Mobiel gebruik past in volkscultuur

De intrede van digitale communicatie heeft geen invloed op de bestaande unieke volksculturen, blijkt uit antropologisch onderzoek.

De invloed van het gebruik van mobiel internet op de sociale, culturele en menselijke aspecten in de samenleving is nog nooit eerder onderzocht. Hierbij wordt internet via de bureaucomputer even buiten beschouwing gelaten.
De meeste mensen gebruiken het world wide web op hun pc om diverse redenen, bijvoorbeeld om hun aanstaande vakantie te regelen, medische databases na te slaan, dingen te kopen en om informatie te delen met anderen. "Maar als ze hun mobiele telefoon of pda gebruiken, willen ze iets direct voor elkaar hebben", zegt hoofdredacteur Mark Frauenfelder van Wired. "Waarom? Ze zijn de weg kwijt, verveeld, hongerig, moe en voelen zich eenzaam."
Hij sprak tijdens het Mobile Business Forum in de Rai. De Amerikaanse Context-based Research Groep startte dit onderzoek met 80 antropologen in 9 steden over de wereld van Peking, Tokyo, Londen en San Francisco tot New York. Onderzocht werd welke mobiele apparatuur populair is, wie het gebruikt en of het heeft geleid tot gedragsverandering in sommige groeperingen. En - nog interessanter - wie geen mobiele apparatuur gebruikt en waarom.
De verschillen tussen de wereldsteden zijn gigantisch. In de Japanse hoofdstad Tokio bijvoorbeeld staat non-verbale communicatie hoog in het vaandel. Op straat wordt het gebruik van het mobieltje niet gewaardeerd (al doet iedereen het), behalve in stations, terminals en treinen. "De mobiele internet-telefoon ofweli-mode van telco NTT Docomo wordt beschouwd als een elektronisch kameraadje", aldus Frauenfelder. "Ruim 12 miljoen Japanners gebruiken het om hun banksaldo te checken, horoscopen, tekenfilmpjes te bekijken en videospelletjes te spelen." Eventueel krijgen de Japanse gebruikers iedere week een nieuwe achtergrondillustratie en belmuziekje van de laatste pophits.
In Zweden is dit anders. Hier wordt het mobieltje vooral gebruikt om tesocializen, zowel virtueel als in de echte wereld. De jeugd gebruikt sms-berichten (short messaging services) om hun vriendjes te laten weten waar ze zich ophouden in de middag en avond. In tegenstelling tot Japan wordt het op straat bellen in Stockholm alom geaccepteerd.
In Frankrijk daarentegen zijn mobieltjes niet welkom in dure restaurants. Bovendien zijn de Fransen bang dat het mobieltje een afname van persoonlijk contact zal veroorzaken, omdat ze nu eenmaalface-to-face contact prefereren. Frankrijk loopt dan ook achter in mobieltjes-gebruik.
In de VS staat de mobiele telefoon nog in de kinderschoenen. San Francisco is voorloper. Werkgevers kopen mobi's voor hun medewerkers, zodat in contact kunnen blijven met dehome-office en hun eveneens mobiele collega's. Amerikanen zijn echter wars van mobiel internetten. Er is dan ook sprake van eenWaplash. Ze gebruiken de Wap-diensten nauwelijks, omdat ze immers al internet thuis en op kantoor hebben. "Frauenfelder: "In New York vinden ze Wap te duur en niemand heeft hen verteld hoe ze het moeten gebruiken."
In Peking zijn er nog weinig mobiele Internetgebruikers als elektronisch vriendje. In Hongkong echter loopt iedereen op straat mobiel te internetten. Meestal gebruiken zehandsfree randapparatuur, want ze zijn bang voor een mogelijk verband tussen straling en hersentumoren. In Engeland is sms populair. "De Britten zijn meer beleefde mobiele gebruikers en wenden zich van de menigte af als hun telefoon rinkelt" aldus Frauenfelder.
Het succes van mobiel internetten staat of valt in iedere stad met het content-aanbod, dat gemakkelijk in gebruik moet zijn en direct aan de wensen voldoet.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2000-12-15T00:00:00.000Z Frits Njio
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.