Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

CRM-markt bloeit op tot dotcom-proporties

03 juli 2008 - 09:08ActueelInnovatie & TransformatieAvayaMicrosoftOracleSalesforceSAPSASSiebel
Pim van der Beek
Pim van der Beek

De crm-markt groeit enorm. De omzet groeide tussen 2006 en 2007 met 12 procent naar 14 miljard dollar. Dat is op het niveau van rond de eeuwwisseling, toen investeringen in ict een absoluut hoogtepunt bereikten.

De markt voor customer relationship management (crm) software groeit met dubbele cijfers. De leveranciers behaalden over 2007 een gezamenlijke omzet van 14 miljard dollar, een stijging van 12 procent ten opzichte van 2006. Dat concluderen analisten van AMR Research in het onderzoeksrapport The Customer Management Market Sizing Report 2007-2012. "De crm-markt is terug op het niveau van de dotcom-boost van rond de eeuwwisseling, toen de crm-markt explosief groeide. Dit is de sterkste jaarlijkse groei sinds 2000."

De analisten zien dat steeds meer softwareleveranciers interesse hebben in de ontwikkeling van crm-applicaties. Volgens hen verschijnen veel nieuwe en verbeterde producten, waaronder SAP CRM 2007. Het rapport meldt dat dat pakket is voorzien van een verbeterde gebruikersinterface en nieuwe functionaliteiten die met name gericht zijn op grote leveranciers van consumentenproducten. De onderzoekers noemen Oracle Siebel 8.0 een van de grootste vooruitgangen binnen de Siebel-productlijn. Dynamics 4.0 van Microsoft wordt geroemd omdat onderdelen van die suite toegankelijk zijn via het software-as-a-service (SaaS) principe.

Tien grootste CRM-leveranciers

De onderzoekers hebben een top tien samengesteld van omzet- en groeicijfers van crm-leveranciers. 

1. SAP: 2,7 miljard dollar omzet en 20 procent groei
2. Oracle: 1,9 miljard dollar omzet en 39 procent groei
3. Salesforce.com: 749 miljoen dollar omzet en 51 procent groei
4. Cegidim Dendrite: 602 miljoen dollar omzet en 82 procent groei
5. Amdocs: 522 miljoen dollar omzet en 14 procent groei
6. Aspect: 480 miljoen dollar omzet en 2 procent krimp
7. Verint Witness Actionable Solutions: 395 miljoen dollar omzet en 78 procent groei
8. Microsoft: 360 miljoen dollar omzet en 39 procent groei
9. SAS: 323 miljoen dollar omzet en 34 procent groei
10. Avaya: 267 miljoen dollar omzet en 2 procent groei

Bron: AMR Research

Marktaandeel

De onderzoekers tekenen aan dat twintig crm-leveranciers een groeipercentage hebben dat boven de 28 procent ligt. Dat is ruim meer dan het gemiddelde groeipercentage van 12 procent. De top vijf crm-leveranciers hebben een marktaandeel in handen van 46 procent. In 2005 was dat aandeel nog 30 procent. In 2006 steeg het aandeel naar ongeveer 40 procent.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    Microsoft betreedt online CRM-markt

    Computable.nl
    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    ‘Siebel domineert crm-markt’

    Computable.nl
    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    West-Europese crm-markt blijft achter

    Computable.nl
    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Siebel zwaait de scepter op Nederland crm-markt

    Computable.nl
    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Magere jaren voor Crm-markt

    Computable.nl
    AchtergrondData & AI

    CRM-markt maakt flinke groei door

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs