Schade door ai-software straks makkelijker te claimen

Europese Commissie lanceert richtlijn ai-aansprakelijkheid

Leveranciers van systemen waarin artificiële intelligentie (ai) zit ingebouwd, lopen straks meer kans vergoedingen te moeten betalen voor door hen veroorzaakte schade. De Europese Commissie stelt regels voor die het gemakkelijker maken om fabrikanten van bijvoorbeeld drones en robots aan te klagen. Ook discriminatie bij ai-gestuurde personeelswerving kan sneller tot financiële compensatie leiden.

De nieuwe richtlijn ai-aansprakelijkheid biedt slachtoffers gemakkelijkere toegang tot rechtsmiddelen. De bewijslast wordt aanzienlijk verlicht als ai-systemen een persoon of bedrijf duperen.

Een vermoeden van oorzakelijk verband kan voldoende zijn. Slachtoffers hoeven alleen nog maar aan te tonen dat de schade is veroorzaakt omdat niet aan bepaalde eisen voldaan en er een verband is met ai-software. Het is niet meer nodig in detail te beschrijven hoe schade is ontstaan door specifieke schuld van een ai-systeem of nalatigheid. Thans kan dit namelijk bijzonder lastig zijn omdat complexe ai-systemen nauwelijks zijn te doorgronden.

Bewijsmateriaal

De juridische procedures worden straks ook eenvoudiger omdat slachtoffers een beroep kunnen doen op het recht op toegang tot bewijsmateriaal. De rechter kan bedrijven en leveranciers gelasten informatie te verschaffen over ai-systemen met een hoog risico. Zo kunnen ze er achter komen wie aansprakelijk is en welke fout de schade heeft veroorzaakt.

De Europese Commissie wil met de richtlijn ai-aansprakelijkheid ook bewerkstelligen dat overal in de EU dezelfde regels gelden als door ai-producten of -diensten schade wordt geleden. Nu is sprake van een lappendeken van regels. De Commissie wil slachtoffers hetzelfde niveau van bescherming bieden of de schade nu veroorzaakt is door ai dan wel door oude technologie.

Verder presenteerde de Commissie gisteren een gemoderniseerde Richtlijn Productaansprakelijkheid. De huidige wetgeving uit 1985 is sterk verouderd. Straks kunnen klanten ook compensatie eisen voor schade als gevolg van een defecte software-update, upgrade of service. De voorstellen van de Commissie moeten nog goed worden gekeurd door de nationale regeringen in de EU-Raad en door het Europees Parlement.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-09-29T10:06:00.000Z Alfred Monterie


Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.