Bureaus missen kennis van nieuwe technologie

Branchevereniging van digital agencies roept op tot samenwerking en inzet van technologiepartners

Digitale bureaus vinden het lastig om technisch personeel te werven dat hen helpt bij de inzet van nieuwe technologie. Hierdoor investeert slechts vier procent structureel in 'bèta-technologie', zoals artificial intelligence (ai), blockchain en het internet of things (iot). Dat blijkt uit onderzoek van branchevereniging Dutch Digital Agencies, hostingprovider True en marktvorser IDG.

Digitale bureaus, of digital agencies, bedenken, ontwikkelen en beheren websites en applicaties voor hun klantorganisaties. Om met nieuwe technologie aan de slag te gaan, is specifieke technische expertise nodig bij de developers. Ontwikkelaars met dergelijke expertise zijn echter schaars, vertelt Kilian Drewel van hostingprovider True.

Vooral de ontwikkeling van cloud native apps is technologie waar veel bureaus op willen inzetten, maar waarvoor ze de nodige kennis missen, aldus Drewel. Hij roept de agencies op technologiepartners te zoeken die deze expertise al in huis hebben. ’Het kost veel onderzoek en ontwikkeling om cloud native-technologie uit te vogelen. Tijd is schaars voor developers en het devops-team. Waarom zou je er dan veel tijd in steken als je het ook kan uitbesteden?’

Bewezen technologie

"Een enkeling wil wel degelijk aan de slag met slimme ai-apps"

Overigens is het niet zo dat klanten massaal nieuwe technologie willen inzetten. ‘Vaak willen ze toch bewezen technologie. Maar een enkeling wil wel degelijk aan de slag met een slimme ai-app. En wat doe je dan als agency?’ Uit het onderzoek blijkt dat 46 procent van de ondervraagde bureaus zichzelf beschouwt als maatwerkpartij die oplossingen geheel bouwt volgens de wensen van de klant. Bijna de helft ziet zich als partij die innovatieve oplossingen inzet, waarbij vooral wordt gekeken naar bewezen technologie. 

De bureaus verwachten dat de vraag naar opkomende technologie de komende twee jaar wel toeneemt. De sterkste groeier is de inzet van ai en machine learning (ml). Een op de vijf agencies verwacht deze vaker in te zetten. Ook verwachten ze vaker predictive analytics, iot, augmented en virtual reality (ar/vr), blockchain en chatbots aan te wenden. Alleen bij de inzet van public clouds verwachten ze een lichte daling.

Interne efficiëntie

Digitale bureaus kunnen de nieuwe technologie gebruiken voor hun klanten, maar ook voor hun interne efficiëntie. Het gaat dan bijvoorbeeld om ci/cd pipelines (continuous integration en delivery), devops en Kubernetes. De komende twee jaar verwachten ze ook meer inzet van robotic process automation (rpa), no-code- en low-code-applicatieontwikkeling.

Het rapport Digital Agencies 2020 is een vervolg op een onderzoek dat in 2015 plaatsvond. Bij brancheorganisatie DDA gaan stemmen op om het onderzoek vanaf nu jaarlijks uit te voeren.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-03-27T11:00:00.000Z Diederik Toet
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.