Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

BNP Paribas Fortis vervangt 100 mensen door robots

22 maart 2019 - 10:193 minuten leestijdActueelFinanciële dienstverlening
William Visterin
William Visterin

De Belgische bank BNP Paribas Fortis vervangt een honderdtal jobs door 140 robotprogramma’s. Dat zegt ceo Max Jadot. Hij licht de plannen toe rond automatisering en digitalisering en stelt dat de banksector een voorloper is in het gebruik van artificiële intelligentie.

In de krant De Tijd licht Max Jadot, de ceo van BNP Paribas Fortis, de plannen toe rond automatisering en digitalisering. Die volgen ook de evolutie bij klanten. Van de 3 miljoen klanten van BNP Paribas Fortis zijn er 2,5 miljoen digitaal actief via smartphone, pc of tablet.

Digitalisering en robotisering dwingen BNP Paribas Fortis tot behoorlijke ingrepen bij de bank. De groep plant om vier op de tien kantoren te sluiten en 2.200 werknemers te doen afvloeien.

Heel wat manuele taken zullen wijken. Berichten van klanten worden bijvoorbeeld niet meer manueel gelezen, maar door machines op basis van artificiële intelligentie. ‘Die kunnen daar de woorden uithalen om antwoorden voor te bereiden’, vertelt Max Jadot. In heel de bank vervangen 140 kleine robotprogramma’s een honderdtal jobs.

Skype

Volgens de ceo is dit project geen alleenstaand geval. ‘De industrialisering van de dienstensector door robotisering en digitalisering zit nog maar in de beginfase. Er kan nog veel meer’, zo klinkt het.

Menselijk contact blijft belangrijk, maar dat hoeft blijkbaar niet steeds fysiek te zijn. ‘Iemand die vroeger drie klanten per dag bezocht, kan er via Skype negen per dag helpen. Dat is maal drie. Zulke productiviteitswinsten zie je niet in de klassieke industrie.’

De plannen van BNP Paribas Fortis rond automatisering, en artificiële intelligentie (ai) in het bijzonder, zijn geen verrassing. Uit een Europese studie van Whitelane Research bij de 200 grootste Europese bedrijven, bleek onlangs de financiële sector die sector met de meeste realisaties in kunstmatige intelligentie.

64 procent van de bedrijven in de banksector maakt er reeds gebruik van én wil er ook verder in investeren. Dit ten opzichte van 44 procent in manufacturing en 5 procent in de publieke sector. Bij andere sectoren ligt dit percentage (van gebruik en investeringsplannen) op 28 procent.

De banksector loopt dus voor in ai. Of hoe die 140 robotprogramma’s bij BNP Paribas Fortis nog maar een begin zijn…

Nederland

Ook in Nederland zetten banken steeds meer in op digitalisering. In de zomer van 2018 maakte ING bekend dat het ai-applicaties opneemt in de bankomgeving. 

Rabobank biedt ook steeds meer diensten digitaal aan en versnelt zijn ontwikkelomgeving met cloudplatform Pivotal.

Het is niet bekendgemaakt of er als gevolg van die digitaliseringsslagen ook banen verloren gaan bij de Nederlandse banken. 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Hoe krijgen we weer grip op cloud-kosten?

    De enorme toename van public cloud gebruik binnen organisaties zorgt voor uitdagingen in de relatie tussen IT en Finance. Samen zijn ze de grip op de cloud-kosten kwijtgeraakt.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    Bank
    ActueelCarrière

    Sonja Noben niet langer cio BNP Paribas Fortis

    e-mail
    ActueelInnovatie & Transformatie

    BNP Paribas Fortis stroomlijnt klantencommunicatie

    Robot
    ActueelInnovatie & Transformatie

    UiPath haalt 568 miljoen dollar op

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Bezorgrobot neemt zelf de lift

    2 reacties op “BNP Paribas Fortis vervangt 100 mensen door robots”

    1. Victor schreef:
      25 maart 2019 om 22:47

      Quote: “Menselijk contact blijft belangrijk, maar dat hoeft blijkbaar niet steeds fysiek te zijn. ‘Iemand die vroeger drie klanten per dag bezocht, kan er via Skype negen per dag helpen. Dat is maal drie. Zulke productiviteitswinsten zie je niet in de klassieke industrie.’”

      België loopt hierin duidelijk wat achter op Nederland. Nederlandse consumenten regelen de meeste tot al hun bankzaken helemaal zelf, online. Helemaal geen klantadviseurs meer nodig. Dat is nog eens een productiviteitswinst.

      Login om te reageren
    2. Pa Va Ke schreef:
      26 maart 2019 om 10:50

      @Victor … helaas is productiviteitswinst niet per definitie klantvriendelijker. Voorbeeld waar ik toevallig vandaag tegen aan liep: voor één van mijn kinderen wil ik een betaalpas aanvragen. Je kunt heel veel online regelen, maar voor het aanvragen moet je naar een kantoor toe.
      Met al die productiviteitswinst hebben de banken besloten een groot deel van hun kantoren te sluiten, waardoor ik nu 12 km verderop naar een kantoor moet om een pas aan te vragen. En daar waar die kantoren vroeger nog wel eens meededen met de plaatselijke koopavonden, beperken de openingstijden zich nu tot kantoortijden of minder. Niet echt handig als de klant zelf ook full-time werkt.

      Best leuk dus die productiviteitswinst, maar als klant wordt ik er niet altijd vrolijker van

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs