Patiënt loopt niet warm voor digitale zorg

Patiënten zijn nog niet enthousiast over digitale zorgtoepassingen waarmee ze de regie over hun medische gegevens krijgen. Persoonlijke gezondheidsomgevingen (pgo's), patiëntportalen en telemonitoring worden slechts weinig gebruikt. Dit blijkt uit onderzoek door het RIVM, Nivel en National E-health Living Lab.

De digitale zorgtoepassingen zijn onbekend, onbemind en ongebruikt, schrijft Dutch Health Hub naar aanleiding van de studie. De resultaten verschenen deze week in de 'E-healthmonitor 2021'.

'Patiënten weten vaak niet goed welke mogelijkheden er zijn en zorgmedewerkers ervaren door digitale zorg een hogere werkdruk', aldus de onderzoekers. 'Meer kennis en een andere manier van werken zijn nodig om er echt de vruchten van te plukken.' Vooral toepassingen waarmee de patiënt de eigen regie vergroot, zijn allerminst populair.

MedMij

Om het gebruik van persoonlijke gezondheidsomgevingen te stimuleren, zijn er landelijke standaarden waaraan inmiddels tientallen pgo's voldoen. De standaarden zijn vastgelegd in MedMij, een afsprakenstelsel voor veilige data-uitwisseling tussen zorgaanbieders en patiënten.

Volgens de onderzoekers is zo'n negentig procent van alle huisartsen aangesloten op MedMij, maar is slechts twaalf procent door patiënten uitgenodigd om informatie te delen via een pgo. Bij medisch specialisten is dit nog lager. Ook patiëntportalen en telemonitoring worden nog weinig gebruikt, blijkt uit het onderzoek. Zo maakt in de huisartsenzorg slechts negen procent gebruik van zo'n portaal.

Toch zijn de onderzoekers positief over de inzet van digitale zorgtoepassingen. Ze zien het gebruik onder zorgverleners toenemen, mede door de coronapandemie. Veel fysieke consulten en behandelingen werden vervangen door digitaal contact. Hierdoor zijn professionals en patiënten positiever over digitale zorgtoepassingen.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Over het algemeen ben ik blij met de kwaliteit van de Computable artikelen. Met een nominatie voor beste ICT product in de zorg dit jaar hebben we sowieso niet te klagen.

Toch wel een punt van kritiek.

De kop "Patiënt loopt niet warm voor digitale zorg" scheert de hele sector over één kam. Het rapport waarvan de conclusie wordt samengevat is daar veel genuanceerder over. Inhoudelijk gaat uw artikel over de nog gebrekkige "uptake" van de Persoonlijke Gezondheidsomgevingen. Los van mijn eigen mening over dit fenomeen en de wijze waarop het Medmijstelsel is geïmplementeerd, vind ik het geen recht doen aan al die andere digitale zorgtoepassingen die de afgelopen jaren hun weg naar patient en zorgverlener hebben kunnen vinden. U schrijft toch ook niet "burgers lopen niet warm voor software" als er problemen zijn met de Corona app van de overheid?!

Wat betreft de stakeholders begrijp ik dat Oscar op de stoel van de leverancier zit maar misschien dat hij eens moet gaan praten met de patiënten. Zijn ambtelijke reactie mist de empathie dat als de acceptatie van een oplossing niet zo groot is als verwacht je kunt onderzoeken wat de reden daarvan is. Aangaande de regie is het door de strot drukken van oplossingen tenslotte niet echt een vrije keus als we kijken naar de top-down motivatie voor digitale zorg.

Beste "oudlid"

Je mist de pointe van mijn reactie. Het is geen verwijt aan gebruikers van zorgoplossingen of de makers, maar een suggestie voor de koppensneller van de redactie.

Hoewel ik niet weet of een URL in een reactie aanklikbaar is, wil ik het toch proberen. Dit zijn korte interviews met patienten die een van onze oplossingen gebruiken. Niet alles in digitale zorg is top-down. https://youtu.be/UYu8neGOaDQ

Oscar,
Je link kent zo’n 105 views waarmee je m.i. de link over zorgtoepassingen die onbekend, onbemind en ongebruikt zijn min of meer onderschrijft. Aangaande het koppensnellen en de statistiek wees ik daarom op het ‘viewpoint’ en mogelijke oorzaken van belemmeringen in de acceptatie. Wat betreft de zelfhulp van het halen van aspirine, ibuprofen of paracetamol zijn er blijkbaar nog drempels en deze worden deels benoemd. Want uiteindelijk is telemetrie leuk voor robots maar mensen blijven graag in contact met mensen.

Het valt mij op dat een maatregel van de overheid, ook in de gezondheidszorg, eerst wordt gepresenteerd op basis van vrijwilligheid van de deelnemers (patienten of anderszins), waarna, als het gros van de mensen er niets in ziet of er geen gebruik van maakt, er daarna een vorm van dwang wordt gebruikt omdat project en het gebruik ervan, toch door te drukken. Zo gaat het meestal met projecten van de overheid. Alleen de overheid en de it.ontwikkelindustrie, hebben er belang bij. Patiënten en andere gebruikers niet want die verdiepen er zich niet in. Waarom niet? Omdat de meeste it.overheidsprogrammas en hun ontwikkelaars het copntact met de werkelijkheid, dus de gemiddelde nederlander, zijn kwijt geraakt.

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-01-28T12:00:00.000Z Diederik Toet


Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.