Bijna alle gemeten Nederlandse overheidsdiensten (96 procent) zijn digitaal beschikbaar. Dit is fors hoger dan het Europese gemiddelde van 84 procent. Nederlandse studenten, ondernemers en jonge ouders kunnen in het bijzonder op de digitale overheid rekenen. Online-diensten voor deze doelgroepen blinken uit in beschikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid.
Twaalf procent van alle gemeten diensten wordt proactief geleverd; de gebruiker hoeft hier niks voor te doen. Zo wordt in Nederland de kinderbijstand automatisch uitgekeerd nadat een (tweede) kind geregistreerd is bij de gemeente. Slechts vier landen leveren meer diensten proactief dan Nederland.
Binnen Nederlandse overheidsinstanties is het gebruik van berichtenboxen universeel toegepast, waardoor gebruikers alle belangrijke berichten digitaal op één plek kunnen ontvangen. Identificatie voor overheidsdiensten kan ook vaak veilig en online: bij negen van de tien diensten was het mogelijk met DigiD te identificeren.
Capgemini, IDC en Politecnico di Milano stelden dit rapport samen in opdracht van de Europese Commissie.
Uw reactie
LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren