer


ilionx

'Lokale aanwezigheid is onze kracht'

Door overnames en autonome groei verdrievoudigde ilionx de afgelopen twee jaar. Het portfolio is uitgebreid en extra branchenspecifieke kennis werd in huis gehaald. CEO Jan Veltman deelt zijn strategie en ambities. Over lokale kracht, focus op verticals en een eigen coronadashboard.

Lees meer


Interxion

Bedrijven bundelen krachten in datacenter

Voor de economische infrastructuur worden datacenters van steeds vitaler belang, zeker in deze coronacrisis. Daarbij geldt meer dan ooit dat ‘location matters’, bepleit Enrico de Boer, director sales en marketing van Interxion. “Datacenters groeien uit tot connected community’s.”

Lees meer


Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Continu op zoek naar verbinding

De CIO’s van de ministeries van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) worden ondersteund door één CIOoffice: een unieke situatie. Beide CIO’s en twee medewerkers van het CIO-office EZK en LNV vertellen over hun organisatie en thuiswerken.

Lees meer


OGD ict-diensten

Outsourcing met betrokkenheid

OGD, een Nederlandse ICT-dienstenleverancier, verzorgt applicatie transformatie services, professional services, software & business intelligence en outsourcing. “We staan hoog op de lijst van outsourcing. Onze betrokkenheid en strategische aanpak van outsourcing onderscheidt ons.” 

Lees meer


ProRail

Ongekend innovatief

De drukte op het spoor neemt flink toe. Aan ProRail de taak om deze groei in goede banen te leiden. ICT zal daarin een centrale rol vervullen. “We zoeken ICT’ers die ons helpen met een radicale vernieuwing van onze werkwijze.” 

Lees meer


Schuberg Philis

Bottomline: Resultaat met IT

Voor Schuberg Philis draait het al lang niet meer om IT-projecten en digitale technologie alleen. Door de kritische bedrijfsprocessen van klanten centraal te stellen kan het veel meer waarde bieden. “Als de wereld verbeteren het doel is, dan is IT ons belangrijkste hulpmiddel.”

Lees meer


SoftwareONE
Sponsored content 

Pijpunten wegnemen met technologie

Begin 2019 heeft SoftwareONE zijn concurrent COMPAREX overgenomen en dit jaar heeft dit ook in Nederland zijn beslag gekregen. Algemeen directeur Michel van Teijlingen legt uit wat de nieuwe organisatie voor haar klanten kan doen, zeker ook tijdens de covidpandemie.

Lees meer


Stichting BKR
Sponsored content 

Vernieuwend & maatschappelijk relevant

Alle ICT’ers werken bij Stichting BKR mee aan het bevorderen van het financiële welzijn van alle Nederlanders. De lijnen zijn kort en ICT denkt mee over de strategische positionering. De overstap naar de cloud maakt het werk extra uitdagend en aantrekkelijk.

Lees meer


VANAD Group
Sponsored content 

Investeren vanuit betrokkenheid

Nieuwe technologie drijft de economie. Het zijn niet de politici of de wetenschappers, maar de ondernemers die hierin het verschil maken. Daarom investeert VANAD Group in een aantal winstgevende en internationaal opererende capaciteits- en technologiebedrijven.

Lees meer


VodafoneZiggo
Sponsored content 

Enjoy the challenge

Digitale producten en diensten hebben nog vaak de tussenkomst van mensen nodig. De digitale transformatie bij VodafoneZiggo is dit aan het veranderen. Omdat slim gebruik van data problemen voorkomt en zorgt voor een nog betere klantervaring. En de organisatie verandert mee.

Lees meer


Aareon
Sponsored content 

Tevreden klanten

“Customer first. Dat zit diep in ons DNA. We zijn continu in gesprek met onze klanten. Zij bepalen in belangrijke mate hoe we onze producten en diensten doorontwikkelen." Aan het woord is Hero de Klaver, Commercieel Directeur van Aareon NL, Europa’s grootste leverancier van software, outsourcing en consultancy voor vastgoedbedrijven (commercieel en sociaal). 

Lees meer


DSW
Sponsored content 

ICT als middel voor betere klantervaring

“In onderzoek naar het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland eindigde DSW vorig jaar in de top tien, als eerste financiële dienstverlener. Geen enkele bank of verzekeraar is ooit zo hoog geëindigd”, vertelt adjunct-directeur Jako Papac. De hoge positie past bij het duidelijke profiel van de zorgverzekeraar, vervolgt hij.

Lees meer


Gemeente Utrecht
Sponsored content 

De kansen die digitalisering biedt optimaal benutten

De gemeente Utrecht heeft een visie op de digitale stad ontwikkeld, om nieuwe technologieën op een transparante, betrouwbare en ethische manier in te zetten voor verschillende maatschappelijke opgaven voor de stad. “Gezond stedelijk leven voor iedereen, dat is waar Utrecht voor staat”, vertelt CIO Mariëlle van der Zanden.

Lees meer


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2013-11-08T08:00:00.000Z Martijn Vet
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.